Mahmut Goloğlu Kültür Merkezi’nde saygı duruşu ve İstiklal Marşı ile başlayan çalıştaya Trabzon Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Atilla Çimer, Trabzon Halk Sağlığı Hizmetleri Başkan Yardımcısı Dr. İbrahim Kul ve akademik- idari personel katıldı. 

Çalıştayın açılış konuşmasını yapan Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Atilla Çimer, Trabzon Üniversitesi’nin, Trabzon Valiliği’nin 2022-2023 Yerel Eşitlik Eylem Planı kapsamındaki etkinliklerde paydaş olduğunu ve diğer paydaşlarla birlikte şehir halkının ihtiyaçları doğrultusunda gerekli destekleri verdiklerini belirtti.   

3-18 yaş arasındaki çocukların ebeveynlerinin takip ettiği çalıştayda teknoloji bağımlılığının çocukların ve gençlerin sağlığını tehdit eden en önemli konulardan biri olduğuna değinen Çimer, “İki binli yıllardan sonra ülkemizde bilişim teknolojileri, internet ve sosyal medya hayatımızı kolaylaştırdığı gibi bir noktadan sonra çocuklarımızın ve gençlerimizin sağlığını; biyolojik, sosyal, psikolojik ve zihinsel gelişimlerini önemli derecede tehdit etmeye başladı. 2019 pandemisiyle birlikte yoğun şekilde teknolojiyi kullanmamız çocuklarımızı da olumsuz etkiledi. Bundan sonra da teknolojiyle birlikte yaşayacağımız için ‘teknolojinin getirdiği sorunlar karşısında teknolojiyi barışık bir şekilde nasıl kullanabiliriz’ konusuna dair çalışmalar yapıyoruz.  Rektörlüğümüzün, Üniversitemiz Fatih Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı Başkanlığındaki öğretim elamanlarımızın, Psikolojik Danışma ve Rehberlik Uygulama ve Araştırma Merkezi’mizin, Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı Bağımlılıkla Mücadele Komisyonu’muzun da katkılarıyla teknoloji bağımlılığı ile mücadeleyi önemsiyoruz. Bu vesileyle bu çalıştayın tüm paydaş kuruluşlar ve şehrimiz için faydalı olmasını diliyorum. Katılımlarınız ve katkılarınız için şimdiden teşekkür ediyorum.” dedi. 

Moderatörlüğünü Trabzon Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi Dr. Öğretim Üyesi Serpil Reisoğlu’nun yaptığı çalıştayda Yeşilay Trabzon Şubesinde Sosyal Çalışmacı olarak çalışan Müzeyyen Yıldırım, “Teknoloji Bağımlılığı ve YEDAM” konulu sunumunda internet bağımlılığı, oyun bağımlılığı, problemli akıllı telefon kullanımı, bağımlılıklar ve risk faktörleri, bağımlılıkta ailenin yaklaşımı, Yeşilay Danışmanlık Merkezi (YEDAM) hakkında bilgiler verdi. Yıldırım, hedefin internet kullanımını tamamen kısıtlamak değil de uzman yardımı alarak alışkanlıklarla oynamak, dış durdurucu kullanmak, teknoloji kullanımına makul bir zaman koymak ve sosyal beceriler edinerek onu kontrollü bir hale getirmek olduğunu ifade etti.  

Yeşilay Trabzon Şubesinde Rehber Öğretmen olarak görev yapan Şebnem Burma ise “Teknolojinin Doğru Kullanımı (Çocuklara Teknolojiyi Kullanmak Konusunda Nasıl Rehberlik Yapabiliriz?)” adlı sunumunda bilinçli teknoloji kullanımının üzerinde durdu. Burma, internet kullanımı konusunda ailelere önerilerde bulunarak ailelerin çocuklarıyla internet kuralları belirleyip uymaları gerektiğinden bahsetti. 

Trabzon İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nde Uzm. Psikolojik Danışman olan Adil Kaval, “Çocuk ve Ergenlerde İnternette Oyun Oynama Bozukluğu” temalı sunumunda anne ve babaların teknoloji ve psikolojik okur yazarlığı konusunda bilgilenmelerinin sağlıklı internet kullanımı konusunda alınması gereken önlemler olduğunu vurguladı. 

Trabzon İl Sağlık Müdürlüğü’nde Uzman Çalışmacı olarak görev yapan Tahir Güneş, “e-sosyalleşme”yi anlattığı sunumunda sanal yaşamın bireyi sanal ortamlarda bir araya gelmeye zorladığını, ilişki halinde değil iletişim halinde olunduğundan mutsuzlukların arttığını ve dijital kimliğin gerçek kişiliklerin tanınmasını zorlaştırdığını kaydetti. Güneş, internete bağımlı değil yeterince bağlı olmak gerektiğine dikkat çekti. 

Trabzon Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı Dr. Öğr. Üyesi Serpil Reisoğlu ise “Elektronik Ekran Bağımlılığına Karşı Çocuğa Doğru Sınır Koyabilme” üzerine sunum gerçekleştirdi. Reisoğlu, ekran bağımlılığı noktasında doğru sınır koyabilmek için çocuk ile iyi bir ilişki kurulması önerisinde bulundu.  İlk başta çocuklara konulan radarların yönünün negatiften pozitife çevrilerek olumlamalarla sorunlara güzel bakmak gerektiğini anlatan Reisoğlu, doğru sınırlarla kararlı bir şekilde davranış kazandırma becerisinin çocukların sorumluluk duygularını da geliştirdiğini söyledi. Teknolojiyi yoğun kullanmanın bilişsel, sosyal, psikolojik ve akademik gelişimi olumsuz etkilediğini dile getiren Reisoğlu, çocuklarla ekran kullanımı konusunda anlaşma yapmayı, bir arada zaman geçirmeyi, evdeki sorumlulukları paylaşmayı, birlikte iş yapıp birlikte oyun oynamayı, olumlu model olmayı ekran bağımlılığına doğru sınır konulmasındaki gereklilikler olarak sıraladı. 

Avrasya Üniversitesi Arş. Gör. Mehmet Yavuz ise “Egzersiz ve Spor Aktiviteleri Bağımlılıktan Koruyor” sunumunda teknolojik bağımlılığın panzehrinin spor olduğunu savunarak yapılması gereken ideal sporlar konusunda katılımcıları bilgilendirdi. 

Çalıştay sonunda katılımcılara, teşekkür belgesi takdim edildi.

Editör: Birol Sancak