Ahmet Hamdi Gürdoğan, Trabzon ile dertlenen ve Trabzon’un bir adım daha ileri gitmesi, istihdamını artırması için her platformda ses çıkan bir isim.
 
Gürdoğan, Doğu Karadeniz İhracataçılar Birliği’nin Başkan Vekili. Uzun yıllar başkanlık yaptı ve aynı kararlılıkla başkan vekili olarak devam ediyor. Kendisi ile İhracaatçılar Birliğinde buluştuk ve 27-29 Kasım tarihlerinde Trabzon’da yapılacak olan 4. İpekyolu Uluslararası İş adamları zirvesi ile Trabzon’un gelişen dünya ticaretindeki konumu konuştuk.
 
Albayrak Katılıyor

Dünyanın çeşitli ülkelerinden yaklaşık olarak 1000’e yakın işadamı ve şirket CEO’sunun katılacağı 4.İpekyolu Uluslararası İşadamları zirvesi 27-29 Kasım tarihlerinde Trabzon’da yapılacak. 44 Ülkenin katılcağı zirvede işadamları ikili görüşmeler yapabilecek. Zirveye Hazine ve Maliye Bakanı Berat Albayrak da geliyor.


Yatırım Adası Şansı

İşadamları zirvesine Çin Huwai Şirketinin Genel Müdürünün de geleceğini söyleyen DKİB Başkan Vekili Ahmet Hamdi Gürdoğan, ‘Bu zirve büyük fırsat. Yatırım adasının finans kaynağı bu zirvede bulunabilir. Trabzon artık durup beklememeli, harekete geçmeli.
 
 İpekyolu’nu Canlandırmalıyız

TAKA: Sayın Başkanım, İhracatçılar Birliğinin kuruluşunda olsun, sonrasında olsun büyük mücadeleler verdiniz. Bölgenin ekmeği kafkaslarda, Rusya’da, Çin’de dediniz. Şimdi 4.İpekyolu Uluslararası iş adamları zirvesine hazırlanıyorsunuz, neler söyleyeceksiniz?


AHMET HAMDİ GÜRDOĞAN: Herşeyden önce size ve TAKA gazetesine teşekkür ederim. Doğu Karadeniz bölgesi 1988 öncesinde İhracatın ne olduğunu doğru dürüst bilmiyordu. 1989 sonrasında buradan küçük tonajlı gemiler ve efsane Avrasya ile Sochi limanına başlayan ihracat birkaç gemi artışıyla devam etti. O dönemde Güneydoğu’daki insanlar buraya geldi ve ihracat yapmaya başladılar. Orada teşvik vardı. Zaman içinde İhracaatçılar Derneğini kurduk. Derneğin devamında havuz oluşmuştu. 3 gemi ile yaşanan fırsatçılık  nedeniyle bizde dernek aracılığıyla hareket geçtik. Dozvala dağıtımında Trabzon’un hakkı Samsun’a verildi. İhracaatçılar olarak tüneli kapattık. İhracatçıların hakkının Trabzon’a  verilmesi gerektiğini söyledik ve basında da ses getirdik. O güne kadar Trabzon’da böyle organize eylem yapılmamıştı.

Aslanın Midesinden Almak Denir Ya Öyle Aldık

TAKA: ANASOL-M iktidarı vardı ve özellikle Trabzon Milletvekilleri size İhracaatçılar Birliği için ciddi katkılar sağladılar?


AHMET HAMDİ GÜRDOĞAN:
Önce Gemi havuzunun yönetimini aldık ve dernek yönetmeye başladı. Gürgen gemisinde buluştuk ve orada ihracatçılar Birliğinin kurulmasının zor olduğunu söyleyenler oldu. Yapılan toplantının devamında ve bizler kurmaya çalıştık. O günün siyasetçileri ile birlikte Bakan Eyüp Aşık beyi ve diğer milletvekillerini ziyaret ettik. Yavuz Ege’yi(Eski Dış Ticaret Müsteşarı)  odaya kitilledik ve İhracaatçılar Birliğini aldık. Gemiler ve Tır kamyonlarının sayısı arttı; Avrasya 2 gemisi alındı. Bu birlikteliğin çok şey getirdiğini gördük. 13.Genel Sekreterlik olduk. O gün bugün 13. Genel sekreterlik var. Sorunlar yok mu, var. Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliğini yokluklar içinde kurduk, bugün 1 milyar doların üzerinde ihracatı yönetiyor. Bazı ihracat ürünleri Samsun’a kaydı. Oranın ihracat rakamı 400 milyon dolar, Bizim 1 milyar Dolar. Yapılan ihracattan Trabzon Büyükşehir olduğu için Belediye de pay alıyor. Bunun önemini hem yetkililer, hem Trabzon’da yaşayanlar bilmeli ve Doğu Karadeniz İhracatçılar birliğine sahip çıkmalı.  

