Trabzon’un önemli kavşak noktaları vardır.
Bunlar şehirdeki trafik akışının can damarını oluşturur.
Kavşak noktalar, üst veya alt geçitler yapılmadan şehrin trafik yoğunluğunu hafifletmek kolay olmayacak.
Özellikle turizm sezonunda yüzlerce rent-e kar aracının trafiğe çıkması ve şehrin dışından gelen yeni araçlarla bu yoğunluk daha da artıyor ve nefes alınamaz duruma geliniyor.
Tabiri caizse trafik kilitleniyor.

Şehrin doğu-batı yakasını birleştiren Karadeniz Sahil Yolu ne yazık ki artık bu yükü kaldıramıyor.
Her ne kadar Liman Bölgesinde ikinci tünel yapılmışsa da sıkışıklık sürüyor.
Dedim ya kilit noktalar.

Haçkalıbaba Hastanesi Düzköy Kavşağı, Çömlekçi kavşağı ve tüneller, Değirmendere kavşağı ve inşaatı devam eden Kaşüstü Dalçık noktaları trafiğin en çok tıkandığı kavşak noktalardır.
Beşirli-Yıldızlı kavşağı büyük ölçüde çözülmüş olsa da Kanuni Bulvarı’nın bitirilememesi kavşağın kullanıma pek olanak sağlamıyor.
Trabzon’un 5 noktasında kilitlenen trafik sorununda öne çıkan yer Kaşüstü Dalçık projesidir.
Üst geçit mi yapılsın, alttan mı geçilsin tartışmaları aklıselim bir projeyle bir ucube olmaktan son anda kurtarılmış.
Şayet üst geçit yapılmış olsaydı Trabzon’un Çankaya’sı olarak adlandırılan ve şehrin en güzel bölgesi konumuna gelen Kaşüstü adeta yok edilecekti.
Yomra Belediye Başkanı İbrahim Sağıroğlu’nun çabası, Karayolları Bölge Müdürü Selahattin Bayramçavuş ve mühendis kadrosunun alternatifler çalışmaları ile Trabzon Mimar ve Mühendis odalarının da ortak akılla yürüttüğü proje kabul görmüş ve proje Ocak 2018’de tekrar ihaleye çıkarıldı
Projenin ikinci ihalesinden sonra normal koşullarda bir yıl sürecek yer teslimi beklenilmeden müteahhit firma hemen çalışmaya konuydu.
Türkiye’nin en zor iki projesinden biridir Kaşüstü Dalçık’ı
Bir emsali daha yok.

Trabzon’un Marmaray’ı
1250 metre uzunluğunda, 65 metre genişliğinde.
40 ve 53 metre derinliğe inen 1400 fore kazığı.
Yukarıdan gelen derelerin ve akarların tünelin üstünden geçiyor olması projeyi bir o kadar daha da zorlaştırdı.
Sıra dışı bir proje
Özellikleri bakamından bir ilk.
Özel imalat yapılıyor.
Titiz bir çalışma sürdürülüyor.
Dere yatağı tüp geçidin üzerinden denizle buluşturuluyor.
Sıradan bir tüp geçit değil yani.
Yolun genişliği 25 metreden 65 metreye çıkarılmasıyla birlikte başlayan yeni kamulaştırma süreci ve süren davaların yanında su, elektrik, kanalizasyon hatları ile adeta mayın tarlasını andıran yer altında çalışmalar aksaksız sürüyor.
Ancak en büyük sorunu AKSA başlı başına çıkarıyor.
Yer altı yol genişliğinin 65 metre olan çalışma sahası içinde yer alan yüksek ve orta gerilim hatlarını yolun dışına çıkarılması gerekirken hiçbir müdahalede bulunmaması projenin tamamlanmasını geciktiriyor.    

Ancak her türlü olumsuzluklara rağmen projenin yüzde 80’lik kısmı tamamlanmış.
Müteahhit firma kurban bayramına kadar tüm çalışmalarını yerin altına alacak ve 120 işçi yer altında çalışacak. Yüzeyde yapılacak kavşakla da trafik akışı rahat bir şekilde sağlanacak ve yılsonunda Dalçık tamamen hizmete girmiş olacak.

Müteahhit Firma Türkiye’nin en zor projesinden alnının akıyla çıkıyor.
Yer altı kazısı tamamlanan ve altyapısının zor bölümü bitirilen dalcığın sadece tünel kısmı kalmış.
Yani işi kolayladılar.

Yılsonuna kadar proje tamamlanacak ve Trabzon’un Marmaray’ı olarak adlandırılan dalçık araç trafiğine açılacak.
Yomra Belediye Başkanı İbrahim Sağıroğlu projenin zorluğuna değinirken, “Türkiye’de tektir. O kadar da zordur. Ama Allaha şükür müteahhit firmamız bu işin üstesinden alnının akıyla çıkıyor. Tek kuruş boşa harcanmamıştır. Proje tamamlandığında herkes neyin ne olduğunu görecek. Müteahhit firmayı tebrik ediyorum. Müthiş çalışıyorlar” dedi.
Türkiye’nin en zor projesinden alnının akıyla çıkan müteahhit firmayı bende tebrik ediyorum.
Ne de olsa memleketimin insanı.