Eski model kamyon, kamyonet, otobüs, minibüs, tanker ve çekicileri yollardan uzaklaştırmak için 4 yıldır uygulanan hurda teşviki, hedefine ulaştı. Vergi ve trafik cezası borçlarının silinmesi, teşvikten faydalanma sınırının 1973 ve daha yaşlı araçlarla başladıktan sonra 1990 modele kadar yükseltilmesi ve kilo başına ödenen ücretin artırılması, ilgiyi artırdı. Toplam 105 bin ağır vasıta trafikten çekilirkenaraç sahiplerine 500 milyon lira ödendi. İki yılda 150 bin, uzun vadede 350 bin eski taşıtın daha hurdaya ayrılması hedefleniyor. 1990'dan daha üst modellerin de teşvik kapsamına alınması gündemde. Ulaştırma Bakanlığı, trafik için tehlike arz eden eski model araçları yollardan uzaklaştırmak amacıyla hurda teşviki başlattı. 4 yıldır uygulamada olan program sayesinde bugüne kadar 105 bin kamyon, tanker ve TIR gibi vasıta trafikten çekildi. Araç sahiplerine toplam 500 milyon lira ödeme yapıldı. Bakanlık, önümüzdeki 2 yılda 150 bin aracın uzun vadede ise 350 bin eski taşıtın daha hurdaya ayrılmasını amaçlıyor. Karayolu Düzenleme Genel Müdürü Ali Rıza Yüceulu, 1985 model ve altı araçları kapsayan hurda teşvikinin geçen yıl 1990 modeli de kapsayacak şekilde genişletildiğini ayrıca kilo başına ödenen ücretin de artırıldığını söyledi. Yüceulu, bu değişikliğin teşvike ilgiyi önemli ölçüde artırdığını vurguladı. Önümüzdeki dönemde 1990’dan daha üst modellerin de teşvik kapsamına alınabileceği belirtiliyor. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı 1973 ve daha yaşlı kamyon, kamyonet, otobüs, minibüs, tanker ve çekicilerin hurdaya ayrılmasına ilişkin uygulamayı 4 yıl önce yürürlüğe koydu. Hurda araç teşviki ilk başladığında araçların vergi borçları sebebiyle beklenen ilgi gerçekleşmedi. Çünkü sürücüler araçlarını hurdaya ayırma karşılığında alacakları paradan daha fazla vergi borcuyla karşı karşıya kaldılar. Bunun üzerine Ulaştırma Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ile temasa geçerek hurdaya ayrılacak araçların vergi borçlarının silinmesini talep etti. Maliye Bakanlığı’nın onayıyla hurdaya gidecek araçların vergi borçlarının silinmesi kararlaştırıldı. Bir süre sonra eski model araçların trafik cezaları da silindi. Teşvikten yararlanacak araçların model yılı da yukarı çekildi. 1973 model olan üst sınır önce 1985’e, geçen yıl ise 1990’a çıkarıldı. Ayrıca kilogram başına ödenen ücret de yukarı çekildi. Örneğin 1990 model bir kamyon için ödenecek kilogram ücreti 1,50 liraya çıkarıldı. Bu değişikliklerle birlikte hurda araç teşvikine olan ilgi önemli ölçüde arttı. Geçen yıl hurdaya ayrılan araç sayısı 76 bin 500 iken bu rakam 2013’te 105 bine kadar çıktı. Teşvik kapsamında yaklaşık 60 bin kamyon, 8 bin otobüs, 3 bin 600 çekici, bin 600 tanker, 29 bin kamyonet ve 4 bin 350 minibüs olmak üzere toplam 105 bin hurda araç alımı yapıldı. Ulaştırma Bakanlığı, teslim aldığı taşıt başına ortalama 4 bin 700 lira para, toplamda ise 500 milyon lira ödeme yaptı. Söz konusu miktar döner sermayeden karşılandı. Eski model araçlar Makine Kimya Endüstrisi Kurumu’na ait İzmir Aliağa, İzmit Seymen ve Kırıkkale’deki hurda müdürlüklerinde toplanıyor. Burada hurda işleminden geçen araçlardan elde edilen demir, çelik ve diğer geri dönüşümü sağlanabilir maddeler özel sektöre ait fabrikalara hammadde olarak satılıyor. Mevcut hurda teşvikinden yararlanmak için son tarih 31 Aralık 2013. Ulaştırma Bakanlığı’nın önümüzdeki yıl teşvikle ilgili yeni bir tebliğ yayınlaması bekleniyor.  

Editör: TE Bilisim