Türkiye’nin Stratejik Kuzey-Güney Koridorunda Dev Bir Adım

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Erzurum–İspir–Rize Devlet Yolu üzerinde inşa edilen Kırık Tüneli şantiyesinden önemli açıklamalarda bulundu. Hem Karadeniz hem de Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgeleri açısından kritik öneme sahip tünelin kazı ve destekleme çalışmalarında %90, nihai beton kaplamada ise %78 seviyesine ulaşıldı.

Bakan Uraloğlu, tünelin tamamlanmasıyla birlikte Erzurum-Rize arasındaki mevcut 49 kilometrelik yolun 15,8 kilometreye düşeceğini, böylece güzergâhın 33,2 kilometre kısalacağını duyurdu.

Geçiş Süresi 60 Dakika Azalacak

Mevcut güzergâhta özellikle kış aylarında yaşanan sıkıntılara dikkat çeken Bakan Uraloğlu, geçiş süresinin 40 ila 60 dakika arasında kısalacağını belirtti. Ayrıca, Gölyurt Dağı Geçişi'nde 2.380 metrelik irtifa, tünelin hizmete girmesiyle 2.034 metreye indirilecek.

Kadınların Seçme ve Seçilme Hakkı'nın 91. Yılı: Ayfer Cihan’dan Anlamlı Mesaj
Kadınların Seçme ve Seçilme Hakkı'nın 91. Yılı: Ayfer Cihan’dan Anlamlı Mesaj
İçeriği Görüntüle

Bu sayede, hem zaman tasarrufu sağlanacak hem de sürüş güvenliği artırılacak. Erzurum-Rize yolunun tamamı bittiğinde, mevcut 248 kilometrelik uzunluk 196 kilometreye inecek.

“Tünelin Her Santimi Tarihi Bir Eser Gibi İşleniyor”

Bakan Uraloğlu, Kırık Tüneli’nin mühendislik açısından olağanüstü zorluklar barındırdığını ifade ederek şu açıklamayı yaptı:

“Bu dağın içi, ülkemizde karşılaşılabilecek en zayıf zemin yapılarından birine sahip. Her santimi, sıradan bir tünel gibi değil; sanki yüz yıllık bir tarihi eseri işler gibi titizlikle yürütülüyor.”

Tünelin içinde yoğun yeraltı suyu nedeniyle büyük bir teknik mücadele verildiğini söyleyen Uraloğlu, saniyede 206 litreye kadar su tahliyesi yapıldığını, bunun 15 dakikada bir yüzme havuzunu dolduracak seviyede olduğunu kaydetti.

Kırık Tüneli Neler Kazandıracak?

Projeyle birlikte;

7.100 metre çift tüp tünel,

8,7 kilometre bağlantı yolu,

2 adet 88 metre uzunluğunda çift köprü,

1 adet 19 metrelik köprü,

390 metrelik acil kaçış rampası inşa ediliyor.

Kırık Tüneli, 2018’de hizmete açılan Ovit Tüneli ile birlikte Karadeniz’i Doğu ve Güneydoğu Anadolu’ya bağlayan aksın en kritik noktalarından biri olacak.

Erzurum’a 23 Yılda 126 Milyar Liralık Ulaşım Yatırımı

Uraloğlu’nun verdiği bilgilere göre son 23 yılda Erzurum’un ulaşım ve iletişim altyapısına 126 milyar lira yatırım yapıldı. Bölgedeki bölünmüş yol uzunluğu 49 kilometreden 624 kilometreye, BSK kaplamalı yol uzunluğu ise 40 kilometreden 629 kilometreye çıkarıldı.

Ayrıca Erzurum’un ulaşım altyapısını geliştiren önemli projelerden bazıları şöyle:

Pirinkayalar Tüneli (22 virajın yerine konforlu geçiş),

Horasan-Karakurt Yolu,

Çobandede-Hınıs-Varto ve Erzurum-Çat-Karlıova Yolları,

Dallıkavak Tüneli,

Erzurum Kuzey Çevre Yolu Üstyapı Onarımı.

Erzurum Hızlı Trenle Buluşacak

Bakan Uraloğlu ayrıca Erzurum’un hızlı tren ağına bağlanması için sürdürülen Erzincan-Erzurum-Kars hattında etüt-proje çalışmalarının 2026 yılında tamamlanacağını açıkladı. Hava ulaşımında da önemli adımlar atıldığını belirten Uraloğlu, 2005 yılında inşa edilen 2 milyon yolcu kapasiteli modern terminalin 2024’te 1,18 milyon yolcuya ulaştığını söyledi.

Yoğun kış koşullarında uçak iniş problemini çözmek adına CAT-3 sistemi ile hava ulaşımının da kesintisiz hale getirildiğini vurguladı.

12 Büyük Karayolu Projesi Daha Sürüyor

Bakanlık olarak Erzurum genelinde 12 büyük karayolu projesinin daha devam ettiğini belirten Uraloğlu, Kop Dağı Tüneli, Çirişli Tüneli, Pasinler Şehir Geçişi, Trabzon-Aşkale Yolu gibi projelerin tamamlandığında bölgenin ulaşım ağının daha da güçleneceğini ifade etti.

“Bu Tünel Sadece Yol Değil, Bir Mühendislik Anıtı Olacak”

Uraloğlu’nun açıklamalarıyla birlikte Kırık Tüneli Projesi’nin sadece iki ili değil, aynı zamanda Türkiye’nin doğu-batı aksını ve lojistik geleceğini şekillendirecek stratejik bir yatırım olduğu netleşmiş oldu.

Muhabir: DOĞUKAN ÖZKURT