Gürcistan Sınırında TIR Krizi: 2.500 Araç Mahsur
Gürcistan’ın 1 Temmuz 2025’te transit geçen araçlara yönelik uygulamaya koyduğu T1 teminat sistemi, lojistik sektöründe büyük krize yol açtı. Gerekli altyapı ve personel olmadan devreye giren sistem yüzünden Türk TIR şoförleri, Rusya ve Kafkasya’dan dönüşte Gürcistan sınırında adeta mahsur kaldı. Araç kuyrukları 15 kilometreyi bulurken, bekleme süresi bazı noktalarda 10 günü geçti.
Şoförler perişan: “Yüklerimizi teslim edemiyoruz”
Sınırda 13 gündür beklediğini söyleyen TIR şoförü Ahmet Öztürk, yaşadıkları zorlukları şu sözlerle anlattı:
“Yükleri adreslerine teslim edemiyoruz. Gürcistan tarafından başlatılan T1 uygulamasında gümrüklerde çok büyük sıkıntılar var. 5 günde gideceğimiz yolu 25 günde gidiyoruz. Yiyecek sıkıntımız var, lavabomuz ve banyomuz yok. Yetkililerimizin Gürcistan tarafıyla görüşerek bu sorunu çözmesini istiyoruz. Şoförlerimiz perişan.”
Lojistik sektörü alarmda: “Durma noktasına geldik”
Trabzon’da lojistik firması sahibi ve UND Karadeniz Bölge eski Yönetim Kurulu Üyesi Abdullah Özer, uygulamanın sektörü felce uğrattığını belirtti:
“Gürcistan’ın teminat sistemi nedeniyle taşımalar durma noktasına geldi. Türkiye’de 5 dakikada çok daha ucuza yapılan işlemler Gürcistan’da hem 10 kat pahalı hem de 10 gün sürüyor. Araçlar sosyal tesis olmayan bölgelerde teminat evrakını bekliyor. 2 bin 500’den fazla araç Vladikavkaz ve Kırmızı Köprü hattında beklemek zorunda kaldı. Türkiye’de fabrikalar hammadde bekliyor, ama araçlarımız sınırda kilitlendi.”
Özer, Ticaret Bakanı Ömer Bolat’ın 16 Temmuz’da Gürcistan’a giderek bakanlarla görüştüğünü hatırlatarak, “Soruna neşter atıldı ama bir hafta geçti hâlâ çözüm yok. Gümrükler çok yavaş çalışıyor, belgeleri T1’e dönüştürüp onaylatacak muhatap bulmakta zorlanıyoruz” dedi.
Sektörden çözüm çağrısı
Lojistik firmaları ve nakliyeciler, sorunun çözümü için şu önerilerde bulunuyor:
-
Türk lojistik firmalarının T1 düzenleme yetkisi alması,
-
Altyapı tam oluşana kadar sürecin ötelenmesi veya esnetilmesi,
-
Gürcistan ile mütekabiliyet esasına dayalı çözüm geliştirilmesi.
Özer, “Sahada yaşanan bu belirsizlik, taşımacılık zincirinde ciddi aksamalar yaratıyor. Firmalarımız hem operasyonel hem finansal olarak zor durumda. Türk nakliye sektörünün sesi artık duyulmalı” ifadelerini kullandı.
Yaşanan kriz, sadece şoförleri değil; Türkiye’deki üretim zincirini de etkiliyor. Uzmanlar, sorun çözülemezse ihracat ve ithalatın sekteye uğrayabileceği uyarısında bulunuyor.
Sizce Türkiye bu sorunu çözmek için nasıl bir adım atmalı? Görüşlerinizi paylaşabilirsiniz...