Demiryolu Platformu Başkanı ve İşadamı Ahmet Sarı, “Erzincan-Trabzon arası Demiryolunun yapımıyla birlikte Trabzon’da üretim ve sanayileşme daha hızlı gelişecektir. Bölgemize büyük katkı sağlayacaktır” dedi.
 
Trabzon Demiryolu Türkiye’nin 2023 yılı demiryolları hedefleri doğrultusunda ulusal demiryolu ağına dâhil edildi. Proje Ulusal Demiryolu bağlantısının bulunduğu Erzincan ilinden başlayıp Gümüşhane ilinden Trabzon’a ulaşmaktadır. Proje Ulaştırma ve Alt Yapı Bakanlığı, Trabzon Valiliği, Trabzon Belediyesi, Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası ve Trabzon Demiryolu Platformu’nun ortak çalışmasıyla hazırlandı. Bu kapsamda Trabzon Demiryolu Platformu Başkanı Ahmet Sarı sorularımızı yanıtladı. İşte o röportaj;
 
Sahil Güvenliği Tartışılır
 
TAKA: Kamuoyu ve İş Adamlarının söylentisine göre Demiryolunun Samsun’dan gelme ihtimali de var. Sizce Samsun Demiryolu mu yoksa Erzincan Demiryolu mu Trabzon için daha yararlı olur?
 

AHMET SARI: Samsun’dan gelecek Demiryolu özellikle yolcu taşıması üzerine kurulu bir sistem olacaktır. Sahil yolumuz zaten yolcu taşıması ve kapasitesi yeterli derecede enerji sağlıyor. Ama son zamanlarda sel felaketlerinden sonra sahil güvenliği de tartışılır noktaya geldi. Bu anlamda baktığımızda demir yolunun da geçeceği güzergâh sahil şeritleri kullanılacak olduğu müddetçe biraz sıkıntılı olacak gibi görünüyor. Diğer bağlamda Erzincan- Trabzon Demiryolu hem yolcu hem de yük taşımacılığı için planlandığı ve düşünüldüğü için daha fizibil gibi görünüyor. Bunun önemli olan bir diğer bağlantı noktası Kars, Tiflis, Bakü Demiryolu hattına direk bağlanmış olmasıdır. Bu yol bildiğiniz gibi Çin’den Avrupa’ya giden bir tren sisteminin odak noktasıdır. Yük olarak ta taşıyabilme kapasitesi üzerine gidildiği zaman Erzincan- Trabzon Demiryolu daha sürdürülebilir olduğu görülüyor.
 

Tek Talebimiz Demiryolu’nun Trabzon’a İnmesi
 
TAKA: Demiryolu yapımı ile ilgili İş Adamı olarak talepleriniz nelerdir?
 
AHMET SARI: Demiryolu ile ilgili taleplerimizi kurduğumuz bu platformda belirmiştik. Taleplerimizi bu belirtme dâhilinde hükümet bu noktadaki taleplerimizi karşılayacak şekilde zamanında proje fizibilitesini yaptı. Ve şuanda proje uygulama aşamasında çalışma yapacak. Bizim taleplerimiz şuanda karşılanmış gibi görünüyor. Fakat burada bize güzergâh noktasında Erzincan, Gümüşhane, Trabzon ve Erzincan, Bayburt, Trabzon gibi bazı tartışmalar söz konusudur. Bu anlamda baktığımız zaman bizim talebimiz Demiryolunun Trabzon’a inmesi üzerinedir. Bunun haricinde başka bir talebimiz yoktur.
 
Üretim Ve Sanayileşme Hızlı Gelişecek
 
TAKA: Demiryolu yapımı Trabzon’un, Bölgenin ve İş Adamlarının ne gibi ihtiyaçlarını karşılayacaktır?
 
AHMET SARI: Demiryolu yapımı Trabzon İş Adamlarının birçok sorununu karşılayacaktır. Ama bunu Türkiye genelinde değerlendirmek lazım.. Son zamanlarda gündemde gelen Antalya, Ankara, Sivas Demiryolu güzergâhını da düşündüğümüz zaman hem turizm açısında hem yük taşımacılık açısından hem de yolcu taşımacılığı açısından Trabzon İşadamlarına önemli katkılar sağlayacaktır. Üretimdeki en büyük gider nakliyedir. Bu anlamda da Demiryolu nakliyesi daha ucuz olacağından Trabzon’da üretim ve sanayileşme daha hızlı gelişecektir. Trabzon’a bölgemize dolayısıyla Türkiye’ye çok büyük katkı sağlayacaktır. Çünkü Demiryolunun en önemli avantajı dışa bağlı olduğumuz yedek parça, petrol vb. üretimlerin karayolu taşımacılığına göre daha az tüketilmesi anlamına gelen, GSMH çok büyük katkı sağlayan bir alt yapısı olacaktır.
 
