BİRÇOK KAZANIM SAĞLAYACAK

Selahaddin Çebi, yaptığı açıklamada İstanbul Boğazı’nın keskin dönüşler, kuvvetli ve yönü değişken akıntılar ve aynı zamanda transit gemi trafiğiyle dik kesişen şehir içi deniz trafiği nedeniyle pek çok tehlikeye davetiye çıkardığını belirterek, Kanal İstanbul’un hayata geçirilmesiyle çevre, ekonomi ve güvenlik gibi pek çok alanda İstanbul’un uzun vadeli kazanımlar elde edeceğini söyledi.

ÇOK YÖNLÜ PROJE

Kanal İstanbul’un çok yönlü bir proje olduğunu belirten Çebi, şöyle devam etti: “Projenin içerisinde lojistik merkez, kongre merkezi, fuar merkezi, ekolojik turizm faaliyetleri, sağlık turizmine yönelik faaliyetler, marina, iki büyük liman olacak. Aynı zamanda yüksek teknoloji bölgesi veya büyük bir tekno-park gibi çalışacak teknoloji bölgesi inşa edilecek. Bunların yanı sıra İstanbul’un en büyük ihtiyaçlarından olan depreme karşı kentsel dönüşümün gerçekleştirilmesi sürecinde de ciddi bir şekilde rezerv ihtiyacını karşılayacak iki tane orta büyüklükte şehir inşa edilecek. Önemli bir kısmı rezerv konut olarak kullanılacak. Bu iki şehir de yüzde 80 oranında İstanbul’daki nüfusun kaymasıyla doldurulmuş olacak. Yüzde 10-20 ulusal ve uluslararası niteliğe sahip insanların yerleşmeyi, çalışmayı tercih ettikleri yer haline gelecek.”

TASARRUF SAĞLAYACAK

Kanal İstanbul projesinin hayata geçmesiyle birlikte Karadeniz ve Marmara Denizi’nde sıra beklemek zorunda kalan nakliye şirketlerinin yıllık 1,4 milyar dolar tasarruf sağlayacağının ön görüldüğünü ifade eden Çebi, “Mevcut durumda İstanbul Boğazı’ndan geçiş için her gemi yaklaşık 14,5 saat beklemek durumunda kalıyor. Tanker gibi tehlikeli yük taşıyan gemilerde bu bekleme süresi yaklaşık 30 saate kadar uzayabiliyor. Boyu 200 metre üstü olan tankerlerin günlük kiralama kaybı 120 bin dolara ulaşıyor. Bu şekilde hem zamandan hem de maliyetten tasarruf sağlanacak.” diye konuştu.

DENİZ ULAŞIMI TERCİH EDİLİYOR

Çebi, küresel ticarette deniz yolunun tercih edildiğini söyleyerek “Bunun en büyük sebeplerinden biri ise ticari kâr oranını arttırması; deniz yolu ulaşım maliyetlerinin diğer taşımacılık yöntemlerine oranla daha düşük olmasıdır.” ifadelerine yer verdi.

ÇEVRE ÜLKELERE DE FAYDA SAĞLACAK

Kanal İstanbul’un, Türkiye’nin yanı sıra çevre ülkelere de pek çok avantaj sağlayacağını anlatan Çebi, “Dünya okyanuslarına tek deniz erişimi İstanbul ve Çanakkale Boğazları olan Bulgaristan, Romanya, Ukrayna ve Gürcistan da katkısı olacak.” diye konuştu

TÜRKİYE, TİCARET YOLLARININ KESİŞİM NOKTASI

Avrupa ile Çin’i birbirine bağlayan Orta Koridor ticaret yolunun Türkiye’den geçmesinin ülkemizin jeopolitik önemini arttırdığını söyleyen Çebi “Kanal İstanbul, son yıllarda gerçekleştirilen İstanbul Havalimanı, Kuzey Marmara Otoyolu, ticari limanlar, demir yolu bağlantıları ve lojistik üsleri gibi yatırımların merkezinde yer alıyor. Gelecek yıllarda bu yatırımlar Türkiye ekonomisine büyük katkılar sağlayacak, Türkiye’nin dünya ticaretindeki payını arttıracaktır.” ifadelerine yer verdi.