Her Dolardan Trabzon’a Pay

TAKA: Çıkmıyorlar mı?

AHMET HAMDİ GÜRDOĞAN: Sayın Turgut, bu kurumun önemini bilmeyen çok. Trabzon önemli ve İhracaatçılar Birliği Genel sekreterliği de önemli. Atatürk nereye çıktı denir? Samsun’a. Ben öyle demiyorum. Atatürk Trabzon’a çıktı. Neden? İpekyolu müzesinde yer alan haritaya baktığımızda Cumhuriyetten önce Batum’dan Ladik’e kadar Osmanlı zamanında Trabzon valiliğine bağlı. Samsun ilçe idi. Atatürk Samsun’a çıktığında Trabzon’un ileri gelen yöneticileri karşılamıştır. Trabzon Cenevizliler zamanında İtalya’dan Trabzon’a ticaret gemileri gelirdi. Trabzon ipekyolunun merkezi olan bir liman şehri. Bugün geldiğimiz noktada tarihi sürece bakarak Trabzon’un daha ileri gitmesi gerekirken, gidemedi. 1970’lerde Trabzon’un sanayisi vardı. TOBB Başkanı Rıfat Hisarcıklıoğlu burada bir ödül töreninde söyledi. Trabzon’a Suluhan’ın yanında Orhan Karakullukçu’dan profil demir saç almaya geldiklerini anlattı. Trabzon tarihinde sanayi ve ticaret şehri idi.

Çin Büyük İlgi Gösterdi

TAKA: Bu ticaret şehri büyük bir organizsayona hazırlanıyor, neler söyleyeceksiniz?

AHMET HAMDİ GÜRDOĞAN: Biz bunun 4.’sini yapıyoruz. İpekyolu iş adamları zirvesini yapıyoruz. İpekyolu isminin kullanım hakkını da almış bulunuyoruz. Kazakistan’daki İpekyolu müzesinde Trabzon’un adı var. Trabzon’un tarihsel süreçteki yeri ve altını çizerek söylüyorum, büyüyen Çin projesine baktığımızda Çin’in Stratejisinde ve Lojistiğinde bir kuşak bir yol haritalarında Trabzon var. Batum-Tiflis arasındaki yolu Çinli konsorsiyum yapıyor ve alt yapı çalışmalarını başlattı. ABD’nin karşısında Çin yeni bir değişime gidiyor. Bizde Lojistik olarak öne çıkmamız lazım. Doğu Karadeniz olarak misyon üstlenmemiz lazım. Yolun geçtiği alandaki ülkelerle ilişkilerimizi geliştirmemiz lazım. Çin demiryolunu Alaskanın altından ABD’ye bağlamayı düşünüyor. Anaklia limanını alıp çalıştırmaya çalışan Çin var. Oturup beklemekle değil harekete geçmemizle birşeyler olur. Gelecek nesillere bu projeleri getirmemiz lazız. Sizler de yazmanız lazım.

Kalabalık Geliyor

Sevindiğimiz en büyük nokta Çin büyük bir grupla zirveye geliyor. Yatırım adası konusu masaya yatırılabilir. Türkiye olarak Çin’le yakınlaşmamız ve yatırımcıların Trabzon’a gelmesi önemli. Çin yol projelerine finasman sağlıyor. Gürcistan’da Tiflis’e kadar gittiğiniz zaman kilometrelerce şantiye görüyorsunuz. Anaklia limanını yapıyorlar ve finansını da sağlıyorlar. ABD’nin Irak politikası ile kaybettiğimiz zaman ve ekonomik zararımız açısından Çin ile yakınlaşmamız lazım. Rusya Çin eksenine  bakmamız lazım. Lojistik üstünlük kurmamız lazım. Huwai’nin Genel Müdürü bile Trabzon’a geliyor. Büyükelçi ve 200’e yakın iş adamları Trabzon’a geliyor. Bu Trabzon değil Türkiye’dir. Bu büyüklük Trabzon olarak ticaret şehri olduğumuzun göstergesi olmalıdır. Projeleri hep birlikte hayata geçirmemiz lazım. İş adamlarının önünü açmamız lazım.


