“ Matematik bilgi kapasitesi üst seviyede olan, hiç kimseye rant sağlamayan ve bu yolda çalışmayan Mimar ve Mühendisler olarak Trabzon Büyükşehir Belediyesi’nin Kahramanmaraş Caddesi Trafik Düzenlemesi için hazırladığı B planı ile ilgili değerlendirmelerimiz aşağıdaki gibidir. Değerlendirmemiz iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde ulaşım master planı ile ilgili görüşlerimiz, ikinci bölümde hazırlanan B planı için yaptığımız tespitler ve önerilerimiz bulunmaktadır. Mevcutta Trabzon Büyükşehir Belediyesi’nin ulaşım ile ilgili açıklanmış, onaylanmış kısa,orta ve uzun vadede bir Ulaşım Planı bulunmamaktadır. Bu plan yapılmadan çözüm aramak günlük problemlerle uğraşmaktan, lokal çözüm arayışlarından ve günü kurtarmaktan ileriye gidemeyecektir.

Bugün yapılan çalışmalar Trabzon şehrinin gelecekte hiçbir problemini çözemeyecek ve daha büyük problemlerle karşı karşıya bırakacaktır. Kahramanmaraş Caddesi kendisi ve yakın çevresi ile birlikte düşünülmeli ve bütün görevlerini Ulaşım Master Planından almalıdır. Tekil olarak problemin çözülmeye çalışılması ülkemizin, insanımızın zamanının ve kaynaklarının yanlış kullanılmasına sebeb olmaktadır. Problemleri sadece araç trafiği olarak görmek ve bu sorunla ilgilenmek, yapılmakta olan hazırlıkların ne denli yanlış başlanıldığının temel göstergesidir. Doğrusu Ulaşım Master Planı başlığı altında Trabzon’u planmakla başlamaktır. Bu plan belki de daha farklı taşıma türleri ve daha farklı güzergahlarla çözümü sunabilecektir. 

Hazırlanan proje daha önce Trabzon’a anlatılan meydan ve çevresi trafik düzenlemesinin devamı değildir. Daha önce hazırlanan çalışmada bir sonraki adımın Kahramanmaraş Caddesinin araç trafiğine kapatılması olarak açıklanmış olmasına rağmen şimdi bu adımın iptal olduğu görülmektedir.

B planında araç yolu ortadan sabit donatılarla tek şeritli iki hatta bölünmüş ve bölünme ile kendi içerisinde doğurulan kaosun çözülmesine çalışılmıştır.

Tek şeritli iki yol ara geçişlerle önlem alınmaya çalışılsa da her zaman tıkanmaya, acil durum geçişlerinde zorlanmaya müsaittir. Sağ şerit kulvarda toplu taşıma ve dolmuş taşımacılığına ayrılması ve duraklarda sınırlı araç bekleme yapılması planlaması hiçbir zaman başarılı olamayacak ve yolun bu kısmının sürekli tıkanık olmasına zemin hazırlayacaktır.

Sol şeritin sivil araçlara ayrılması ve indi bindi yapılması için durak ayrılmaması projenin temel sorunudur. Meydan çevresinde ve Kahramanmaraş Caddesinde sivillerin  duraksız kalması bu trafik düzenlemesinin en büyük eksikliğidir.

Sol şerit içerisinde Kent Müzesi önünde yolun sol cephesine durak koyulması ve durakta turizm amaçlı araç ve otobüslerin gelecek olması bu alanın verimli kullanılmasına olanak sağlamamaktadır. Sol cepheye yanaşıp sağdan yapılan indi bindiler, yolcu yığılmaları her zaman akan trafiğin önüne engel olarak ortaya çıkmaktadır. Bu sebeble proje çözüm odaklı herhangi bir öneri getirmemekte ve yolun bu önerme ile daha kullanışlı bir hala getirilemediğini tespit etmekteyiz.

Ayrıca geçen bir aylık süreçte Trabzon Büyükşehir Belediyesi tarafından yapılan hafif raylı sistem çalışması tanıtılmış ve bu çalışmanın bugün sunulan B planı ile hiçbir yakınlığı ve ortaklığı bulunmamaktadır. Ya raylı sistem  ya da Kahramanmaraş Caddesi B planı yapılamayacaktır. Aynı kurumun aynı zaman diliminde aynı yer içinden birbirine iki zıt projeyi çalışması ve bunu kamuoyuna sunması tarafımızdan pek anlaşılamamaktadır.
Özellikle hafif raylı sistem maraş caddesi üzerinde planlanmış fakat Kahramanmaraş Caddesi B planında yer almamıştır ve imalat yeri de yoktur.

Daha garip olanı hafif raylı sistemin bize sunulan planda doğu batı istikametinde çalışması planlanırken Kahramanmaraş Caddesi B planı trafik düzenlemesinin hala batı doğu yönünde önerilmesi anlaşılamaz ve plansızlığın en belirgin tespiti olarak önümüze koyulmaktadır.

Onun içindir ki TMMOB İl Koordinasyon Kurulu olarak acilen Trabzon Ulaşım Master planı çalışmalarına başlanılması gerekliliğini ısrarla vurguluyor ve çalışmalar için hertürlü desteği vereceğimizi de “Kentin Sakini Değil Sahibi Olalım” ilkesinden hareketle bir kez daha bildirmek istiyoruz.”
Editör: TE Bilisim