Son dönemde uluslararası yük taşımacılığında Kızıldeniz bölgesinde yaşanan saldırılar, global lojistik firmalarını alternatif rotalar aramaya yönlendirmiş ve Ülkemiz ile Doğu Karadeniz Bölgesi'nde bulunan Orta Koridor rotasını öne çıkarmıştır.

Doğu Karadeniz'den 2024 Yılı Ocak-Şubat Döneminde 262 Milyon Dolarlık İhracat Doğu Karadeniz'den 2024 Yılı Ocak-Şubat Döneminde 262 Milyon Dolarlık İhracat

Süveyş Kanalı üzerinden yapılan taşımalarda yaşanan güvenlik sorunları, taşıma maliyetlerini ve navlun fiyatlarını artırmıştır. Bu nedenle, Asya ile Avrupa arasındaki yük trafiğini yönetmek için en kısa ve güvenli rota olarak Orta Koridor rotası önem kazanmıştır.
Orta Koridor rotası, Çin'den başlayarak Orta Asya ve Türk Cumhuriyetleri üzerinden Hazar Denizi geçişi veya Rusya Federasyonu üzerinden geçerek Ülkemiz üzerinden geçişi içerir. Bu rotanın cazip hale getirilmesi için kısa vadeli yatırımlar gerekmektedir.
Özellikle Doğu Karadeniz Bölgesi'nin demiryolu ağına bağlantıları kurulması ve Gürcistan'ın Batum limanının Hopa Limanı ile bağlanması, daha sonra Rize Limanı, Rize lojistik merkezi ve Trabzon Limanı gibi bağlantıların sağlanması, bu rotanın uluslararası lojistik otoriteleri tarafından tercih edilmesini artıracaktır.

Ayrıca, Sarp Sınır Kapısı'nın yoğunluğunu azaltmak amacıyla Muratlı Sınır Kapısı'nın açılması, Orta Koridor geçişlerinde Ülkemize büyük kazanımlar sağlayacaktır.

Ülkemizin Nahçıvan üzerinden Azerbaycan ve Orta Asya Bölgesi'ne bağlantısını sağlayacak Zengezur Koridoru'nun da açılması, Orta Koridor rotasının daha fazla tercih edilmesini ve Ülkemizin ve Doğu Karadeniz Bölgesi'nin önemini artırmasını sağlayacaktır.
Bu nedenle, Hopa-Batum demiryolu ve Muratlı Sınır Kapısı yatırımlarının önceliklendirilmesi gerekmektedir. Bu düşük bütçeli yatırımlar, Ülkemizin küresel ticaretteki rolünü artıracak ve ekonomik kazanımlar sağlayacaktır. Aynı zamanda, Doğu Karadeniz Bölgesi'nin yatırımcılar için cazip hale gelmesine katkıda bulunacaktır.

Sonuç olarak, Orta Koridor rotası ve bu rota üzerindeki lojistik ve ulaşım yatırımları, Ülkemizin ve Doğu Karadeniz Bölgesi'nin küresel ticarette daha etkin bir şekilde yer almasını sağlayacaktır. Bu fırsatların en iyi şekilde değerlendirilmesi için hızlı ve etkili adımlar atılması gerekmektedir.
TAKA/BİROL SANCAK 

Editör: Ayşe Sancak