Cumhurbaşkanı Erdoğan, 2023 Eğitim Vizyonu toplantısında, okul yöneticiliğine yapılacak atamalara ilişkin olarak, "Eğitim yönetiminde ehliyet ve liyakat olmazsa olmazımızdır. Bakanlığın en üst yöneticilerinden okul müdürlerimize kadar tüm yönetim kademelerimizi bu anlayışla ve dış müdahalelere kapalı şekilde çalışır hale getireceğiz." dedi.

Bu açıklama, eğitim yöneticiliğinin meslekleşmesi yolunda önemli bir açıklama olarak değerlendirilmelidir. Eğitim sisteminde, eğitim yöneticiliğinin önemli olduğunu kabul etmeyen yoktur. O kadar ki, eğitim yönetim bilimcileri, “Okulun, yöneticisi kadar kaliteli okul olduğunda” hemfikirdirler. Böyle olunca eğitimdeki başarının faturası, öncelikle eğitim yöneticilerine çıkarılması gerekir. Bu durumda eğitim yöneticiliğinin meslekleşmesi ve eğitim yöneticiliğinin seçme, atama ve geliştirilmesinin bilimsel bir yolla yapılması elzemdir. Çünkü meslekleşmemiş okul müdürlerinin böyle bir faturanın üstesinden gelmesi güçtür. Eğitim yöneticilerinin liyakate bağlı olarak seçilmesi ve atanması, bilimsel tutum ve davranışın gereğidir. Yani liyakat, ancak bilimsel kriterlerle belirlenir ve bu kriterlere göre uygulanır. Bu da eğitim yöneticiliğinin bir meslek olduğunun kabul edilmesi ile mümkün olabilir. Cumhurbaşkanı’nın bu açıklaması, eğitim yöneticiliğinin gelişmesi adına ümit verici bir açıklamadır.

Geçmişte eğitim yöneticiliği, bir meslek olmaktan çıkarılmış ve eğitim yöneticileri bulundukları makamda “geçici elemanlar” olarak kabul edilir hâle gelmiştir. Kendini geçici bir eleman olarak kabul eden bir eğitim yöneticisinin, gününü gün etmekten başka bir kaygısı olamaz. Liyakate dayalı olarak seçilmeyen eğitim yöneticilerinin, kendilerini geliştirmek gibi bir endişeleri de olmaz. Çünkü ne zaman ne olacağı hakkından kimsenin bir öngörüsü yoktur.

2023 Vizyon Belgesi, eğitim yöneticiliğinin, yeniden bir meslek hâline getirileceğinin işaretini vermektedir. Nitekim belgede, “Okul müdürlüğü, yüksek lisansa dayalı bir meslek oluyor.” denilmektedir. Bu, eğitim yöneticiliğinin meslekleşmesi yolunda önemli bir adım olarak değerlendirilmelidir. Eğitim fakültesi bulunan üniversitelerin çoğunda “Eğitim yönetimi” anabilim dalında yüksek lisans eğitimi sürdürülmektedir. Ne var ki, yüksek lisansın eğitim yöneticiliğinde o kadar da kıymeti harbiyesi olmadığından, bu anabilim dalında yüksek lisans yapmak, yönetici adaylarına cazip gelmemektedir. Vizyon belgesindeki bu ifade, eğitim yöneticiliğinin yüksek lisansa dayalı bir meslek hâline geleceğinin işaretlerini veriyor. Bu durum, ümit verici bir gelişme olarak değerlendirilmektedir. Belgede ayrıca, okul yöneticiliğine atanmada, liyakat temelli bir değerlendirme geleceğinden bahsedilmesi, okul yöneticiliğine seçme, atama ve geliştirmenin bilimsel temellere dayalı olarak gerçekleştirileceğine işaret etmektedir. Bu da eğitim sistemi ve eğitim yöneticiliği için olumlu bir gelişme olarak kabul edilebilir.

Okul yöneticilerinin özlük haklarının iyileştirileceğine ilişkin çalışma da eğitim yöneticiliği mesleği için önemli bir gelişme olarak değerlendirilmektedir.

2023 Vizyon Belgesi’nin diğer alanlardaki açıklamaları tartışmaya devam etmek üzere, bugünlük bu kadar…