Bu haber kez okundu.

DEMİRYOLU ŞART!
‘Bu yolları hayata geçirmeliyiz’

Program da ilk olarak açıklamalarda bulunan Avrasya Üniversitesi öğretim üyesi Cemal Bıyık tarihi ipek yolu ile ilgili bilgi verdi. Bıyık; “Medeniyetleri birleştiren iki yol vardı. İpekyolu ve Baharat yoludur. Biz İpekyolu üzerinde duracağız. Bu yolun geçiş yolları üzerinde Türkiye'yi görüyoruz. İpekyolu günümüzde akan şey sadece ticaret malları değildir petroldür doğalgazdır. Trabzon bir tarım şehri değildi, ticaret şehridir. Bizim bu yolları hayata geçirmemiz gerekiyor. Bu yollar yeniden Ttabzon'a hayat verebilir. İpekyolu bizim için mirastır. Avrupalılar çoğu şeyi bu yollar ile bizden öğrenmiştir" ifadelerini kullandı. 

Demiryolu şart

Prof. Dr. Ersan Bocutoğlu yaptığı açıklamada bir kuşak bir yol projesi ile ilgili b ilgi verdi. Proje ile ilgili “uzun vadede düşünülürse çok başarılı proje. Proje iyi görünüyor. Bizim Trabzon’u artık bir demiryolu ile bağlamamız gerekiyor. Bu proje ile her şeyin dolaşımını kolaylaştıracak” şeklinde konuştu. İnşaat Mühendisleri Odası Trabzon Şube Başkanı Mustafa yaylalı ise demiryolunun Mustafa kemal Atatürk’ün hayali olduğuna vurgu yaparak; “Trabzon ticaretinin odaklandığı liman kenti özelliğini kaybetmemek için çırpınmış. Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ünde en büyük hayalim dediği Trabzon Limanı’nı içerde güneyde demiryollarına bağlamak olduğunu çok net ifadesidir. O günden beri Trabzon Limanını güneye bağlamaya çalışıyoruz. GAP ürünlerinin pazarlanabileceği alanlar kuzey bölgeler bizim için orası da bir artıydı. Trabzon –Erzincan demiryolu ile ilgili bir fizibilite çalışması yapıldı. Şuan kesin projeye geçilecek durumdayız. Yolcu taşımacılığı ile yük taşımacılığı farklı şeyler. Yük taşımacılığı için bizim mutlaka Erzincan’a bağlanmamız lazım. 180 kilometreye güneyimizden geçiyor. Ciddi yatırım maliyeti olan proje. Ama kente bölgeye çok büyük katma değer sağlayacaktır. Trabzon bu bölgenin merkezi. Trabzon’u tek başına düşünmek doğru değil. Trabzon kalkındıkça bizim çevre kentlerimiz de kalkınmışlar. Trabzon ekonomisi durduğu zaman çevre kentlerin ekonomisi de eksilmiş” diye konuştu. 

‘Ticaret’ten başka çıkışımız yok’

Trabzon Limanı İşletme Müdürü Muzaffer Ermiş, "Trabzon bir ticaret şehri olmuş.  Bütün dünya ülkelerinden burada temsilcilikler açılmış. Trabzon şehir olarak fabrika ve sanayileşme noktasında çok fazla bir alana sahip olmaması dolayısıyla geçmişte de gelecekte de ticaret şehri olmaya mahkumdur. Ticaret şehri olabilmek içinde ulaşım noktalarının deniz ayağında oluşan ve en maliyeti düşük taşımacılık deniz yolunda oluşmaktadır. Osmanlı Trabzon'a çok önem vermiştir. Fatih Sultan Mehmet, İstanbul'u fethettikten sonra Trabzon fethedilmedikten sonra fetih tamamlanmamıştır demiştir. Ticari faaliyetler çok üst düzeye ulaşmıştı. İranlılar bu ülke de acem okulu açmaya kalkmıştır. Ruslar 300 yıl boyunca denize açılmak için Osmanlı'dan icazet istemişlerdir. Trabzon limanının da bugüne kadar yaklaşık  45 milyon dolarlık yatırımla kapasiteyi 10 milyon tona ileride ihtiyaç doğrultusunda 20 milyon tona ulaştırmaya hazır vaziyetteyiz. Trabzon'da vergi rekortmeniyiz. Trabzon limanı işliyor kazanıyor. Trabzon'un sanayisi yok. Bizim ticaretten başka şansımız yok. Demiryolunun mutlaka ucuz ulaşım olması nedeniyle beraber gerçekleştirmemiz gerekir" şeklinde konuştu.

‘Limanlarımızı geliştirmemiz lazım’

DKİB Başkanı Ahmet Hamdi Gürdoğan, "1 yılda 1 milyar 300 milyon liralık ihracatımız var. Bölge şehirlerinde birinciyiz. 30'a yakın gemimiz var ama hepsi Samsun'da. Türkiye yaş sebze sektör birincisi Trabzon'da. Yeni ticaret yolu Hollanda'dan Çin'e başladı ama biz yokuz. Rusya krizinden sonra sorun yaşadık. Hazar denizi üzerinden gittik. Dalga olduğu zaman 15-20 gün gemiler orada kaldı. Kazakistan'da Türk malı piyasaya çıktığı zaman kimse Çin mallarını almadı. Kazaklar bizi Çin'in eline bırakmayın diyorlar. Kazakistan'da Türkiye'nin mallarını sergilemesini istiyorlar. Limanlarımızı geliştirmemiz lazım. Türkiye'de lojistik kanunu çıkması gerek. " diye konuştu. 

‘Yatırımlara sahip çıkmalıyız’

TTSO Meclis Üyesi Şaban Bülbül, "Trabzon neden ticaret şehri de sanayi şehri değil. İhracatta ilk bin arasına giren 8 firma var. Başında fındık geliyor. Ülkemizi dünyada temsil eden Trabzonlular var. Burada sanayi olması çok zor. Hammaddenin gelmesi de aynı şekilde. Yatırım Adası yapılması düşünülüyor. Onun için uğraşlar var. Arsalarımızı daha iyi yatırım yapacak olan iş adamların hizmetlerine sunmuyoruz. Hammaddenin en iyi şekilde gelmesi demiryoludur. Trabzon limanı ve çevresi köy olmasın. Trabzon artık tüketim kenti oldu. TTSO olarak görevimiz üyelerimizin haklarını sonuna kadar savunmak ve sorunlarını çözmek. Sadece bu değil, biri de Trabzon'daki iş adamlarına yeni pazarlar ulaştırabilmektir. 10 yıl önce Arap turist gelmiyordu şimdi turizmi ayakta tutan sadece onlar. Ancak bu yetmiyor ve yeni misafirler edinmemiz gerekiyor. Buraya gelen yatırımları dışlamamak ve sahip çıkmak gerekiyor. Demiryolu kesinlikle yapılmalı. Neden yapılmadığını siyasetçilere ve yöneticilere soralım" dedi.
Sonay ÇALUK
 

TAKA

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.