Tamamlandığında dünyanın en uzun orta açıklı asma köprüsü unvanını alacak olan 1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu, Uluslararası Yol Federasyonu (International Road Federation-IRF) tarafından her yıl verilen 'Global Başarı Ödülü'ne layık görüldü. Karayolları Genel Müdürü Abdulkadir Uraloğlu ile 1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu projesi yetkilileri ödülü almak için Birleşik Arap Emirlikleri Dubai'ye gitti.

'EN İYİ PROJE FİNANSMANI VE EKONOMİSİ'

Dünya çapında yol ağlarının gelişimini teşvik etmek ve desteklemek amacıyla kurulan Uluslararası Yol Federasyonu(IRF), her yıl düzenlediği 'IRF Global Başarı Ödülleri' ile altyapı teknolojilerinin gelişmesini sağlayan mükemmel ve yenilikçi projeler ile bu alanda çalışan başarılı isimleri seçiyor. Bu yıl Dubai'de 18.'si düzenlenen IRF Dünya Kongresinde 'En İyi Proje Finansmanı ve Ekonomisi' kategorisinin büyük ödülüne, yapım ve işletim süreçleri tüm dünyada ilgiyle takip edilen 1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu layık görüldü.

DÜNYANIN EN UZUN ORTA AÇIKLIKLI ASMA KÖPRÜSÜ OLACAK

Çoklu finansman yapısı ile dünyada sayılı projeler arasına giren ve bugüne kadar 12 global finans ödülünün sahibi olan 1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu, mühendislik özellikleri açısından ilkleri bünyesinde barındırıyor.

Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Savaştepe Otoyolu Projesi kapsamında yer alan Malkara-Çanakkale Otoyolu; 88 km otoyol ve 13 km bağlantı yolu olmak üzere toplam 101 km uzunluğunda olacak. Projede yer alan 1915 Çanakkale Köprüsü; 2023 metre orta açıklık, 770'er metre yan açıklıklar, 365 ve 680 metrelik yaklaşım viyadükleri ile beraber toplam uzunluğu 4 bin 608 metre olacak şekilde inşa ediliyor.

SİMGELERİN KÖPRÜSÜ

Özellikleri itibarıyla "simgelerin köprüsü" olarak anılan ve mühendisliğindeki ince detaylarla öne çıkan, "dünyanın en uzun orta açıklıklı köprüsü" olacak 1915 Çanakkale Köprüsü'nün iki ayak aralığı, Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşunun 100'üncü yılına atıfla 2023 metre olarak tasarlandı. Köprünün kule bağlantıları ve unsurları, Türk bayrağına atfen kırmızı ve beyaz renklerde olacak. Her iki yaka da kulelerin üst kısmı, Seyit Onbaşı'nın Çanakkale Savaşı'nda namluya sürdüğü top mermisini temsil edecek.

Otoyol projesinde 1915 Çanakkale Köprüsü'nün yanı sıra 2 adet yaklaşım viyadüğü, 2 adet betonarme viyadük, 6 adet alt geçit köprüsü, 6 adet hidrolik köprü, 43 adet üst geçit(1 adedi ekolojik), 40 adet alt geçit, 228 adet çeşitli ebatlarda menfez, 12 adet kavşak (devlet yolu üzerindeki kavşaklar dahil), 4 adet otoyol hizmet tesisi, 2 adet bakım işletme merkezi ve 7 adet ücret toplama istasyonu inşa ediliyor.

PROJE, İSTANBUL'U ÇANAKKALE'YE VE SONRASINDA KUZEY EGE'YE BAĞLAYACAK

1915 Çanakkale Köprüsü'nün de bünyesinde yer aldığı Malkara - Çanakkale Otoyolu, tamamlandığında İstanbul'u Çanakkale'ye ve sonrasında Kuzey Ege'ye bağlayacak.

Proje sayesinde Türkiye ekonomisinin en gelişmiş bölgesi olan ve nüfusun önemli bir bölümünün yaşadığı Marmara ve Ege Bölgelerindeki limanlar, demiryolu ve hava ulaşım sistemlerinin karayolu ulaşım projeleri ile entegrasyonu sağlanacak; bu bölgelerde ekonomik gelişime ve sanayinin ihtiyaç duyduğu dengeli bir planlama ve yapılanmanın oluşturulmasına imkân sunulacak. Köprünün, Çanakkale Deniz Zaferi'nin 107'nci yıl dönümüne rastlayan 18 Mart 2022'de hizmete alınması planlanıyor.

KUZEY MARMARA OTOYOLU KONTROL MERKEZİ TÖRENLE AÇILDI

Geride kalan hafta çok önemli bir açılış daha yapıldı. Kuzey Marmara Otoyolu'nda trafiğin anlık takip edilmesi ve akıllı ulaşım sistemlerinin yönetimini sağlayan Ana Kontrol Merkezi, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu ile Karayolları Genel Müdürü Abdulkadir Uraloğlu'nun katıldığı törenle açıldı.

Törende konuşan Bakan Karaismailoğlu, trafik kazalarının oluşmasındaki insan hatalarının payının yüzde 90'ların üzerinde olduğunu vurgulayarak, “Trafik güvenliğinin artırılabilmesi için davranış değişikliklerine gitmemiz şart. Bu değişikliğin tüm toplumumuzda yaygınlaşmasını sağlamak zorundayız. Bunun hemen ardından, ikinci amacımız; hatalar olsa dahi insanların hayatını kaybetmesini engelleyebilecek önlemleri almaktır" dedi.

