Gözlük Değil Altın Gibi! Türkiye 4 Ayda Güneş Gözlüğüne 103 Milyon Dolar Harcadı
Gözlük Değil Altın Gibi! Türkiye 4 Ayda Güneş Gözlüğüne 103 Milyon Dolar Harcadı
İçeriği Görüntüle

MARKETTE VE ÜRETİCİDE ZAMLI LİSTE: LİMON FİYATI TIRMANDI
Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Mayıs ayına ait üretici ve market fiyatlarını açıkladı. En fazla fiyat artışı limonda yaşanırken, en fazla ucuzlayan ürün ise sivri biber oldu. Üreticiyle market arasındaki fiyat farkları uçurum seviyelere ulaştı.


SİVRİ BİBERDE ÜRPERTEN FİYAT FARKI
Mayıs ayında üreticiyle tüketici fiyatları arasındaki en yüksek fark sivri biberde görüldü. Üreticide 13 TL olan sivri biber, markette 49 TL’ye kadar çıktı. Bu, yüzde 283’lük bir fark anlamına geliyor. Kuru soğan (%278), kuru fasulye (%217), nohut (%213) ve kuru incir (%203) de benzer şekilde yüksek farklarla dikkat çekti.


FİYATI ARTAN VE DÜŞEN ÜRÜNLER
Market verilerine göre 36 ürünün 17’sinde fiyat artışı, 19’unda ise düşüş yaşandı. En çok zamlanan ürünler limon ve elma olurken (her ikisi de %22), kuru üzüm, kuru kayısı ve maydanoz da zam gören kalemler arasında yer aldı. Öte yandan sivri biber (%49), salatalık (%39), kabak (%36) ve patlıcan (%34,5) fiyatı en çok düşen ürünler oldu.


ÜRETİCİ CEPHESİNDE LİMON ZİRVEDE
Üreticiden çıkan ürünler arasında da limon başı çekti. Yüzde 112,5’lik artışla zam şampiyonu olan limonu, havuç (%25), kuru kayısı (%17) ve marul (%13) izledi. En çok ucuzlayan ürünler ise sivri biber (%72), kabak (%53), patlıcan (%41) ve kuru soğan (%36) oldu.


TARIMDA GİRDİ MALİYETLERİ EL YAKIYOR
Elektrik fiyatları yüzde 47 artarken, üre gübresi (%46,2), DAP gübresi (%36,9), süt ve besi yemleri de yüzde 26-27 arasında arttı. Tarım ilaçlarındaki fiyat artışı yıllık bazda %14,94 olarak açıklandı. Mazot fiyatları ise yıllık %13,9 artış gösterdi.


SÜT ÜRETİCİSİ ZORDA: AVRUPA İLE FİYAT UÇURUMU
1 Haziran Dünya Süt Günü kapsamında çiğ süt üretimine de değinen Bayraktar, Türkiye’de süt üreticisinin fiyat baskısıyla karşı karşıya olduğunu ifade etti. Avrupa’daki fiyatlarla kıyaslandığında Türkiye’de üreticinin 100 litre sütü 37 avroya satabildiğini, bu rakamın Almanya’da 54, İtalya’da ise 57 avro olduğunu vurguladı.

Kaynak: KARAR