Zorunlu Eğitimin Son 4 Yılı Yeniden Tartışılıyor
Türkiye’de 2012’den bu yana uygulanan “4+4+4” zorunlu eğitim sistemi için yapılan kapsamlı saha araştırmasının sonuçları açıklandı. Memur-Sen ve Eğitim-Bir-Sen Genel Başkanı Ali Yalçın, 81 ilde gerçekleştirilen çalışmada öğretmen, idareci, öğrenci ve velilerden oluşan 36 bini aşkın katılımcının görüşlerinin alındığını belirtti. Araştırmaya göre katılımcıların çoğu, özellikle zorunlu eğitimin son 4 yılında değişim istiyor.
Ali Yalçın, katılımcıların yüzde 93’ünden fazlasının sistemin lise ayağında düzenleme yapılması gerektiğini ifade ettiğini söyledi. Yalçın, “Toplumun beklentilerine ve hayatın gerçeklerine göre son 4 yılın yeniden ele alınması bir beklenti olarak çok net şekilde ortaya konuldu” dedi.
2+2 ve 3+1 Modelleri Tartışılıyor
Araştırmada en fazla destek gören modeller arasında “2+2” (2 yıl zorunlu, 2 yıl isteğe bağlı) ve “3+1” (3 yıl zorunlu, 1 yıl isteğe bağlı) sistemleri öne çıktı. 2+2 modeli öğretmenlerin yüzde 34,5’i, öğrencilerin yüzde 38,9’u, yöneticilerin yüzde 32,5’i, velilerin ise yüzde 28,6’sı tarafından desteklendi.
3+1 modelini savunanların oranı ise öğrencilerde yüzde 31,4, öğretmenlerde yüzde 18, yöneticilerde yüzde 14,7, velilerde yüzde 20 olarak belirlendi. Mevcut 4 yıllık zorunlu lise eğitimi ise tüm gruplarda çok düşük destek gördü.
Araştırmadan Dikkat Çeken Diğer Bulgular
🔹 12 yıllık eğitim uzun bulunuyor: Öğretmenlerin yüzde 93,8’i, yöneticilerin yüzde 97,1’i, öğrencilerin yüzde 78,5’i ve velilerin yüzde 78,8’i zorunlu eğitim süresinin kısaltılmasını istiyor.
🔹 Ara eleman ihtiyacı: Katılımcıların büyük kısmı, uzun zorunlu eğitimin iş dünyasında ara eleman bulmayı zorlaştırdığını ifade etti.
🔹 Lise son sınıfın işlevi sorgulanıyor: Öğretmenlerin yüzde 83,6’sı, yöneticilerin yüzde 84,7’si, öğrencilerin yüzde 75,9’u lise son sınıfın mevcut yapısının gereksiz olduğunu belirtti. Katılımcıların çoğu lise son yılının üniversite hazırlık ya da kariyer planlama yılı olması gerektiğini savundu.
🔹 Mesleki yönlendirme eksik: Katılımcılar, eğitim süresince öğrencilerin meslek seçimlerine yeterince yönlendirilmediğini söyledi.
🔹 Esnek ve bireyselleştirilmiş lise beklentisi: Öğrencilerin yüzde 83,7’si, öğretmenlerin yüzde 77,1’i, yöneticilerin yüzde 72,9’u esnek ve modüler lise sistemini destekledi.
Eğitimde Yeni Bir Dönem Mi Geliyor?
Ali Yalçın, Milli Eğitim Bakanlığı’nın da benzer açıklamalar yaptığını hatırlatarak, “Bu konuda kapsamlı bir mutfak çalışmasına ihtiyaç var. Artık eğitimin tüm paydaşlarının görüşlerini ifade edeceği bir sürece girilmeli” dedi.
Türkiye’de zorunlu eğitimin süresi ve modeli yeniden gündeme gelirken, sizin bu konuda görüşünüz nedir? Yorumlarda paylaşabilirsiniz.