Basında “MEB’den Karma Eğitime Darbe” başlığı ile bir haber çıktı. Birkaç gündür bu haber dolayısıyla “karma eğitim” tartışması gündemin üst sıralarında kendine yer buldu. Haberde şu ayrıntılar vardı: Milli Eğitim Bakanlığı okulların açılması ve kapanmasına ilişkin esasların belirlendiği yönetmelikte, liselerde tarikat ve cemaatlerin sıklıkla gündeme getirdiği karma eğitime ilişkin değişiklik yaptı. Çok programlı, Mesleki ve Teknik Eğitim Merkezi ve Mesleki Eğitim Merkezinde karma eğitim yapılır.” maddesi kaldırıldı.
 
MEB bu haber üzerine şöyle bir açıklama yaptı: “Okullarda kız ev erkek karma eğitim yapılması esastır. Ancak eğitimin türüne, imkân ve zorunluklara göre bazı okullar yalnızca kız veya yalnızca erkek öğrencilere ayrılabilir.”
 
Milli Eğitim Bakanlığının yaptığı bu açıklama, Milli Eğitim Temel Kanununda yer alan temel ilkelerden biri olan “karma eğitim ilkesi” maddesinin aynısı idi. Yani temel kanunda yer alan bir hususun yönetmelikle ortadan kaldırılması mümkün olmadığına göre, karma eğitimden vazgeçiliyor havası yaratmak boşuna bir tartışmayı başlatmaktan başka bir şey değildir.
 
Karma eğitim ayrıntılı bir şekilde tartışıldı mı? Karma eğitimin gökten gelen bir emir gibi kabulü söz konusu olabilir mi? Demem o ki, karma eğitim tartışılmalıdır. Ne var ki, şu anda sistemde böyle bir sorun yok. Eğer gerekirse kızlar ayrı, erkekler ayrı eğitime tabi tutulabilirler.

Karma eğitimi savunan görüş, eğitimde karma eğitimin gerekçesini açıklarken şunlara vurgu yapmaktadır: Toplum mademki, kadın ve erkeklerden oluşuyor, okullar da toplumun bir numunesi olduğuna göre, okulların kız ve erkek karışık olması gerekir. Çünkü erkekler kaba, sert, nezaketten yoksun, vb. karakterdedirler. Kendi başlarına kaldıklarında, bu özelliklerini daha çok açığa çıkarırlar. Erkekler, eğer kızlarla aynı ortamı paylaşırlarsa, kızlardaki nezaket, letafet, edep, vb. özelliklerden etkilenerek, onlar da kabalıktan kurtulabilirler. Sonuçta maalesef tersi oldu; kızlar erkeklerin karakterlerinden etkilendiler ve onlar da kabalaştılar! Üniversite yerleşkesinde, kulak misafiri olduğum kız erkek öğrenci konuşmalarında geçen diyalogları burada yazmama, benim terbiyem müsaade etmez. Yani karma eğitimin gerekçesi maalesef hayat bulmadı; kızlar erkekleşti, nezaketten uzaklaştı!..

Karma eğitimin, şartlar müsait olması durumunda sakıncalı olmadığını söylemem gerekir. Ama bazı derslerde kız erkek öğrencilerin aynı sınıfta olmaları sakıncalı olabilir. Örneğin insan anatomisini anlatırken, kız erkek ayrımı yapılmasının daha doğru olduğunu düşünüyorum. Ya da din dersinde kadınların özel hallerine ait durumları konuşurken, bunun salt kızlara yönelik olmasının daha doğru olacağını düşünüyorum.

Sonuç olarak, şu andaki yasanın bu konuya ilişkin doğru bir yol belirlediğini söyleyebiliriz. Karma eğitim esastır; ancak bazı hallerde sadece kız veya sadece erkek öğrencilerin öğrenim gördüğü okullar açılabilmelidir.

İlla farklı bir şey söylemek için konuşmanın doğru olmadığını biliyoruz. Kaldı ki, tartışılan konuların, ürküttüğümüz kurbağaya değmesine de dikkat etmek gerektiğini unutmamalıyız. Bence de kız ve erkeklerin aynı toplumda yaşayacak olmaları, onların aynı okul ortamını paylaşmalarını gerektirir. Ama karma eğitimin de bazı sakıncaları olduğunu da unutmamak zorundayız. Örneğin İstanbul Erkek Lisesi, sadece erkeklere yönelikken gösterdiği başarıyı, karma eğitime geçtikten sonra gösterememesi, karma eğitimde başarının daha düşük olabileceği anlamına geliyor olabilir.