Toplantıya Karadeniz Fındık Mamulleri İhracatçılar Birliği Başkanı Edip Sevinç, İstanbul Fındık mamulleri ihracatçılar Birliği Başkan vekili Tahsin Tokgöz, Ulusal Fındık Konseyi Başkanı Sebahattin Aslantürk ile Karadeniz ve İstanbul Birlik Yönetim Kurulu Üyeleri katıldı.  

Açılış konuşmasını yapan İstanbul Fındık ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Ali Haydar Gören, “Ordulu bir arkadaşınızım. 1970 li yıllarından beri fındık işiyle uğraşıyorum. Bilindiği üzere, fındık, ülkemiz tarımsal ihraç ürünleri arasında tek başına en fazla döviz girdisi sağlayan bir ürün konumunda olduğu gibi, Karadeniz Bölgesi açısından da vazgeçilemeyecek ağırlıkta bir sosyo-ekonomik öneme sahiptir. Ancak, çok uzun yıllardan bu yana dünya fındık üretim ve ihracatındaki % 80 civarındaki payı ile lider konumunda bulunan ülkemiz, son yıllarda meydana gelen gelişmeler sonucunda bu payın % 65-70’lere düşmesi gibi tehlikeli bir durum ile yüz yüze bulunmaktadır. Bu sonuç ile karşılaşılmasının en önemli nedenlerinden birisi, rakip ülke üretimlerinin artması ve yeni üretici ülkelerin ortaya çıkması iken, diğer en önemli neden ülkemizdeki verimin diğer ülkelere kıyasla çok düşük gerçekleşmekte olmasıdır. Öyle ki Türkiye’de dekar başına verim ortalaması 80-90 Kg iken Gürcistan’da 180-220, ABD’de ise 260-280 Kg civarındadır. AR&GE çalışmaları ile; ülkemizdeki verimliliği ve kaliteyi artırmanın yanı sıra, bilhassa yurt dışında, ürünlerinde fındık kullanan veya kullanma potansiyeli bulunan firmalar ile nihai tüketicilerde farkındalık yaratmak ve tüketicilerin fındıklı ürünlere olan ilgilerine dikkat çekerek sanayicileri fındıklı ürün imalatı için cesaretlendirmek de hedeflenmektedir” ifadelerini kullandı. 

“Fındık üretiminde sıkıntılar yaşıyoruz”

Karadeniz Fındık ve Mamulleri İhracatçılar Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Edip Sevinç ise, “ İhracatçıyız işimiz fındık satmak. Bu bize yetmiyor. İstesekte istemesek te bu işin tarımsal boyuta ilgi göstermek zorundayız. Ve bunu yıllardan beri yapıyoruz. Fındık tanıtım gurubuyla birlik içinde oluk. Türkiye tanıtım gurubu yönetim kurulu üyesiyim. Fındıkta çok paydaşlar var. Bu paydaşların memnuniyeti ortak amacımız. Ama şunu kabul etmemiz gerekiyor öncelikle fındığımız olmamız lazım. Son yıllarda fındıkta üretim miktarında ciddi sıkıntılar yaşıyoruz. Bunlar ihracatçılar birliğinin işi değil. Ama bunun dışında kalamıyoruz. Fındıkta maliyeti azaltmazsak herşeyden önce üreticinin memnuniyetini sağlayamayacağız. Verimlilik artışı sağlamadan bir sonuç üretmemiz mümkün değil, sektörü etkileyecek çok ciddi çalışmalar. Türkiye de soğuya dayalı fındık üretmenin zamanı gelmiş ve geçmiştir. Fındık ihracatı deyip geçmemiz gerekir. Katma değeri acısından Türkiye’nin en önemli ürünüdür.  Bugün ihracatımızın otomobil sektörünün 23.3 dolardır.  Fındığın sağladığı  21.5 dolardır. Yani otomotiv sektörüyle yarışan bir sektör söz konusudur. O yüzden bu çalışmalar önemlidir”  dedi.
olmalıyız” dedi. 
Bahattin BAŞTÜRK 
 
Editör: TE Bilisim