Kamu Başdenetçisi Şeref Malkoç ve Kamu Denetçileri Arif Dülger, Celile Özlem Tunçak, Fatma Benli Yalçın, Sadettin Kalkan, Yahya Akman ve KDK uzmanları Avrupa Birliği ile Kamu Denetçiliği Kurumu’nun ortaklaşa yürüttüğü “İnsan Haklarının Korunması ve Tanıtımında Kamu Denetçiliği Kurumu’nun Rolü” projesi kapsamında temaslarda bulunmak ve şehirdeki sorunları yerinde dinlemek üzere 22-23 Eylül tarihlerinde Samsun’a gitti.

PROTOKOL MUHTARLAR VE STK’LAR

Ombudsman Malkoç ve Kamu Denetçileri; Vali Doç. Dr. Zülkif Dağlı, Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa Demir, Cumhuriyet Başsavcısı Mehmet Sabri Kılıç, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Yavuz Ünal, Samsun Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mahmut Aydın, Baro Başkanı Av. Pınar Gürsel Yıldıran, Samsun Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Salih Zeki Murzioğlu ve basın mensuplarıyla bir araya geldi. “Ombudsman Halkla Buluşuyor” programı kapsamında muhtarlarla, sivil toplum kuruluşlarıyla ve vatandaşlarla toplantı düzenledi.

KDK’DEN ÇOCUK HAKLARI EĞİTİMİ

Samsun programı çerçevesinde; UNICEF ve KDK işbirliğinde yürütülen ‘Kamu Denetçiliği Kurumu’nun Çocuklarla ve Gençlerle İletişim ve İlişkilerini Güçlendirme’ çalışmaları kapsamında, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Samsun İl Müdürlüğü’nün destekleriyle, “KDK ve Çocuk Hakları Hak Eğitimi” programı düzenlendi. Programa katılan Ombudsman Malkoç ve Kamu Denetçileri, Samsun Çocuk Hakları Komitesi üyesi 25 çocuğumuza sertifikalarını takdim etti.

MALKOÇ: İNCELEMELERİMIZI RAPORLAŞTIRIYORUZ

Başdenetçi Malkoç, Samsun Valisi Zülkif Dağlı’yı ziyaretinde; pandemi nedeniyle ara verilen “Ombudsman Halkla Buluşuyor” programını neden Samsun’dan başlattıklarını, “Samsun kurtuluş mücadelesinin adımlarının atıldığı bir şehir; kültür, sanayi, ticaret ve tarım şehri…” sözleriyle açıkladı.

Malkoç, “KDK olarak Samsun’a yaptığımız bu ziyaretle; var olan kamu hizmetlerinin işleyişindeki güzellikleri arttırmak, halkın bu konuda talep veya sorunları varsa bunları yerinde dinleyip, çözüm üretmeyi hedefliyoruz. Aynı programları Samsun’da olduğu gibi; Mardin’de, Diyarbakır’da, İzmir’de, Adana’da, Edirne’de ve diğer büyük şehirlerde yapıyoruz. Dolayısıyla Türkiye’nin yapmış olduğu kamu hizmetlerinin; sağlıktan eğitime, ulaşıma veya diğer alandaki kamu hizmetlerinin memnuniyet haritası, eksik veya noksanlık noktasında neler var, bunları nasıl giderebiliriz diye çalışmalar yapıyoruz. Bu çalışmalarımızla aynı zamanda idarecilerimize bir yol haritası ortaya koyuyoruz ve bunları raporlaştırıyoruz.” diye konuştu.

