2021 Yılı Ocak-Mart aylarını kapsayan yılın ilk çeyreğinde 18 ilin yer aldığı Karadeniz Bölgesi’nden toplam 1 Milyar 331 Milyon 290 Bin 456 $ tutarında ihracat gerçekleştirildi ve gerçekleşen ihracatta bir önceki yıl aynı dönemine göre %24 oranında artış yaşandı. Bahse konu ihracatın %26'lık kısmını tek başına gerçekleştiren Trabzon, bölgenin ihracat liderliğini sürdürdü. 

2021 yılı ilk çeyreğinde de Bölge ihracatını sırtlayan il olan Trabzon, 18 il içinde en fazla ihracat gerçekleştirilen il olma özelliğini korurken, Trabzon’dan gerçekleştirilen 349 Milyon 652 Bin 206 $ tutarında ihracatla önceki yılın aynı dönemine göre %17 oranında artış yaşandı. 

Konu hakkında değerlendirmelerde bulunan Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliği Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ahmet Hamdi Gürdoğan; 2021 yılına ihracat artışı ile başlayan ve yılın ilk çeyreğinde de ihracat artışını sürdüren Trabzon'un, tarihin her döneminde Karadeniz Bölgesinin dış ticaret merkezi işlevini gördüğünü ve Karadeniz Bölgesinin ihracatını sırtladığını belirterek, günümüzde Trabzon'nun ihracat başarısını sürdürdüğünü ifade etti.

Gürdoğan; Trabzon'dan Dünyanın tüm kıtalarına ihracat yapıldığını belirterek, tarım ürünleri ağırlıklı ihracat ürün profiline sahip olan Trabzon ilinden son yıllarda sanayi ürünleri ihracatında önemli gelişmeler yaşandığına ve sanayi ürünleri ihracatının da her geçen gün artış gösterdiğine vurgu yaptı.  

Yılın ilk çeyreğinde Trabzon'dan başta fındık, yaş meyve sebze ve su ürünleri ihracatının Avrupa ülkeleri ve Rusya Federasyonu’na ağırlıklı olarak ihraç edildiğini ve bu ülkelere yapılan ihracatta da yılın ilk çeyreğinde önemli artışlar yaşandığını belirterek, özellikle Rusya ve Orta Asya Bölgesine yapılan ihracatta, ihracatçının geçiş belgesi yetersizliği sorunu ve belli ülkelerdeki ve kapılarda Türk Tırlarının bekletilmesinin ihracatçıyı mağdur etmeye devam ettiğini ifade etti.

Ulaşımda sorun yaşanan Bölgelere yönelik alternatif ulaşım güzergahlarının geliştirilmesi gerektiğinin altını çizen Gürdoğan, etkin diplomasi ile gerek geçiş belgesi yetersizliği gerekse keyfi uygulamalarla Türk taşıtlarını kapılarda bekleten ülkeler ve yüksek geçiş ücreti alan ülkelerle görüşmeler yapılmasını talep etti.

Karadeniz bölgesinin bulunduğu coğrafi konumun verdiği avantajla dış ticarette lojistik avantajlara sahip olmasına rağmen, lojistik ve ulaştırma alanında yaşanan sorunlar nedeniyle ihracat potansiyelini yeterince değerlendiremediğini ve bunun için de sorun yaşanan Bölgelere yönelik acilen alternatif ulaşım güzergahları geliştirilmesi konusunda gerekli olan alt yapı yatırımları ile üst düzey görüşmelerin yapılmasının çok çok önemli olduğunu belirtti.

Editör: TE Bilisim