arabam.com, ekim ayı ikinci el otomobil ilan verilerine dayanan Aylık Fiyat Endeksi sonuçlarını açıkladı. Rapora göre eylülde 855 bin 467 TL olan ikinci el araçların ortalama ilan fiyatı ekimde 869 bin 106 TL’ye yükseldi. Nominal fiyat artışı yaşansa da enflasyondan arındırılmış reel fiyatlar bir önceki aya göre yüzde 0,93 geriledi. Bu durum, Türkiye’de ikinci el otomobil piyasasında fiyat seviyelerinin dalgalı ancak yatay seyre yöneldiğini gösterdi. Raporda ilanlarda en çok yer alan marka ve modellerden yakıt tiplerine, segment tercihlerinden vites ve motor hacmi dağılımlarına kadar kapsamlı analizler yer aldı.
İkinci el otomobilde en çok ilan verilen markalar
arabam.com verilerine göre ekim ayında platformda en çok ilan verilen markalar arasında ilk sırayı Fiat aldı. Fiat’ı Renault, Volkswagen, Ford, Opel, Hyundai, Peugeot, Toyota, Citroen ve BMW takip etti. Model bazında ise Clio, Megane, Egea, Corolla, Focus, Astra, Passat, Civic, Polo ve Corsa en fazla ilan verilen otomobiller oldu. Segment olarak C, B ve D grubu araçlar ikinci el piyasasında ağırlığını korurken, SUV kategorisinde en çok ilan H, C ve B segmentlerinde yoğunlaştı. İlan aramalarında ise İstanbul, Ankara, İzmir, Antalya ve Bursa öne çıktı.
1 milyon liranın üzerindeki araçların payı arttı
Fiyat dağılımında dikkat çeken bir değişim yaşandı. 500 bin TL’ye kadar olan araçların ilan oranı yüzde 29 olurken, 500.001-750.000 TL bandındaki araçların payı yüzde 17 olarak belirlendi. 750 bin ile 1 milyon lira arası araçlar yüzde 16, 1-1,5 milyon TL arası araçlar yüzde 21, 1,5 milyon TL üzeri araçlar ise yüzde 17 pay aldı. Yaş dağılımında ise 5 yaşa kadar olan araç ilanlarında düşüş gözlendi ve oran yüzde 32,3’e geriledi. 6-9 yaş aralığındaki araçlar yüzde 17,6’ya yükselirken, 10-15 yaş grubunun payı yüzde 26,4’e ulaştı.
Dizel ve LPG’li araç ilanlarında artış, benzinli araçlarda düşüş
Yakıt tipi sınıflandırmasında ekim ayında dizel araçların ilan oranı yüzde 47,80’e yükseldi. Benzinli araçların payı yüzde 33,49’a gerilerken, LPG’li araçlar yüzde 15,57’ye çıkarak dikkat çekici bir artış gösterdi. Elektrikli ve hibrit otomobil segmentinde ise yükseliş eğilimi devam etti. Elektrikli araçların ilan oranı yüzde 1,8’e, hibrit araçların payı ise yüzde 2,06’ya yükseldi. Vites tercihlerinde yarı otomatik araçların ilan payı yüzde 6’dan yüzde 13’e çıkarak en sert artışı kaydederken, otomatik vites oranı yüzde 36’ya geriledi. Düz vitesli araçların oranı yüzde 52 ile sabit kaldı.
Motor hacmi dağılımında dengeler değişiyor
Motor hacmine göre yapılan incelemede ekim ayında 1200 cc altı motorlara sahip araçların ilan oranı yüzde 10’a yükseldi. 1201-1400 cc aralığındaki araçların payı yüzde 3 düşüşle yüzde 26’ya gerilerken, 1401-1600 cc motor hacmine sahip ilanlarda yüzde 1’lik artış kaydedildi. Bu tablo, düşük motor hacimli araçlara yönelimin arttığını gösteriyor.
“Kampanyalar sıfır araçlarda hareket yaratabilir”
arabam.com CEO’su Önder Oğuzhan, ekim ayında kur hareketleri ve altın fiyatlarındaki iniş çıkışların otomobil piyasasında belirsizlik algısı oluşturduğunu söyledi. Oğuzhan, “Ekim ayında trafiğe kaydedilen araç sayısı bir önceki aya göre yüzde 9,1, devri yapılan araç sayısı ise ortalama yüzde 4 civarında düştü.” dedi. Ayrıca kasım ayı itibarıyla bayilerde başlayan kampanyaların özellikle sıfır araç satışlarında yeni bir hareketlilik yaratabileceğini ifade etti.




