Türkiye 2023 seçimine kadar yeni anayasayı yapmak istiyor.

Cumhurbaşkanı Erdoğan, ‘Yeni bir anayasayı tartışmanın vakti geldi’ demişti.

Dün de MHP Lideri Bahçeli parti genel merkezindeki toplantısında bir çıkış yaptı ve: 100 maddelik anayasa önerimizin yazımı tamamlandı.

Anayasa değişmez metinler değildir. Milli hedefleri barındırması yegane önceliktir. Toplum sözleşmesinin hazırlanmasına güçlü vurgu yapıyorsak önce uzlaşma erdemine bağlanmamız gerekecektir.’ vurgusunda bulundu.

Türkiye’de Anayasa tartışmaları devam ediyor.

Anayasada yapılan birçok değişikliğe rağmen ‘1982 anayasasının darbeci ruhu halen devam ediyor, dolayısıyla sivil bir anayasa yazımı şart’ fikri hakim.

1982 Eylül anayasasında 19 ayrı düzenleme ile 184 değişiklik yapıldı.

Türk siyasi tarihinde sorunlu bir süreci de beraberinde getirdi onun için 184 değişiklik bile yetmedi.

28 Şubat postmodern darbesi, 27 Nisan e-Muhtırası gibi demokrasi tarihine kara lekeler düştü.

AK Parti döneminde reformcu bir anlayışla birçok adım atıldı.

Önce 2007, 2010 ve 2017'de köklü değişiklikler yapıldı.

Cumhurbaşkanının halk tarafından seçilmesi, görev süresinin 7 yıldan 5 yıla düşürülmesi, Anayasa Mahkemesi ve HSK'nın yapısındaki düzenlemeler ve sistem değişikliği gibi..

Yeni anayasa neden önemli?

Öncelikle Cumhurbaşkanı hükümet sistemi ile uyumlu yeni bir anayasanın gerekliliği öne çıkıyor.

2017'de hem yasama organının hem yürütme organının doğrudan doğruya halk tarafından seçildiği ve halka hesap verdiği bir hükümet sistemine geçiş yapıldı.

1 Kasım 2015 seçimlerinden sonra başkanlık tartışmalarıyla birlikte yeni bir anayasa da gündeme gelmiş; o dönem Meclis'te olan dört siyasi partinin (AKP, CHP, MHP, HDP) temsilcilerinden oluşan Anayasa Uzlaşma Komisyonu ilk toplantısını 4 Şubat 2016'da yapmıştı.

Komisyonun kararları bağlayıcı olmamakla birlikte uzlaşı sağlanması için kritik önemdeydi.

AK Parti'nin 6 aylık çalışma süresi öngördüğü komisyon, henüz bir uzlaşma sağlanamadan 15 Temmuz'daki darbe girişimiyle birlikte çalışmalarını durdurmuştu.

Türkiye'nin anayasa konusunda model olması lazım hem Ortadoğu'da hem dünyada bir model anayasa.

Yapılacak olan çalışma ile Anayasa hukuku alanında uzman akademisyenlerden görüş alınması, daha önce yapılan anayasa çalışmalarının incelenmesi, sivil toplum ve meslek örgütlerinden görüş alınması dahil, anayasa teklifinin altyapısını oluşturmak için bir ön çalışma yapılması planlanıyor.

Anayasalarda toplumun geniş katmanlarının temel isteklerini göz önünde bulundurarak özellikle siyasi partiler arasında da asgari müşterekte mutabık kalınarak yol almak gerekir.

Bahçeli tam da buna vurgu yapıyor:

‘Artık uzlaşmak ve yeni bir anayasa hazırlamak milli vecibedir.

Buna dudak bükenler, sırt dönenler, yapay kriz çıkaranlar, ipe un serenler, fuzuli bahanelerle konuşmaya bile kapalı duranlar, tarih ve millet huzurunda demokratik hesaba şimdiden hazır olmalıdır.

Cumhuriyetimizin 100'üncü yıl dönümünü yeni bir anayasayla taçlandırmak, Milli Mücadele kahramanlarına, Cumhuriyet'in kurucu değerlerine, milletimizin bizatihi egemenlik haklarıyla Türk tarihinin şerefli anılarına hürmetin ve gelecek nesilleri düşünen sorumluluk bilincinin gereğidir. Bundan kaçış bize göre yoktur.’

Güzel.

Türkiye’nin yeni bir Anayasya, daha özgürlükçü bir Anayasa ihtiyacı vardır.

Fakat bu çalışmalar öncesinde ve sırasında, Yeni Anayasa yüzde 51’i aşağı çekmek ve 2023 seçimini Cumhur ittifakı lehine dizayn etmek için çıkarılıyor mesajı da verilmemeli.