Atatürk ve İnönü Cumhuriyeti kurdu ilk 10 yıl Türkiye’de Demiryollarında büyük mesafeler aldılar. Bayar ve Menderes, Çimento ve Şeker fabrikalarını kurdu, Demirel’le birlikte Barajlar ve İskenderun-Karabük demir çelik fabrikaları Ruslarla inşa edildi.
Özal geldi, ilk otoyolu yaptı. Telefonların başında saatlerce sıra bekleyenler, telefona kavuştu, iletişim hatları çekildi.
Demirel, Mesut Yılmaz, Erbakan hoca ve Ecevit, 1990-2002 arasında ülkeyi en buhranlı günlerinde yönettiler. Ecevit liyakat için KPSS’yi getirdi.
Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan ve AK Parti iktidarlarında ise Hava ve Kara ulaşımında, Sağlıkta, Teknoloji de devrim yapıldı. Milli silah sanayimiz büyüdükçe büyüdü.
Bunlar yapılırken orantısızlıklar olmadı mı? Oldu.
1950-2002 yılları arasında Devlet Planlama Teşkilatı(DPT) vardı. En Popüler kurumdu. Türkiye Başkanlık sistemine geçtikten sonra DPT, Cumhurbaşkanlığı Strateji Başkanlığına dönüştü.
Strateji başkanlığından onay alacak olan projeler Bakanlıkların ya da Genel müdürlüklerin yatırım programında yer alıyor ve kaynaklar ondan sonra aktarılıyor.
Trabzon’un böyle bekleyen iki projesi var.
Bunlardan biri Güney çevre yolu. diğeri ise kent içi hafif Raylı sistem.
Raylı sistemle ilgili kamuoyuna yapılan duyurularda 2026 yılının başında kazma vurulacağı yönünde idi.
Bunun gerçekleşmesi için Strateji başkanlığında bulunan yatırımın kaynağının onaylanması ve buna göre de Ulaştırma, Alt Yapı Genel Müdürlüğünün İhaleye çıkması, kazma vurulması gerekiyor.
Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın imzalayacağını düşünüyoruz.
Bir diğer konu ise Güney Çevre yolu.
Akdeniz ve Ege’den kaçıp, Trabzon’a serinlemeye gelen yerli turistler ile körfez ülkelerinden gelenler bu yıl çok kalabalıktı. Trafik düğüm oldu.
Görüldü ki, Trabzon’un ilacı Güney çevre yolu.
Müteahhit firma MAPA, en kısa sürede Akçakale-Yıldızlı arasından sonuç almak istiyor. Yıldızlı-Çağlayan, Çağlayan-Yomra ve Yomra-Araklı arası da planlanmış durumda.
Güney çevre yolunun acil olarak Yıldızlı-Çağlayan, Çağlayan–Yomra arası ihale edilmeli ki, yol en geç 2030 yılında trafik problemine çözüm olabilsin.
Rize-Artvin, Gümüşhane-Erzurum hattına seyredecek olan araçlar kent içi trafiği tıkayan kara noktalar Akçaabat-Söğütlü-Trabzon, Tünel-Değirmendere, Kaşüstü-Yomra’yı kullanmadan transit devam edebilecekler.
Dün haberde de söz ettim, Trabzon’un en önemli sorunu şu anda kahverengi kokarca.
Bu böcek yazın fındık ve meyve bahçelerinde kışın ise evlerde, Seranderler de.
Kışı geçirmek için evlere üşüşmüşler.
Hem Trabzon Büyükşehir Belediyesi hem de Tarım il-ilçe müdürlükleri, Ziraat odaları ortak bir çalışma ile kokarcaları evlerde yok etmeli.
Böcek, kolay ölmüyor. Bu da laboratuvar yapımı olabileceğini gösteriyor.
Bir Ziraat mühendisi arkadaşımız, Arjantin’in korkarca ile 8 yıl mürcadele ederek yendiğini anlattı.
Bu konuda Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan özel bir dosya ile bilgilendirilmeli. Neden derseniz?
AK Parti iktidarının ilk yıllarında Genel Müdürler, Bakanlar, Müsteşarlar kendi inisiyatifleri ile atama yapabiliyordu.
Başkanlık sisteminde Planlar, Projeler, Ödenekler, Külliyeden geçiyor.
Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın ağzından Karadeniz sahiline Demiryolu ve Trabzon’un yeni havalimanının yapılacağını duymak çok ama çok güzeldi. Yapımı devam edenleri de hatırlatmak istedik.
Biz yazacağız, bürokrasi hazırlayacak, siyasetçi takip edecek!