Ortahisar Belediyesi Meclis Üyesi Davut Çakıroğlu, Trabzon Büyükşehir Belediyesi’ni TİSKİ üzerinden eleştirmiş ayrıca denize ‘pislik’ aktığını öne sürmüştü. Çakıroğlu’nun açıklamalarına Büyükşehir Belediyesi’nden cevap gecikmedi. Yapılan açıklamada, “Trabzon İçme Suyu, Atıksu ve Yağmursuyu Projeleri”ne ve Belediyemizin güncel çalışmalarına ilişkin bilgi kirliliğine yol açan, gerçeklikten uzak beyanatları üzerine, kamuoyunun doğru şekilde bilgilendirilmesi için açıklama yapıyoruz” denildi.

İşte Belediye’nin o açıklaması:

1990 Yılında İhale Edildi

Öncelikle bilgi kirliliğini ortadan kaldırmak üzere mevcut Ortahisar atık su sisteminin hikâyesini ve güncel durumunu özetlemek isteriz. Mevcut atık su projesi; nüfus projeksiyonu, 1984-1990 yılları arasındaki verilere dayanılarak proje ömrü 30 yıl olacak şekilde, kapsamı ise eski Trabzon il belediyesi ve mülga Pelitli Belde Belediyesi sınırları olup, zamanın şartları göz önüne alınarak birleşik sistem (yağmursuyu+kanalizasyon) olarak 1990 yılında tasarlanmış ve ihale edilmiştir. 

Kabul İşlemi Yapıldı

Yapımı 2002 yılında tamamlanarak kabul işlemleri yapılmıştır. Projede atık suyun bertaraf edilmesi için Pazarkapı, Değirmendere, Havaalanı (Çimenli) Ön Arıtmalı Derin Deniz Deşarj Tesisleri planlanarak uygulaması yapılmıştır. Bu tesislerden en yüksek atık su kapasitesine sahip Pazarkapı ve Değirmendere D.D.D. Tesisi terfi ile, Havaalanı D.D.D.Tesisi ise cazibeli olarak çalışmaktadır. Ancak, doğu bölgesinden gelen atık su, Havaalanı D.D.D. Tesisine Çimenli Terfi Merkezi vasıtasıyla aktarılmaktadır.

Yeni Proje Ortak Akılla Hazırlandı

Bu doğrultuda İlbank A.Ş.’ye yetki verilerek NTF İnş. Tic. Ve San. A.Ş firmasına Merkez Atıksu Arıtma Tesisi Fizibilite Raporu Hazırlattırılmıştır. Son olarak yine Trabzon Belediyesi döneminde başlatılan ve Trabzon ilinin 6360 sayılı yasa kapsamında Büyükşehir olması münasebetiyle kurulan Trabzon Büyükşehir Belediyesi TİSKİ Genel Müdürlüğüne kanun gereği işlemleri devir edilen Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Avrupa Birliği Yatırımları Dairesi Başkanlığı bünyesinde yürütülen IPA 2 dönemi AB hibe programı içerisinde tamamlanan Entegre Su Projesi Master Plan ve Fizibilite Raporu Sweco firmasına, Orman ve Su İşleri Bakanlığı tarafından Havza Koruma Eylem Planlarının Hazırlanması Projesi Doğu Karadeniz Havzası Raporu TÜBİTAK/MAM (Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Marmara Araştırma Merkezine) hazırlattırılmıştır. Buradan anlaşılacağı üzere bu kapsamda hazırlanan Trabzon İçme Suyu, Atıksu ve Yağmursuyu projelerine Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Orman ve Su İşleri Bakanlığı, Trabzon Belediyesi, DSİ, İlbank A.Ş, TÜBİTAK/MAM, Avrupa Birliğinin yetkili birimleri, TİSKİ Genel Müdürlüğü, Trabzon Büyükşehir Belediyesi ve yukarıda ifade edilen Ulusal ve Uluslararası düzeyde uzman firmalar taraf olmuş ve hazırladıkları dokümanlardan faydalanılmıştır. Yukarıdaki ulusal ve uluslararası katılımla imza edilen sözleşmelerin, hazırlanan dokümanların, raporların, araştırmaların tamamı mevcut sistemlerin yetersizliğini, ayrık atık su sistemlerinin oluşturulması gerektiğini, atık su bertarafının Derin Deniz Deşarj Tesisleri ile sürdürülemeyeceğini, ileri atık su bertaraf sistemlerine geçilmesi gerektiğini ifade etmekte ve yönlendirme yapmaktadır.

