Türkiye’de havayoluyla yolcu ve yük taşımada yeni bir döneme giriyoruz.

Pegasus, Türkiye’de tarifeli uçuşların zayıf olduğu, sadece THY ve İstanbul Havayolları tarafından yapıldığı 80’lı yılların sonunda, İrlanda kökenli Aer Lingus ve yerli ortaklarla charter taşıma için iki uçakla kuruldu ve 1990 yılında da ilk uçuşu yaptı.

Şirketi, Sabancı Holding’ten ayrılan Şevket Sabancı ve Ailesi’nin kurduğu Esas Holding 2005’te satın aldı. Ali ve Emine Sabancı şirkete yönetici oldu.

Isparta kazası olmasaydı ve MD-83 düşmeseydi Onur Air’i de alacaklardı. ‘Türkiye’de havacılığı biz kurmadık, ama yeni kurallar biz getirdik’ dediler ama bazı yol kazalarına da uğradılar.

Filosunda 104 uçak bulunan ve 49 ülkede 130 noktaya uçuş yapan

Pegasus Hava Yolları, 2023 yılında 31.93 milyon yolcu taşıdı ve geçen yıla göre yolcu sayısını yüzde 19 arttırdı. Şirketin iç hatlardaki yolcu sayısı 13.98 milyon, dış hatlarda ise 19.95 milyon olarak açıklandı. İç hat yolcusu geçen yıla göre yüzde 10 artarken, yurt dışı uçuşlarda bu artış yüzde 24 oranında gerçekleşti.

Türkiye'nin en tecrübeli ve köklü özel havayolu şirketi olduklarını söyleyen Pegasus, genç filosu ve zamanında kalkıştaki performansıyla ulaşılabilir bir fiyat politikası uyguladıklarımı dile getiriyor. Tabii konunun doğruluğuna ‘misafir’ dediği yolcular karar verir.

Uçak biletlerini ucuz sattığını  iddia eden Pegasus’un uçak içinde ikram vermediğini söylemeden geçemeyiz.

Haziran 2023 itibarıyla personel sayısı 7 bin 336’ya ulaşan Pegasus, base olarak Sabiha Gökçen Havalimanı’nda başlattığı tarifeli taşımacılıkta 20 yıla  yaklaşan avantaj ve tecrübeye sahip.

26 Nisan 2013’te hisselerinin yüzde 34,5’luk kısmını PGSUS koduyla halka arz eden Pegasus, Türkiye’de borsaya kote olan ilk özel havayolu şirketidir.

Yarışa bir adım önde başladığını dile getiren Pegasus ile aynı kulvarda yeni adı ve kimliğiyle yarışacak olan A Jet Anadolu’nun hava ulaşım ihtiyacını avantajlı seçeneklerle karşılamak için 2008 yılında uçuşlarına başladı.

‘Uçmayan Kalmasın’ sloganıyla yola çıkan AnadoluJet, 15 yılda 100 milyon yolcu taşıyarak deneyimini geliştirdi.

A Jet, yeni yıla koyu laciverti atıp, sıcak bir maviden oluşan logosu ve  kurumsal kimliğiyle ruhsatını da bizzat Bakan Uraloğlu’nun elinden alarak işe hızlı başladı. Sektörün ve AJet’in ‘büyük abisi ‘ THY’den beş uçak alan AJet, filosundaki 95 uçakla iç hatlarda 41 nokta ve 74 hat; dış hatlarda ise 48 nokta ve 90 hat olmak üzere toplam 89 nokta ve 164 hatta uçuşlarını hiç ara vermeden kesintisiz sürdürüyor.

11 Haziran 2020 itibarıyla uluslararası uçuşlara başlayan AnadoluJet, İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı, Ankara Esenboğa Havalimanı ile birlikte Antalya, Bodrum ve Dalaman noktalarından da yurt içi ve yurt dışında birçok noktaya sefer yapıyor.

Filosunda halen 440 uçak bulunduran Türk Hava Yolları 2022 yılındaki yolcu sayısını yüzde 16.1 arttırarak 83,4 milyona ulaştırdı. Dıştan dışa transfer yolcu sayısı geçen yıla göre yüzde 27,1 artarak 29,8 milyon oldu. Doluluk oranı 1.9 artarak yüzde 82.6’ye çıktı.

Bu rakamların ne kadarını Anadolu Jet uçaklarıyla gerçekleştirdi bilmiyoruz.

Uçuşlarını, şimdiye kadar  Türk Hava Yolları'nın deneyimli kabin ve kokpit ekibiyle gerçekleştiren AJet, kendi elemanlarını almaya devam ediyor ve 2024’te kendi kanatlarıyla uçmak için sabırsızca gün sayıyor.

A Jet, şimdiye kadar olduğu gibi bundan sonra da ücretsiz ikram ve

bagaj hizmetiyle konforlu ve uygun fiyatlı seyahat sunacağını açıkladı.

Şimdiye kadar ‘THY’nin ucuzcu kolu’ olarak adlandırılan A Jet, bundan sonra resmen Düşük Fiyatlı Taşıyıcı (LCC) olarak kendi kulvarındaki diğer şirketlerle olan yarışında öne geçer mi geçmez mi bir şimdilik belli olmaz.

Şimdilik kıyasıya bir rekabet olacağı kaçınılmaz bir durum. Hangi şirket bu yarışta öne geçer, bunu ancak İki sezonu geride bıraktıktan sonra tam anlayabiliriz. Filodaki uçak sayısında bir birine yakın olan, tecrübede birbirlerini hiç geride bırakmayan Pegasus ve A Jet şirketlerinin yönetim kademelerinin de bu yarışta önemli bir faktör olduğunu akıldan çıkarmamak gerek. Her ikisi de Türk ekonomisine katkı sunan ve varlığı milli kazancımız olan iki şirketin centilmence yarışması dileğimizdir. Ve de bu rekabet umarız bu sıkıntılı süreçte vatandaşa yarar.

İyi uçuşlar Türkiyem…