Önergenin gerekçesinde Türkiye’den Rusya’ya 1 Ocak – 26 Aralık 2018 döneminde yapılan 1 milyon 14 bin 679 tonluk yaş meyve sebze ihracatının yüzde 21’lik kısmının Trabzon’dan gerçekleştiğini hatırlatan Örs,  “Bu ihracat karşılığı ülkemiz 650 milyon 682 bin 199 dolar girdi sağlarken, Trabzon ilinden gerçekleşen ihracatın karşılığı girdi; 138 milyon 687 bin 204 dolar seviyesinde gerçekleşmiştir.  Rusya federasyonu ihracatçılarımız açısından önemli bir Pazar olmasına rağmen; Rusya Federasyonuna ihracat yapan ihracatçılarımız büyük sorunlar yaşamaktadır. Bugün, yaş meyve ve sebze ihracatçıları özellikle 2018 yılı Nisan ayından itibaren Rusya Federasyonuna yaptıkları ihracatta adeta örtülü bir ambargo uygulaması ile karşı karşıya kalmış bulunmaktadır”  dedi. 

Nisan 2018’den itibaren farklı ihracatçıların farklı engellemelerle karşı karşıya kaldığını ileri süren Örs, “Bu durum ihracatçılarımızı, iflasın eşiğine getirmiş, üreticiden almış olduğu ürünlerin parasını ödeyemez duruma düşürmüştür.  

Trabzon’dan Rusya Federasyonuna yapılan yaş meyve sebze ihracatı 2018 yılında geçen yıla oranla yüzde 26 düşmüştür.  İhracatçılarımız ülkemizde Rusya Federasyonunun Novorossiysk, gelincik ve Tuapse Limanlarına sevk edilen yaş mevye sebze ürünlerini taşıyan gemilerin limanlara yanaştırılmadığını, 1 hafta gemi içinde bekleyen ürünlerin bozulmaya ve çürümeye yüz tuttuğunu ifade ederek konu hakkında çözüm talep etmektedir.  

Samsun Limanından Rusya Federasyonuna Novorossiysk, Gelince ve Tuapse Limanlarına yaş meyve sebze taşıyan ihracatçılarımıza ait gemilerde ürünler, Rusya Federasyonu karantina teşkilatı tarafından kontrol ve incelemesi yapıldıktan sonra, gemilerden indirilerek ithalat işlemlerinin başlatılabildiği, bunun iin de tüm ürünlerin analize tabi tutularak analiz sonuçlarının Rusya Federal Karantina Kurumu Laboratuvarlarından en erken 4 – 5 günde alınabildiği, gerek karantina kontrolü yapan ve gerekse laboratuvardaki personel yetersizliğinden ürünlerin gemi üzerinde 6 – 7 güne yakın bekletildiği ve bukletilme sonucu gemi içinde kapalı alanda bekleyen ürünlerin bozulması neticesinde çok büyük mağduriyet yaşandığı görülmektedir” değerlendirmesinde bulundu.  

Trabzon İle Adler Limanı Arasında Yük Taşımacılığı

 Rusya’nın Gelincik Limanını tamirat gerekçesiyle kapattığını ve ihracatçının hangi limana gideceğini kara kara düşündüğüne kaydeden Örs, “Bu noktada ülkemize en yakın Rusya’nın Sochi  / Adler Limanını yük trafiğine açılması büyük önem arz etmektedir. Bugüne kadar bu konuda yapılan girişimler sonuçlanmamıştır. Vakit geçirmeden, Trabzon ilinden Rusya’nın Adler Limanına karşılıklı yük gemisi seferlerinin düzenlenebilmesi için Rusya nezdinde gerekli girişimlerde bulunulmalıdır” diye konuştu. 
Editör: TE Bilisim