Toplumsal Bir Hareketlilik…
 
TAKA: Demiryolu Projesi ile ilgili olarak kamuoyu oluşturmak istiyoruz. Bu kapsamda hangi isimlerle görüşmemizi, kimlerin fikirlerini almamızı önerirsiniz?
 
AHMET SARI: Ulaştırma Bölge Müdürlüğü, Devlet Hava Limanı İşletmeleri, Paydaşlarla konuşulur. Ama bunu tetikçilerinde bir tanesi olması gereken Ticaret Odaları ve Sivil Toplum Örgütleridir. Bu anlamda Demiryolu Platformumuz var. Bende bu platformun Kurucu Üyelerindenim ve Kurucu Başkanıyım. Platform aracılığıyla birçok sosyal ve toplumsal bir hareketlilik sağlayabiliriz. Bu işin asıl komplimanları siyasidir. Bu anlamda siyasilerin destek vermesi gerekir. Bu güne kadar destek verdiler. Bundan sonrada destek vereceklerdir.
 
Gündemde Tutmalıyız
 
TAKA: Proje hakkındaki düşünceleriniz nelerdir? Son olarak söylemek istedikleriniz var mı?
 
AHMET SARI: Proje Trabzon üzerinden Karadeniz Bölgesi için çok önemlidir. Bu anlamda bunu her zaman sıcak ve gündemde tutmak gerekir. Ama bu gündemi tartışırken hiçbir zaman güzergâh üzerinden tartışılmaması gerekir. Güzergâhın başlangıç ve son noktası bizim için önemlidir. Başlangıç noktası Erzincan’dır. Varış noktası da Trabzon’dur. Trabzon’un her herhangi bir ilçesine inmesinde hiçbir sakınca yoktur. Projelendirildikten sonraki en ekonomik ve uygun olanı hükümet karar verecektir. Ama bu anlamda bizim tartışmamız sadece zamanı uzatır.
 
Trabzon Dış Ticarette Bölge Lideri
 
TAKA: Bölgede lider bir konuma sahip olan Trabzon, demiryolu ile nasıl bir ivme yakalar?
 
AHMET SARI: Trabzon Tarihi Ticaret Merkezi olarak kabul edilmektedir. Trabzon ili sahip olduğu stratejik coğrafi konumu sayesinde Asya- Avrupa arasında mal geçişlerinde önemli bir transit ticaret noktasıdır. Bu anlamda transit ticaretin kazanımlarından olan döviz getirileri, istihdam ve turizm gibi olanaklar bölgede canlı bir ticari hayat ve nüfus oluşturmaktadır. Ticaret hacminin artırılması için Trabzon’a demiryolu hattının bağlanması günün koşullarına göre en fala önem arz eden konu olarak görülmektedir. Aynı zamanda Trabzon Dış Ticarette Bölge Lideri olarak görülmektedir. Trabzon Doğu Karadeniz ve Karadeniz Bölgesinde en çok ihracat gerçekleştiren ili konumundadır. Trabzon ili 2011 yılında ülke genelinde 1 milyar doların üzerinde ihracat gerçekleştiren 16 il arasında yer almıştır. Bu anlamda Trabzon ilinden daha çok ihracat gerçekleştiren tüm illerde demiryolu alt yapısı bulunmaktadır. Ayrıca Trabzon Karayolu Taşımacılığında stratejik konuma sahiptir. Trabzon ili Doğu Karadeniz illeri arasında yolcu ve yük hareketinin en yoğun ildir. Bu alanda öncelikle Doğu Karadeniz, Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerini kapsayan hinterland alanına hizmet etmektedir. Bu nedenle günümüzde geliştirilen birçok karayolu ve demiryolu projeleri bu husus dikkate alınarak geliştirilmektedir.

 
Proje Detayları
 
Proje, ulusal demiryolu bağlantısının bunduğu Erzincan ilinden başlayıp Gümüşhane ilinden Trabzon’a ulaşmaktadır. Erzincan- Gümüşhane: Hattın uzunluğu 139 km olup hat boyuca 8.4 km uzunluğunda 17 viyadük, 48.7 uzunluğunda 34 tünel, 3 istasyon yer almaktadır. Gümüşhane ilinin Torul ilçesinden itibaren Trabzon’a ulaşmaktadır.  Gümüşhane- Trabzon: 108 km ’lik hat üzerinde 86,5 km uzunluğunda 24 adet tünel ile 7.4 km uzunluğunda 17 adet köprü ve viyadük ve 1 istasyonun yer alması ön görülmektedir. Yolcu için hızın 160 km/saat, yük treni içinse 90 km/sat olması düşünülmektedir.










Röportaj: Ezgi Çanakçı