Koku Da Ortadan Kalkacak

Yukarıda ifade edilen çalışmalar ve güncel mevzuat doğrultusunda Ortahisar İlçesinin tamamını Maçka ilçesinin bir kısmını, Yomra ilçesi ve Akçaabat ilçesinin Söğütlü Deresine kadar olan kısmını kapsayacak şekilde atık suyun toplanması ve bertaraf edilmesine yönelik uygulama proje çalışması yapılmıştır. Proje tamamlandığında Ortahisar ilçesinde merkez ve kırsal dâhil derelere atık su deşarjının önüne tamamen geçileceğinden sahilde oluşan fiili durumda tamamen ortadan kalkmış olacaktır.

İşte Projenin Ayrıntıları…

Proje ana hatlarıyla 21 km 2.000 mm çapında tünel ve tünel üzerinde 19 adet şaft, 1.500 km toplayıcı hatlar ve şebekeyi içermektedir. Tünelin çıkış eksen kotu 8,00 m olacak şekilde planlanmıştır. Bu projenin yapımı çalışma alanı ve metrajı, kapsamında yer alan ünite ve etütler, çalışma grupları, yapım tekniği açısından değerlendirildiğinde eşdeğerlerine kıyasla çok düşük maliyetli olduğu anlaşılacaktır. Bugün faaliyette olan D.D.D.Tesislerine ait keson kuyu derinliklerinin 6-10 m arasında değiştiği düşünülürse öngörülen çıkış derinliğinin makul olduğu anlaşılacaktır. Toplayıcı hatlar şaftlar vasıtasıyla tünelle irtibatlandığından vadilerden gelen atık suyun kilometrelerce taşınarak devamında çapların büyümesine engel olunmuş ve atık suyun en kısa yoldan tünele iletimi sağlanmıştır.  Proje kapsamında Yomra D.D.D. Tesisine gelen atık suyun çoğunluğu şaftlar vasıtasıyla direkt tünele alınarak geri kalanı terfi edilmek suretiyle tünele aktarılma yoluna gidilmiş olup; bunun dışında suyun terfi edildiği Söğütlü, Moloz, Değirmendere D.D.D.T cazibeli olarak tünele aktarılmış ve yedek bertaraf tesisi olarak sistemde korunmuştur. Yıldızlı terfi merkezi ise iptal edilmiştir. Projede atık suyun bertarafı için sistem Söğütlü, Moloz (Pazarkapı), Değirmendere, Havaalanı, Yomra D.D.D.T ile yedeklenirken İleri Biyolojik Atıksu Arıtma tesisi planlanarak çevre kirliliğinin tamamen önüne geçilmesi hedeflenmiştir. Arıtılmış su, İleri biyolojik atıksu arıtma tesisi çıkışından cazibeli olarak deşarj hattı vasıtasıyla açığa deşarj edilecektir.   Projenin ana toplayıcısı neden tünel olarak planlanmıştır.

AVANTAJLARI SIRALADILAR…

1-Yapım sürecinin tamamı yer altında gerçekleşeceğinden kent sakinlerinin yaşam konforlarını etkilememektedir.

2-Bölgenin şehirlerarası, ilçeler arası ve şehir içi ulaşımını etkilememektedir.

3-Yapım esnasında alt yapı tesislerine (Doğalgaz, Telekomünikasyon, Kanalizasyon, Yağmursuyu, İçme Suyu vb.) zarar vermeyecektir.

