Zirai Don Meyve Fiyatlarını Uçurdu: Elma 100 Liranın Altına Düşmeyecek
Türkiye, yaz meyvelerinde yaşanan fiyat artışlarının ardından şimdi de kış meyvelerinde benzer bir tabloyla karşı karşıya. Nisan ayında meydana gelen zirai don felaketi, özellikle Kayseri, Niğde ve Karaman hattındaki üretimi derinden etkiledi. Türkiye Halciler Federasyonu Başkanı Yüksel Tavşan, elmanın dalında 35-40 liradan alındığını belirterek, “Önümüzdeki dönemde tüketici için elma biraz yüksek fiyatlı olacak” dedi. Üreticiler ise fiyatların 100 liranın altına düşmeyeceğini tahmin ediyor.
Meyvede “yok yılı” yaşanıyor
Don felaketinin etkisiyle kiraz, üzüm, şeftali, kayısı, erik ve çilek gibi birçok üründe ciddi rekolte kayıpları yaşandı. Bu nedenle piyasada meyve fiyatları hızla yükseldi. Sadece karpuz ve kavun gibi bazı yaz meyvelerinde düşüş gözlemlendi. Tavşan, “Bu yıl özellikle elma başta olmak üzere birçok kış meyvesinde arz sıkıntısı var. Fiyatlar tüketici için zorlayıcı olacak” ifadelerini kullandı.
Sebze fiyatları geriledi
Uzun süredir artış trendinde olan sebze fiyatları ise bu yıl bollaşan yeni mahsullerle düşüşe geçti. Patatesin kilosu 9 liraya kadar gerilerken domates, patlıcan, salatalık, kabak ve biber gibi ürünlerde de yüzde 30’a varan indirimler kaydedildi. Tavşan, “Sebze grubunda ciddi düşüşler var. Neredeyse tüm ürünler geçen yılın altında satılıyor. Yeni mahsuller geldikçe fiyatlar biraz daha düşecektir” dedi.
İthalat rekor kırdı, ihracat geriledi
Meyve üretimindeki düşüş, ithalat rakamlarına da yansıdı. TÜİK verilerine göre haziran ayında meyve ithalatı, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 75 artarak 148 milyon dolara ulaştı. Yılın ilk altı ayında ise toplam meyve ithalatı 1 milyar doları geçti.
Öte yandan ihracatta gerileme yaşandı. Haziran ayında meyve ihracatı yüzde 10,3 azalarak 290,3 milyon dolara düştü. En sert düşüş ise Türkiye’nin önde gelen ihraç ürünlerinden kirazda görüldü. Kiraz ihracatı geçen yılın aynı ayına göre yüzde 78 düşerek 23,5 milyon dolarda kaldı.
Meyve fiyatlarındaki artış ve sebzede yaşanan düşüş, tüketici alışkanlıklarını da etkileyecek gibi görünüyor. Siz bu fiyat değişikliklerini nasıl değerlendiriyorsunuz?