‘ARTIK BÜTÜN YOLLARIMIZI AKILLI ULAŞIM SİSTEMLERİ İLE İNŞA EDİYORUZ’

Trafik güvenliğini artırmak için başvurulan en önemli tedbirlerden birinin Akıllı Ulaşım Sistemleri olduğuna dikkati çeken Karaismailoğlu, geçen yıl 16 Aralık tarihinde Ankara-Niğde Otoyolu'nu Türkiye'nin en akıllı yolu olarak hizmete sunduklarını; Edirne'den Şanlıurfa'ya kesintisiz, seyahat süresini kısaltan, karayolu ulaşımının stratejik bir parçasını tamamladıklarını anlattı.

Bakan; “Orada, bugün açılışını yaptığımız gibi bir ana kontrol merkezi vasıtasıyla 1,3 milyon metre fiber optik ağ ve yol boyunca yerleştirilen 500 adet trafik sensörü ile yol güvenliği en üst seviyede yönetiliyor. Artık bütün yollarımızı Akıllı Ulaşım Sistemleri ile inşa ediyor; tüm karayolu ağımızda Akıllı Ulaşım Sistemlerini yaygınlaştırıyoruz. Kuzey Marmara Otoyolu Ana Kontrol Merkezi tam da bu amaca hizmet eden çok güzel ve doğru bir örnek oldu." diye konuştu.

BOĞAZ GÜVENLİĞİ DE RAHATLAYACAK

Bakan Karaismailoğlu, İstanbul'un batısındaki Kınalı mevkiinden başlayıp, Sakarya ilinin doğusunda Akyazı ilçesi yakınlarında sona eren Kuzey Marmara Otoyolu'nun; İstanbul şehir içi trafiğini ve boğaz geçişini önemli ölçüde rahatlattığını belirtti. Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nün açılmasıyla birlikte Fatih Sultan Mehmet Köprüsü trafiğinde, seyahat süresinde yüzde 42'ye varan kısalma yaşandığını sözlerine ekleyen Karaismailoğlu, ulusal ve uluslararası kara ulaşımı ile nakliye araçlarına kesintisiz, emniyetli ve konforlu bir ulaşım imkanı sunulduğunun altını çizdi. Karaismailoğlu konuşmasını şöyle sürdürdü: “Önce insan yaklaşımımızın ayrılmaz bir parçası elbette doğanın, çevrenin korunması, sürdürülebilir, yaşanabilir bir dünyadır. Bu doğrultuda, otoyolumuzun çevreye katkılarını gururla ifade etmek isterim. Kuzey Marmara Otoyolu ile zamandan 3 milyar, akaryakıttan 518 milyon olmak üzere yıllık toplam 3 milyar 518 milyon TL tasarruf sağlanıyor. Ayrıca karbon emisyonu 198 bin ton azaltılarak trafikten kaynaklanan hava kirliliği ve çevre sorunlarının ortadan kaldırılmasına da katkı sunuluyor. Projemiz sayesinde elde edilen karbon salınımındaki düşüş, 16 bin ağacın oksijene dönüştürdüğü karbondioksit miktarına bedel.’

YOL KULLANICILARININ SORUNLARI ÇÖZÜME KAVUŞTURULUYOR’

Kuzey Marmara Otoyolu'nun tamamında 3,2 milyon metre fiber optik kablo altyapısı bulunduğunu kaydeden Karaismailoğlu, "Otoyolda, 134 adet değişken mesaj işareti, 3 bin 46 adet kamera, 36 adet meteoroloji ölçüm istasyonu, 275 acil telefon altyapısıyla ücret toplama, olay algılama, trafik güvenliği, iletişim ve haberleşme ağı altyapısı bulunmaktadır. Tüm bu altyapının yönetimi 53 bin 300 metrekare saha üzerine kurulu bu Ana Kontrol Merkezi yerleşkesinde; 24 saat çalışma sistemiyle 148 personel aracılığıyla gerçekleşmektedir." dedi.

Karaismailoğlu, entegre edilen akıllı ulaşım sistemleri sayesinde otoyol güzergahı boyunca kurulan tüm kameraların 24 saat takip edildiğini ve yönlendirildiğini, meteoroloji sensörlerinden gelen bilgiler doğrultusunda trafiğin, hava koşullarına göre, dinamik bir şekilde idaresinin sağlandığını, sürücülere istenen mesajlar ve uyarıların ulaştırıldığını anlattı.

Sis uyarı sisteminin otomatik veya manuel olarak çalıştırılabildiğini, sürekli izlenen olay algılama kameraları sayesinde, kaza, duran araç, yabancı cisim veya trafiği olumsuz etkileyebilecek diğer durumlarda anında müdahale edildiğini kaydeden Karaismailoğlu, trafik yoğunluğunun ve ortalama hız bilgilerinin takip edildiğini, otoyol üzerindeki gişe kontrol merkezlerinin anlık izlendiğini ve gerektiğinde sürücülerin geçişleri ile ilgili düzeltici işlemler yapılabildiğini bildirdi.

GENEL MÜDÜR URALOĞLU GAZİ VE ŞEHİT YAKINI KARAYOLCULARI AĞIRLADI

Karayolları Genel Müdürü Abdulkadir Uraloğlu,  Genel Müdürlükte çalışan gazi ve şehit yakını personel ile bir araya geldi. Genel Müdürlük toplantı salonunda gerçekleşen görüşmede, gazi ve şehit yakınlarının çalışma ortamında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm yolları masaya yatırıldı. Karayolları Genel Müdürlüğünün göstermiş olduğu kurumsal duyarlılıktan dolayı Uraloğlu'na teşekkürlerini ileten heyet, görüşme sonunda Genel Müdür Uraloğlu ile hatıra fotoğrafı çektirdi.

YUSUF TURGUT

Editör: TE Bilisim