Artvin’in Hopa İlçesi’nden tüm dünyaya hizmet veren Kuzeyport Lojistik Yönetim Kurulu Başkanı Yaşar Balkaya ile nakliye sektörünü konuştuk. Balkaya, Sarp Sınır Kapısı’nda yaşanan TIR kuyruklarının nedenlerini ve düşüşte olan nakliye sektörünün nasıl kurtulacağını anlattı. İşte o röportaj: 

TAKA: Nakliye sektöründe hizmet veriyorsunuz. Sektör nasıl gidiyor? TIR kuyruğunun Hopa’ya dayandığını görüyoruz bunun sebebi nedir?

YAŞAR BALKAYA: Ülkemizde darbe olaylarından sonra sınır kapılarına üst düzey güvenlik önlemi geldi. Artık bütün araçlar tek tek inceleniyor ve bakılıyor. TIR’lar bu işlemlerin ardından Sarp sınır kapısından geçebiliyor. 

Bir TIR yaklaşık 15 dakikalık bir süre içinde kontrol ediliyor. Binlerce TIR düşünün ve bekleme sürelerini hesaplayın… Bundan dolayı aşırı kuyruklar oluşuyor. Ama tabiî ki de Yurt içi sıra hariç yurt dışından gelişlerde de sıkıntı oluyor. Yurt dışından gelen araç 3 gün Gürcistan da Türkiye'ye girmek için sıra bekliyor. Bu da nakliye sektöründe bizi sekteye uğraşıyor.

Yurt Dışı Nakliyecileri Kuralsız Çalışıyor!

TAKA: Nakliye sektörünü nasıl görüyorsunuz?

YAŞAR BALKAYA: Nakliye sektörü ülkemizde çok kötü durumda. Özellikle Karadeniz bölgesinde bitmek üzere, diplere vurdu. Bunun başlıca sebebi yurt dışından gelen araçların Türkiye’ye boş gelip yüklü dönmesi. Gürcü araçları ve Azeri araçları şuan da nakliye fiyatlarının tamamen yarı yarıya düşmesinin nedenidir. 

Gürcü araçlara burada trafik cezası, mesai ve hiçbir vergisi yok. Bu araçlar kuralsız çalışıyor. Çok kötü durumdayız. Gürcü ve Azeri plakalı araçların çok olmasının sebebi Karadeniz nakliyecisinin bitmesine sebep oldu. Şuanda bütün nakliyeciler çok kötü durumda. 

TAKA: Bu sorunları durdurmak için ve yurt dışı TIR’larıyla beraber rekabeti sağlamak için devletin nasıl bir politika sağlaması lazım?

YAŞAR BALKAYA: Devletin bir an önce buna dur demesi lazım. Gürcü plakaların Türkiye’ye girişinde bir kanun uygulaması lazım. Bu çok güzel, faydalı olacaktır. Çoğu firma zor durumda. Rekabet sağlanmasa firmalar batmanın eşiğine gelecektir. 

Nakliye şuan da yarı yarıya inmiş durumda. Bu açık açık görülüyor. Devletimizin, yetkililerinin bu uygulamaya dur demesi lazım. Dur demedikleri sürece Türk Nakliyeciler bitecektir. Türk Nakliyecileri devletin uygulamadığı politikalar bitiriyor. Bunu da yine düzeltecek olan devlettir.

TAKA: Siz farklı ülkülere yükler götürürken sizlere nasıl bir yaptırım oluyor?

YAŞAR BALKAYA: Evet, farklı yaptırımları oluyor. Giriş paraları, gümrük paraları gibi yaptırımlar oluyor. Ama onların bizim ülkemizde hiçbir yatırımı yoktur. Mesai ve trafik cezası gibi hiçbir yatırım yoktur. Sadece sigorta yaparlar hiçbir bedeli yoktur aracın. Biz de bir aracın maliyet 140 bin dolar ise Gürcistan’da bir aracın maiyeti 40-50 bin dolar civarındadır. 

Devlet böyle bir uygulama yapmadığı için Türkiye’den gidip orda firma kurup araç alan çok insan var. Türk Nakliyecisi artık burada aracını satıp Gürcistan’dan araç alıyor. Bunu yapmak istemiyoruz. Devletin kendi nakliyecisine sahip çıkması lazım. Zaten biz bir şey kazanamıyoruz. Şuan da hiçbir şey kazanamıyoruz. Sigorta, kasko, vergisi içinde şuan kazanç sıfır. Bunu bütün yetkililerin görmesi lazım. Umarız bu durumlar kısa zamanda düzelir.

Hakan ŞENER
 
Editör: TE Bilisim