4-Çalışma alanındaki Havalimanı, liman, Karayolu, Tünel, Kentsel Yerleşik Alan, Üniversite, Sanayi Tesisleri vb. geçişi sorunlu alanlar baypas edilerek tek atıksu arıtma tesisi ile sorun çözülecektir. Bu durumun personel, enerji tüketimi, işletme kolaylığı açısından yaklaşık  % 35 avantaj sağlayacağı tahmin edilmektedir.

5-Tünel güzergâhı altında kalan hatlarda debi azalacağından boru çapları küçülecek ve imalat maliyetleri azalacaktır. 
6-Yapım esnasında geçiş izinleri ve kamulaştırma maliyet ve faaliyetlerini asgariye indirmektedir.

7-Hizmet süresi uzun, bakım maliyetleri düşüktür.

8-İnfiltrasyon (Dıştan içe sıvı sızması) ve exfiltrasyon (İçten dışa atık su sızıntısı) riski çok düşüktür.

9-Terfiler ortadan kaldırıldığından enerji ve işletme maliyetlerinin azalmasını sağlayacaktır.

Çevre Kirliliğinin…

Ayrıca bu çalışmalar devam ederken sahildeki çevre kirliliğinin önüne geçmek için Sahil Dolgu (Gülcemal) Projesi bölgesine dökülen dereler ile ilgili çalışmalarda bir yandan devam etmektedir. Bu amaçla mevcut kanalizasyon sistemi yerine dereye atık su deşarj eden atık su kaynakları ile ilgili tespit ve önleyici faaliyetler İdaremize ait işletme birimleri tarafından yürütülmektedir. Bunun dışında Gülcemal Projesi bölgesi ve yakın çevresindeki derelerin toplanıp ıslah edilmesine yönelik çalışmalar başlatılmış olup; bu amaçla 2018 yılı yatırım programında ödenek ayrılmıştır. Yani Gülcemal Projesi tabii ki altyapısı da hazırlanarak sürdürülmüştür.

Ucube ifadelere yer vermiş!..

Tüm bu ayrıntılardan anlaşılacağı üzere Ortahisar Belediye Meclis Üyesi Davut Çakıroğlu, Belediyemiz ve ilgili birimlerinden Trabzon şehir merkezi ve çevresinin altyapı sorunlarını tümüyle ortadan kaldıracak ve şehrimizi modern bir altyapıya kavuşturacak olan bu dev proje hakkında yeterli bilgi sahibi olmadan, tahminimiz odur ki; kendisi gibi bilgisiz bir teknik elemanın eline tutuşturduğu işe yaramaz bir raporu açıklayıp, tutarsızlığının bir göstergesini daha sergilemiştir. Ortahisar Belediye Meclis Üyesi, söz konusu beyanatlarında Trabzon’da ücretsiz halk plajı olmadığı, otoparklardan engellilerin ücretsiz olarak yararlanamadığı şeklinde ucube ifadelere de yer vermiştir. Bu ifadeler Meclis Üyesinin Trabzon’a ne kadar yabancı olduğunu bir kez daha göz önüne sermektedir.

Herhangi Bir Ücret Alınmıyor…

Trabzon Büyükşehir Belediyesi iştiraki olan TRABEL A.Ş. tarafından işletilen Mersin Halk Plajında halkımızdan herhangi bir plaj ücreti alınmamaktadır. Burada sadece aracıyla gelen vatandaşlarımızdan araç giriş ücreti alınmaktadır. Yine TRABEL A.Ş. tarafından işletilen otoparklar 3 saat boyunca tüm engelli vatandaşlarımıza ücretsiz olarak hizmet vermektedir.  Ortahisar Belediye Meclis Üyesine, ilgili kurumların şehrimizin çıkarları doğrultusunda ortak akılla uzun süre çalışarak hazırladıkları dev projeler hakkında cahilce açıklama yapmadan önce, yetkililerimizden bilgi almasını tavsiye eder, gerçekleri kamuoyunun bilgisine sunarız.
Editör: TE Bilisim