Bakan Albayrak Yanımızda

TAKA: Hazine ve Maliye Bakanımız Berat Albayrak zivreye geliyor mu Başkan?

AHMET HAMDİ GÜRDOĞAN: Berat Bakanımız geliyor, 2 Bakan daha gelebilir. Onların da desteğiyle bunu yapıyoruz. Ama biz bu projeyi yaparken tortu bırakması için değil sonuç almak için yapıyoruz. Lojistik ve panel yapacağız. Türkiye ile ilgili lojistik mastır planlarını ne olduğunu tartışacağız. Dünya yeni bir yörüngeye kayıyor. Çin, Karaçi’de; Çin Kıbrıs’ta her yerde var. Şhangay’da yeni bir lojistik merkez kurdular. Kazak ve Özbeklerin istediği mallar Türk malları ama Lojistik’ten dolayı gönderemiyoruz, Çin’den alıyorlar. Hazar’ın üzerinde yapılan ipekyoluna bağlanmak için demiryollarını kullanabiliriz. Çin’in pazarın üstündeki ipek yoluna bağlanabiliriz. Batum Hopa yolunun da yapılması gerekir. Çin’in finansını Türkiyeye çekmemiz lazım. Yatırım adasında da Çin’den faydalanmalıyız. Rusya’da da liman yapmamız lazım. Rıhtım ve Depo sahası olarak Taman da yer aldık. Orada bir liman yapalım. Albayraklar Afrika’da yaptı. Rusya’da yerimiz olsun, Türk lojistik yerimiz olsun. Türkiye’nin malını oraya getirelim. Bu Limandan Çin’e ve Türki Cumhuriyetlerine ulaşabilelim. Lojistik mastır planları yapmazsak atı alan üsküdarı geçer. 10 yıl önce Çin’in hızlı treni yoktu. Fransa ve İngilizlerden aldı ve hızlı tren üretiyor, satıyor. 560 km hızla gidiyor ve ihraç ediyor. Kazakistan’da ve Özbekistan’da var. Onun için bu toplantıya gelecek olan ülkelerle kendi yönümüzü belirlemeliyiz. Önder olmak için doğu karadeniz liman ve yollarını daha büyük ve işlevsel limanlar yapmamız lazım. Biz ihracatçılar konuşuyoruz, malesef kamuoyunun ilgisi ve siyasilerimizin bu konularda bizle konuşup da vizyon belirlemede ülkemizin sınıf atlamasında bana göre vazifeleri var.



Finansını zeminini ipekyolu zirvesinde yapılabilir

TAKA: Yatırım adasından umutlu musun?

AHMET HAMDİ GÜRDOĞAN: Yatırım adasının karşısında Rusya’da Taman’da  liman olmalı. Biz sadece hükümetten beslersek bana göre Çamburnu hadisesi olur. Bak ne oldu? Hani 5 bin kişi, Trabzon Limanı var küçük. İktidarırn milletvekilleri bazı yanlışları sorgulaması lazım. Arsin yatırım adası yapılacak ama Çamburnu gibi kalmamalı. Buraya kaynak bulmamız ve yatırımcı bulmamız lazım. İşte bu zirve fırsat. Yaptık ve OSB ile mantığı ile yaparsak anlamı olmaz. Arsin yatırım adası üreten ve satan konumunda olmalı. İpekyolu anlayışı ile olacak.

Güzel Bir Hizmet

TAKA: Eximbank’ı Büro’dan müdürlüğe çevirdiniz, ihracata katkısı olacak mı?


AHMET HAMDİ GÜRDOĞAN:
Eximbank Ticaretle ilgili en büyük finans kaynağıdır. 7-8 banka arasında. Bölgede 300 milyon dolar kredi dağıtan bir büro idi, şimdi banka oluyor. Uğraşlarımızın sonunda şube yetkisini aldık. Ayın 28’inde yapılacak olan açılışa kadar yetiştireceğiz. Borsa yerini verdi. Başkanlarımıza teşekkür ediyorum. Eximbank’a teşekkür ettik. Genel müdür gelecek. Bölge olacak. Artvin, Rize, Gümüşhane Ezurum ve tüm bölge buraya bağlanacak, dosyalar Ankara’ya gitmeyecek, mevduatlar burada toplanacak. İhracatçımız için çok büyük kolaylık olacak.