Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın da katıldığı törenle duyurulan BYD’nin 1 milyar dolarlık fabrika yatırımı, aradan bir yıl geçmesine rağmen sahada neredeyse hiç ilerleme göstermedi. Avrupa ile Çin arasındaki ticaret gerilimi ve Türkiye’deki belirsizlikler, süreci fiilen askıya aldı.
The Economist dergisine göre Çinli elektrikli araç üreticisi BYD'nin Manisa'da kurmayı planladığı 1 milyar dolarlık fabrika projesi beklenen ilerlemeyi kaydedemedi. Uzmanlara göre yatırım gerçekleşirse, bu durum yerli otomobil üreticisi Togg’u ciddi şekilde zorlayabilir.
İmza Töreninden Bir Yıl Sonra Sessizlik
Çin'in en büyük elektrikli araç üreticisi BYD’nin Türkiye’de kurmayı planladığı dev üretim tesisi sessizliğe büründü. The Economist’in sahadan aktardığı bilgilere göre, 2024 yazında Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın da katıldığı törenle imzalanan 1 milyar dolarlık yatırım anlaşmasının ardından geçen bir yıla rağmen, sahada yalnızca birkaç konteyner ve nadiren görülen hafriyat kamyonları yer alıyor. Resmî takvimde fabrikanın 2026’da faaliyete geçmesi planlansa da, gecikme riski giderek büyüyor.
The Economist: Süreç Askıya Alındı
Avrupa Birliği ile olan gümrük birliği, düşük işçilik maliyetleri ve yüksek yakıt fiyatları, Türkiye’yi Çinli elektrikli araç üreticileri için stratejik bir üretim merkezi haline getiriyor. Çinli bir diğer üretici Chery’nin de Türkiye'de 1 milyar dolarlık yatırım planladığı konuşuluyor. Öte yandan, Türkiye'de elektrikli araçlara yönelik artan talep de dikkat çekici: 2025’in ilk yedi ayında satılan elektrikli araç sayısı 100 bini aşarak, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 147 artış gösterdi.