Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası meclis üyesi Önder Reis, odanın Kasım ayı meclis toplantısında söz alarak 14. Komite ile alakalı bilgilendirmede bulundu.
 
Reis, uluslararası nakliyecilerin sıkıntılarını meclis toplantısında dile getirerek, “Ulaştırma bakanlığı 11. Bölge müdürlüğü verilerine göre 61 i Trabzon da olmak üzere doğu Karadeniz bölgesinde 121 tane uluslararası nakliye firması bulunmaktadır. Bölgede ayrıca 3 bin 867 adet çekici 4 bin 807 adet yarı römork  faaliyet göstermektedir. Bölgemizde 1.5 trilyon liralık yatırımın bulunduğu uluslar arası nakliye sektörü 15 bin  kişiye de istihdam sağlamaktır.              500 milyar dolar ihracat hedefine emin adımlarla yürüyen ülkemiz, ihracat ürünlerini yurtdışına göndermek üzere maalesef hizmet ithalatı yapmaktadır. Ülkemizde ve bölgemizde bulunan nakliye firmaları arasındaki rekabet şöyle dursun, asıl rekabet ülkemizin ihracat ürünlerini yurtdışına taşıyan yabancı plakalı araçlardır” dedi.
 
HAKSIZ REKABETLE KARŞI KARŞIYAYIZ
 
Araç maliyet fiyatlarının iki katına çıktığını ifade eden Reis, “Döviz kurlarına bağlı olarak yeni ve 2. El araç fiyatları iki katına çıkmış, yatırım maliyeti yüzde 100 oranla artmıştır. Ayrıca personel kalitesi düşerken, personel maliyeti artış göstermektedir. Akaryakıt fiyatları, lastik fiyatları, kasko ve trafik sigorta primleri, araç muayene harçları, motorlu taşıt vergileri, servis, yedek parça ve araç bakım giderleri de işletme maliyetlerini sürekli olarak arttırmaktadır. Bu durum araçlarda haksız rekabete yol açmakta, yabancı plakalı araçları ülkemizde avantajlı hale getirmektedir” diye konuştu.

Reis, nakliye sektörü ile ilgili taleplerini de şu şekilde sıraladı: “Yatırım maliyetini hafifletmek amacıyla uluslararası nakliyeciye taahhütlü olarak KDV ve ÖTV siz araç alabilmesi sağlanmalıdır. Ulaştırma bakanlığımız tarafından yabancı plakalı araçlara sağlanan geçiş belgeleri hususunda daha katı bir tutum sergilenmelidir. Karayolu trafik yönetmeliğinin uygulanmayan 128. Maddesinde karayolunda seyredecek araçların gabari ve ağırlıkları belirtilmiş olup yönetmelik uygulanmalıdır. Karayolu taşımacılığının can suyu sosyal tesisleri, parkları, tamir bakım onarım servisleriyle şehrimize bir lojistik üssü kurulmalıdır. Sınır kapılarına devlet adına döviz büroları kurulması sağlanarak memurların kendi insiyatifiyle belirlediği döviz kuru üzerinden nakliyecinin ve vatandaşın dövizini bozarak haksız kazanç sağlanmasının önüne geçilmelidir. Dünyanın 19. Büyük ekonomisine sahip ülkemizin ihracatçısı ve nakliyecisinin çıkarılacak kanunlar ve lobi faaliyetleriyle Asya ve Ortadoğu da hak ettiği saygınlığının kazanılması sağlanmalıdır. Araçlar arasında akaryakıt transferi yapan firma sahibine  kaçakcılıktan işlem yapılmamalıdır. Olağanüstü hal, savaş, doğal afet ve salgın hastalıklarda önemi ve değeri anlaşılan yalnızca bu zamanlarda alkışlanan nakliyecinin hakkı teslim edilerek toplumsal bilgilendirme yapılmalıdır.”
 BAHATTİN BAŞTÜRK
 
Editör: TE Bilisim