ÖNEMLİ OLAN BU MİLLETE HİZMETİN EN KALİTELİSİNİ, EN İYİSİNİ SUNMAKTIR

Malkoç ve heyeti Samsun Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa Demir’i de makamında ziyaret etti. Malkoç, ziyarete vatandaşa sunulan kamu hizmetlerinin kalitesinin önemine dikkat çektiği konuşmasında, “Önemli olan hizmet verirken vatandaşın aldığı hizmetten memnun olmasıdır. Gerek yerel yönetimler tarafından gerek merkezi yönetim tarafından belediye, sağlık, ulaşım ve eğitim veya hangi konu olursa olsun Kamu Denetçiliği Kurumu’nun amacı bu hizmetlerin kalitesinin artmasına katkıda bulunmaktır. Biz hem belediyemizin çalışmalarını yerinde görmek, izlemek için hem de bakanlıkların buradaki taşra teşkilatlarının vatandaşa sunduğu hizmeti yerinde incelemek ve vatandaşları dinlemek için Samsun’dayız. Samsun kültür, sağlık, tarım, sanayi ve ticaret şehri. O bakımdan buradaki kamu hizmetlerinin kalitesi önemli.” Samsun’da çalışmalara yönelik incelemelerden sonra eksikliklere dair rapor hazırlayacaklarını ifade eden Malkoç, “Eksiklik, noksanlık görürsek bunların düzeltilmesi için ilgili makamlara rapor sunacağız. Bizim milletimiz aziz ve gönlü geniş bir millettir. Tarihe yaşam vermiş bir millettir. Önemli olan bu millete hizmetin en kalitelisini, en iyisini sunmaktır. Belediyelerimizin de bakanlıklarımızın da görevi bu. Kamu Denetçiliği Kurumu’nun da görevi; bu hizmetleri yerinde görmek ve daha iyi nasıl olur bu noktada çalışmak” dedi.

TÜRKİYE’NİN ÇOK İYİ TANIDIĞI BİR İSİM

Konuşmasında, KDK heyetinin Samsun’daki programından ve ziyaretinden duyduğu memnuniyeti dile getiren Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa Demir, “Kamu Başdenetçisi Şeref Malkoç, Samsun’un ve siyasette de Türkiye’nin çok iyi tanıdığı bir isim. Dolayısıyla bizim siyaset bölgesinde de tanışıklığımız var. Ekibiyle birlikte belediyemize ziyarete geldiler. Kendilerine bu ziyaretlerinden dolayı teşekkür ediyorum” diye konuştu. Samsun’da yaptıkları projelerle ilgili kendisini bilgilendirdiklerini belirten Başkan Demir, “Sayın Malkoç’a ve ekibine Samsun’daki programları dolayısıyla başarılar diliyorum. Kamu denetçiliği noktasında çok önemli programlar icra edecekler. Kamu Denetçiliği Kurumu TBMM’nin bir kuruluşu” ifadelerini kullandı. Malkoç ve Demir, Saathane Meydanı'nda incelemelerde bulundu.

OMBUDSMAN MALKOÇ: KDK ANAYASAL BIR KURUMDUR

Samsun programı çerçevesinde Baroyu da ziyaret eden Malkoç, Baro Başkanı Av. Pınar Gürsel Yıldıran’la görüşmesinin ardından, avukat ve stajyer avukatlarla bir araya geldi. Burada konuşan Malkoç, Anayasa'da 2010 yılında köklü değişiklikler yapıldığının altını çizerek bireysel hak ve özgürlükler noktasında KDK’nin yerini işaret ederek, "Bu değişikliklerin ikisi hak ve özgürlükler açısından çok önemli. Biri, Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru hakkı. Bunun yakın gelecekte hangi imkânları sağladığını ve hangi haksızlıkları önlediğini hep beraber yaşadık. İkincisi de Kamu Denetçiliği Kurumu’nun Anayasa'ya girmesi." ifadelerini kullandı.

