TÜRKMENİSTANTÜMÜYLE KAPANDI

‘Nakliye sektörümüzün pandemi öncesi bazı sıkıntıları vardı.  Pandemi sonrasında da bu cefakar sektörün sıkıntıları kat be kat arttı. Bu artış sadece ülkemizden kaynaklanan bir sorun gibi görülmemeli. Uluslararası sorun, ülkelerarası bir sorundur. Bir kısmına değinecek olursak, 2020 yılı Şubat ayı itibariyle Covid-19 salgını nedeniyle bir çok ülke, sınır kapılarını kapatmıştı. Sonrasında bunun büyük bir hata olduğunu anlayarak, tedarik zincirinin kopması adına lojistik sektör kısıtlayıcı tedbirlerin dışında bırakıldı. Halı hazırda o dönemde sınırlarını kapatarak açmayan tek bir Ülke var: Türkmenistan. Türkmenstan’ın komşu ülkelerle kara sınırı kapılarını kapatması Türki Cumhuriyetlerine ulaşmamıza engel oldu.  

KAZAKLAR ANLAŞMAYA UYMADI

İran’ın da kapanmasıyla Kazakistan güzergahına yönelen Türkiye plakalı TIR’lara transit geçmek için şart olan geçiş belgesi temin edilemedi. Hızlıca tükendi,  ek belge tedarik edilmedi. Ülkemizle Kazakistan arasında Ulaştırma anlaşmasında ihtiyaç durumunda talep edilmesi halinde geçiş belgesi verilmesi karara bağlanmışken Kazak makamları durumu fırsat bilerek Türk TIR’larına geçiş belgesi vermedi. Bu çok daha maliyetli olan Hazar güzergahını zorunlu kıldı. Hazarda da gemi kullanarak Kazakistan’ı transit geçen ve Türk cumhuriyetlerine ulaşan araçlarımız Kazakistan’ın yakışıksız politikaları nedeniyle diğer ülke taşıtlarına 2500 USD daha maliyetli hale getirilecek Türk cumhuriyetlerinde tercih edilemez hale getirilmiştir. İhracatımızın Türk Cumhuriyetlerine uygun fiyatlara ve kesintisiz ulaştırılabilmesi adına Kazakistan makamlarında güzergah şartı olmayan transit geçiş belgesi edinilmesi Türk uluslararası nakliye sektörünün Türk cumhuriyetlerinde mevcudiyetini sürdürülebilmesi bakımından zaruri ve stratejik bir meseledir. Bununla birlikte sınır kapıları kapalı olan Türkmenistan’ın sınırlarını açması halinde Kazakistan’la olan belge sıkıntımız asgari bir seviyeye inecektir. Bu bağlamda devletimizin Türkmenistan makamlarıyla sınır kapılarını açması yönünde girişimlerine sürdürmesi önemlidir. Biz de İstemeyerek de olsa Kazakistan Başkonsolosluğuna siyah çelenk bıraktık, bununla birlikte sınır kapıları kapalı olan Türkmenistan’ın sınırlarını açması halinde Kazakistanla olan belge sıkıntımız asgari bir seviyeye inecektir.

İKİ DEVLET TEK MİLLET DEDİK

Diğer taraftan Rusya’da Türkiye plakalı Tırlara güzergah dayatmaktadır. Ülkesini transit geçen tırlarımızın bir bölümünü Gürcistan üzerinden almakta iken diğer bölümünü Azerbaycan üzerinden kabul etmektedir. Bilmeyenler ne fark eder diye düşünebilir fakat zaman ve maliyet artışıdır. İstemeyerek olsa dahi bunu da söylemek iki devlet bir millet dediğimiz kardeşimiz konusu var, üzülerek ifade ediyorum ki, Azerbaycan kardeş ülke girişte araçlardan çeşitli kalemler adı altında tahsil edilen ücretler Türkiye taşıyıcılarını bezdirdi. Azerbaycan’ı kullandığımızda pahalı bir hale gelmektedir. Hiçbir yabancı ülke tırlarından almadıkları parayı Türk araçlarından alıyor. Azerbaycan Tırları Türkiye’de beş kuruş ödemiyor. İşte burada bu adaletsizlik Var. Türk tırları 600 USD’yi aşan rakamlar ödemektedirler. yaklaşık 20 yıldır devam eden mücadelemiz neticesinde söz konusu ücretlerin kaldırılmasına yönelik yasa teklfi 5 aydır Azerbaycan meclisindedir ancak herhangi bir neticede ulaşmamıştır. Sürecin hızlandırılması ve kararın meclisten çıkmasını sağlaması yönünde devletimizin çaba sarf etmesi gerekmektedir.

HIRVATİSTAN VE SIRBİSTAN

Bir sıkıntımız da Avrupaya giden tırlarımıza gizli giren göçmenlerle oluyor. Fırsat bulduklarında tırlarımızın dorselenlerine giriyorlar önceleri baş edemiyorduk. Hırvat-Sırbistan kapılarında şoförün haberi olmadan araca girip gizlenen aramalarda yakalanan araçlarımza 5000 Euro ceza ödeyen firmalarımız var. Şimdi UND’nin başarılı çalışmalarıyla Dışişleri bakanlığımız Sırbistan Belgrad büyükelçiliği emniyet göçmen kaçakçılığıyla daire başkanlığına ve tüm birimlerimize sektörümüz adına teşekkür ediyorum. Çünkü türk polisi devletimiz uygulamasıyla sırbıstan kapılarında görevde. Araçlarımızın kontrolleri güvenli ellerde yani Türk polisi ülkemiz tır sürücülerinin Sırbistanda 7/24 yanında görev yapmaktadır. Bu da devletİmizin gücü. UND’nİn gayretleridir.

İHRACATIN İTİCİ GÜCÜYÜZ

2018’de rakamlara göre taşıma sektörümüz ülkemizin hizmeti ihracatında yüzde 73 pay ile ilk sırayı almıştır. O yıl gerçekleşen 25 milyar dolarla ülke ekonomisine katkı yaparken telekominikasyon ve bilişim hizmetlerini geride bırakarak rekora imza atmıştır, Şimdi ise yılda ülke ekonomisinde belki 35-40 milyar dolar katkı sağlamaktadır. UND gibi Türkiye’nin en büyük 5 sivil toplum örgütünden biri oluşumuz ve başkanının da Ömer Çetin Nuhoğlu gibi konulara vakıf işinin ehli liyakat sahibi bir başkanla çalışmamıza camiamıza şanstır. Derneğimiz Ticari araç kullanma yaşı 65 ile sınırlanılmıştı. UND’nin takibi ile 69’a çıktı. Bu da can suyu oldu.’

Editör: TE Bilisim