İkinci el araç piyasasında frene basıldı: İlan çok, satış az
2025’in son düzlüğüne girilirken otomotiv sektöründe dikkat çekici bir tablo ortaya çıktı. Türkiye genelinde sıfır araç pazarı 1,4 milyon adede koşarken, ikinci el piyasasında ciddi bir yavaşlama yaşanıyor. Özellikle yılın son çeyreğinde sıfır araçlarda uygulanan düşük faizli kredi kampanyaları ve agresif satış stratejileri, ikinci el piyasasını gölgede bıraktı.
Kasım ayında ikinci el piyasasında 439 bin 809 araç ilana çıkarıldı. Ancak bu araçların yalnızca yüzde 45,2’si, yani 199 bin 225’i satışa döndü. Kalan yaklaşık 240 bin araç ilanda kalmaya devam etti. Bu, ikinci elde satılamayan araçların oranının ciddi boyutlara ulaştığını gösteriyor.
Tüketici tercihini sıfırdan yana kullandı
Sıfır araç tarafında yıl sonu kampanyaları, düşük faizli kredi seçenekleri ve bayilerde artan stoklar, tüketicinin yönünü değiştirdi. “Bekle-gör” politikası izleyen alıcılar, ikinci elde yüksek fiyatlar karşısında sıfır araca yöneldi.
LenaCars Genel Müdürü Selçuk Nazik’in de dikkat çektiği gibi, Ekim ayında noter üzerinden yapılan ikinci el araç devirleri Eylül’e göre 16 bin 440 adet düştü. Bu da binlerce kişinin ikinci el yerine sıfır araç tercih ettiğini ortaya koyuyor.
Satış süresi uzadı, pazarlık payı arttı
SmartIQ ve Indicata verilerine göre, ikinci el araçların ortalama satış süresi yılın ilk yarısında 35–40 gün civarındayken, yılın sonunda bu süre 50 günün üzerine çıktı. Satış süresindeki artış, piyasada fiyat–talep dengesinin bozulduğunu gösteriyor.
Doğru fiyatlanmayan, piyasa değerinin üzerinde ilana çıkan araçlar daha uzun süre satılamıyor. Satıcılar, artık daha esnek fiyatlamaya yöneliyor; pazarlık payı artmış durumda. Özellikle yatırım için araç alanların kısa vadede kazanç elde etme ihtimali düşük.
Sıfırda kampanya, ikinci elde takas etkisi
Otomerkezi.net CEO’su Ali Karakaş’a göre, sıfır araçlardaki kampanyaların etkisiyle ikinci eldeki takas havuzu genişliyor. Bu da pazara daha fazla araç girişi sağlıyor, ancak aynı zamanda arz fazlası oluştuğu için satış baskısı yaratıyor.
Aşin Otomobil Genel Müdürü Okan Erdem ise 0–3 yaş araçlarda reel fiyat düşüşü yaşandığını, lüks segmentte ve niş modellerde satış süresinin daha da uzadığını belirtiyor. Nakit alıcılar için bu durum bir avantaj olarak öne çıkıyor; pazarlıkla iyi fiyatlar alınabiliyor.
Fiyat yüksek, talep temkinli
RS Holding CMO’su Dr. Naim Çetintürk, ikinci el pazarındaki durgunluğun tek nedeni olarak talep eksikliği değil, “gereğinden yüksek fiyatla ilana çıkan araçlar” olduğunu söylüyor. Gerçek piyasa değeriyle satışa sunulan araçların hâlâ talep gördüğüne dikkat çekiyor.
Öte yandan ikinci el alıcısının büyük kısmı, 2026’da fiyatların düşeceği beklentisiyle alım kararını erteliyor. Sıfır araçlarda ise yılbaşından sonra hem model geçişi hem de kur bazlı fiyat artışları beklendiği için alım hızlandı.
Aralıkta sıfırda hareket, ikinci elde umut ay sonuna
Sektör temsilcilerine göre Aralık 2025'te sıfır araç satışları 120 bin – 150 bin adet aralığında tamamlanabilir. Otomobil ve hafif ticari pazarda kampanyalar ve yıl sonu hedefleri etkisini gösteriyor.
İkinci el piyasasında ise Aralık ayı hareketliliğinin ayın son günlerine doğru başlaması bekleniyor. Yıl sonu itibarıyla pazarlıkların artması ve satıcıların daha fazla esneklik göstermesi, alıcı için fırsatlar yaratabilir.
Tüketici bu dönemde daha temkinli, satıcı ise daha esnek. Sizce 2026’da ikinci el fiyatları düşer mi? Görüşlerinizi bizimle paylaşın.