KAVŞAK NOKTA HALİNİ ALACAK

Çebi, Türkiye’nin büyümesinde ulaştırma, haberleşme ve lojistik alanındaki altyapı çalışmalarının önemine vurgu yaparak şunları söyledi: “Kanal İstanbul’un tamamlanmasıyla Marmara Bölgesi, limanları, lojistik bölgeleri, demir yolu bağlantıları, Marmaray ve büyüyen endüstrisi ile birlikte Avrasya’nın merkezi olacaktır. Türkiye Lojistik Master Planı çerçevesinde tasarlanan bu bölge, İngiltere’den Çin’e uzanan Orta Koridor’un da büyümesi ile birlikte dünya ticaretinin en önemli kavşak noktası olacaktır. Bu sayede bağımsız ve güçlü bir milli ekonominin sürdürülebilirliğine katkı yapılacak, milli egemenlik alanımızda sahip olduğumuz jeopolitik potansiyelimizin hayata geçirilmesi sağlanacaktır.”

KANAL İSTANBUL’UN ÖNEMİ ORTAYA ÇIKIYOR

Deniz ulaşımının, diğer taşımacılık faaliyetlerine göre maliyet, verimlilik ve çevresel hususlar açısından birçok faydasının bulunduğun işaret eden Çebi, “Dünya Gemicilik Konseyi verilerine göre, büyük bir kargo gemisinin bir yılda 200 bin konteyner mal taşıması; tek seferde ise 7 bin 600 araç taşıyabilme kapasitesi, deniz yolu taşımacılığını diğer ulaşım yollarına karşı üstün kılıyor. Hava yolunda ağırlık kapasitesinin düşük olması ve pek çok sefer yapılma gerekliliği, demir yolu içinse binlerce kilometrelik mesafenin kat edilmesi gibi sebepler, en iyi alternatif olarak deniz yolunun ticaretteki hakimiyetini arttırıyor. Bütün bunlar da Kanal İstanbul’un önemini bir kez daha ortaya çıkarıyor.” ifadelerine yer verdi.

HEM ÜLKEMİZ HEM ŞEHRİMİZ PAY ALACAK

Karadeniz kıyılarının dünya ticareti için büyük önem taşıyan limanlara ev sahipliği yaptığını ifade eden Çebi “Ukrayna’da bulunan Odessa Limanı, Romanya’daki Constanta Limanı ve Rusya’nın Karadeniz’deki en büyük limanı olan Novorossiysk, ticari hacmi büyüyen kritik öneme sahip limanlar arasında yer alıyor. Öte yandan Zonguldak’ta bulunan Filyos Limanı ve Rize’deki İyidere Limanı, Bulgaristan’da bulunan Varna ve Burgas Limanları, Ukrayna’daki Illichivsk Limanı, Rusya’nın Soçi Limanı, Gürcistan’ın Batumi Limanı ve proje halindeki Anaklia Limanı, Karadeniz’in ticari kapasitesini gösteren diğer önemli ticari noktalardır. Karadeniz’deki ticari hareketlilik her geçen dönem artmaktadır. Bu çerçevede Kanal İstanbul, ülkemizin ticaret merkezi olmasında önemli rol oynayacak. Bu projeyle birlikte ülkemize yıllık ortalama 20 milyar dolar girdi sağlanacak. Hem ülkemiz hem de şehrimiz Trabzon, Kanal İstanbul’un getirilerinden faydalanacak. Cumhurbaşkanımız ve Genel Başkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan’a şükranlarımızı sunuyoruz.” diye konuştu.

Editör: TE Bilisim