Türk sinemasının ünlü görüntü yönetmeni Aytekin Çakmakçı Taka Gazetesine konuştu.

TAKA: Kısaca kendinizden bahseder misiniz?

AYTEKİN ÇAKMAKÇI: 10 Ağustos 1949 Trabzon doğumluyum. Babamın tayini nedeniyle İstanbul’a taşındık. Burada prodüksiyon asistanı olan arkadaşım Abdullah Gürek'in teklifi üzerine 16 yaşındayken kamera ikinci asistanlığı yapmaya başlayarak sinema sektörüne adım attım.

TAKA: Sinema eğitimi aldınız mı?

AYTEKİN ÇAKMAKÇI: Hayır, mesleğe başladığım zaman sinema okulları yoktu. 1965 Yılı, siyah-beyaz dönem, kamera asistanlığı sonrasında ise afiş asistanlığı ile devam ettim.  Set fotoğrafçılığı ve reklam kameramanlığı yaptım.  Görüntü yönetmeni olarak kariyerime devam ettim.

TAKA:Öğretim görevlisi olarak hangi üniversitelerde eğitim verdiğiniz?

AYTEKİN ÇAKMAKÇI: Eskişehir Anadolu Üniversitesi, Marmara Üniversitesi ve Karadeniz Teknik Üniversitesinde Radyo Sinema ve Televizyon Bölümünde Sinema-TV, Görüntü Yönetmenliği ve TV Tekniği dersleri verdim.

TAKA: Üniversitelerde eğitim vermeyi neden bıraktınız?

AYTEKİN ÇAKMAKÇI:Sağlık sorunları nedeniyle bıraktım.

TAKA:  Şu an neler yapıyorsunuz?

AYTEKİN ÇAKMAKÇI: Trabzon’da Drama Fotoğrafçılığı kursu açacağım. Kurs 1 ay sürecek. Eylül başında Ankara’ya gideceğim. Orada Görüntü Eğitmenliği kursu vereceğim. Bu arada kısa film yarışması düzenliyorum ama onu uzaktan kontrol ediyorum. Trabzon Film Festivalinde de uzun metrajda jüri üyesiyim.

TAKA: Drama Fotoğrafçılığı hakkında bilgi verir misiniz?

AYTEKİN ÇAKMAKÇI: Drama deyince buradaki arkadaşlara uzak geliyor. Çünkü burada insanlar manzara fotoğrafı çekiyor. Ön planda biçim var, öz yok.  Görüntü ile fotoğrafı ayırt etmek gerekiyor. Güzelle iyiyi karıştırmamak lazım. Eğer görüntü güzelse doğru olmayabilir ama görüntüler doğruysa güzeldir.

TAKA:  İlk filminizden bahseder misiniz?

AYTEKİN ÇAKMAKÇI:İlk filmim Acı.  İki şarkıcının hikayesiydi. Bu filmden sonra şarkıcı filmi çekmedim. İlkesel olarak etik bulmuyorum.  Ayrıca hiç porno filmi çekmedim. Bunları çekmediğim için ekonomik olarak zarar gördüm ama daha sonra bu tarz filmler çekmediğim için iyi teklifler aldım.

TAKA: Meslek hayatınızda pek çok film çektiniz. Sizi en çok etkileyen filmleriniz hangileri?

AYTEKİN ÇAKMAKÇI: Yılanların Öcü, Muhsin Bey, Arabesk.

TAKA: Bu filmleri diğer filmlerinizden ayıran özellikleri neler?

AYTEKİN ÇAKMAKÇI: Bunların özellikleri Türkiye’nin gündemini oluşturmada etkili oldular.

TAKA: Sinemanın misyonu nedir?

AYTEKİN ÇAKMAKÇI: Sinema hayata destek için kurulmuş, fantezi gibi görünen ama gerçekliği tartışılmaz.  Neyi ne için yapıyorsan seçimini ona göre kurarsın. Değişmeyen gerçek vardır. Her hikaye sosyolojik gerçeklerin zeminine örtüşüp gider. Yani toplumun sosyolojisine uygun filmler yapmalısınız.

TAKA: Sinema gerçekliği tartışılmaz dediniz. Peki bilim kurgu filmlerindeki gerçeklik hakkında ne düşünüyorsunuz?

AYTEKİN ÇAKMAKÇI: Türkiye’de imkanlar ekonomik anlamda sınırlı. Bilim kurguyu yapmak için daha yetenekli insanlar lazım.

TAKA:  Türk sinemasında yapılan korku filmlerinin gerçeklikten uzak hatta çoğu zaman komik olması hakkında ne düşünüyorsunuz?

AYTEKİN ÇAKMAKÇI:Biz korku filmi yapamıyoruz.  Deccal filmi fena değil ama dijital teknoloji Türkiye’ye geldikten sonra yapılmış. Örneğin Mumya diye bir film yaptılar, korkmuyorsun, mumyaya gülüyorsun.

EBRU YILMAZ/SENA BEKTAŞ