BAŞVURU SAYISI GEÇEN YIL SALGIN DÖNEMİNDE 100 BİNE ÇIKTI

Kamu Başdenetçisi Şeref Malkoç ve Kamu Denetçileri, ulusal ve yerel medyanın temsilcileriyle bir araya geldi. Kamu Denetçiliği Kurumu’nun çalışma sistemi hakkında bilgi veren Malkoç, "Çalışmalarımız halkın avukatlığını yaparken, idareyle vatandaş arasında hakemlik, arabuluculuk yaparken idareye de idarecilere de yol gösterme, danışmanlık yapma mahiyetindedir. Ama tavsiye kararları demek uygulanmayacak anlamında değildir. Kuvvetlendirilmiş bir kurumuz. Biz aldığımız kararları takip ediyoruz. Bununla ilgili birimimiz var. Eğer bizim kararımıza bir bakan, bir bakan yardımcısı, bir vali, bir rektör, bir belediye başkanı uymayacaksa niçin uymadığını bize izah etmek zorunda. Hukuken izah etmek zorunda." diye konuştu. KDK’nin kararlarına uyma oranındaki artışa dikkat çeken Malkoç, "Avrupa ülkelerinde ombudsmanlık kararlarına uyma oranları yüzde 80 civarında. Biz kısa zamanda yüzde 76'yı yakaladık. Bunu memnuniyetle ifade edeyim." dedi.

Medya mensuplarının sorularını yanıtlayan Malkoç, en fazla ne zaman ve hangi konuda şikâyet başvurusu yapıldığına ilişkin soruya, en çok şikâyetin 2020 yılında yapıldığını ve bu şikâyetlerin yüzde 70'inin kamu bankalarından 'faizsiz destek kredisi' almak isteyenlerin şikâyetlerinin oluşturduğunu ifade etti. Başdenetçi Malkoç, “En çok şikâyetin hangi konudan geldiği ve hangi kurumla ilgili geldiği yıllara göre değişiyor. Türkiye genelinde sorunlar neyse şikâyet konuları da o alanlara göre değişiyor. Geçen yıl en fazla başvurunun geldiği yıl oldu. 2019'da 20 bin olan başvuru sayısı geçen yıl salgın döneminde 100 bine çıktı. Toplantı, gazetecilerin sorularıyla devam etti.

ALTERNATİF ÇÖZÜM YOLLARI ÇOĞALDI

Kamu Başdenetçisi Şeref Malkoç ve Kamu Denetçileri “ Ombudsman Halkla Buluşuyor” programında yerel yöneticiler, muhtarlar, STK’lar ve vatandaşlar ile bir araya geldi. Programda KDK hakkında bilgi veren Malkoç, kurumun kuruluş gayesine dikkat çekerek "Kamu Denetçiliği Kurumu, devletle, kamu hizmetleriyle vatandaş arasında hizmetleri sunarken eksik, hatalı kararlar alınabilir veya sağlıklı kararlar alınır ancak uygulamada sıkıntılar çıkabilir, bunları mahkemeye gitmeden gidermek için kurulmuş bir kurum. Dedi. “Türkiye’de, son yıllarda, yargı dışında alternatif çözüm yolları çoğaldığını işaret ederek “İşte bu kurumlardan biri de KDK… Türkiye’de KDK olarak; insan haklarının yerleşmesi ve kökleşmesi için çalışıyoruz, hukukun üstünlüğünü temin etmeye çalışıyoruz, kamu hizmetlerinin kalitesinin artırılması için çalışıyoruz, demokrasinin daha sağlıklı işlemesi için gayret sarf ediyoruz. İfadelerinde bulundu. Vali Zülkif Dağlı da konuşmasında amaçlarının ortak olduğunu dile getirerek, "Vatandaşa verilen hizmetin kalitesinin en iyi, hak ve hukuka uygun olması, hakkaniyete dayalı olması için buradayız. Vatandaşımızı uğraştırmadan, özellikle mahkeme safhasına sokmadan uzlaşı içinde nasıl mutlu edebiliriz, kamu hizmetlerinden nasıl en iyi şekilde yararlanmasını sağlayabiliriz, tüm amacımız bu." ifadelerini kullandı.

Editör: TE Bilisim