Trabzon’un en çok konuşulan mesleklerinden biri olan dolmuş esnafına mikrofonumuzu uzattık, bir dokunduk bin ah işittik
 
 
Trabzon’da son yıllarda artan nüfusun ve turizmin etkisiyle büyük bir trafik yoğunluğu ve sorunu yaşanıyor. Bu soruna çözüm olarak Güney Çevre Yolu’nun, Kanuni Bulvarı, kavşak düzenlemeleri ve son olarakta Arsin’den Çarşıbaşı’na kadar tüp geçit planlandı. Güney çevre Yolu yarım kalırken, Kanuni Bulvarında çalışmalar sürüyor. Yeni yapılacak Kavşaklarda ise bir hareketlilik yok. Trafikte en çok öne çıkanlar ise şehrin içerisinde hizmet veren dolmuşlar. Bizde dolmuş esnafına mikrofonumuzu uzattık. Vatandaşların klimasızlıktan, hoşgörüsüzlüğe kadar olan şikayetlerini tek tek kendilerine sorduk. Şoför esnafının da hem şikayet ve rahatsız oldukları konuları dinledik hem de vatandaşların isteklerine verdikleri cevapları aldık. İşte o röportajlarımız;
 
Müşterinin Eğitime İhtiyacı Var
 
MURAT KOÇ: Dolmuş şoförleri değişsin. Yaşı tutmayan insanlar, 18-20 yaşlarında ki ve ileri yaşlardaki kişilerde sorunlar yaşıyoruz.

Bebek arabasıyla dolmuşa binilmesi sorunlarımızdan bir tanesi. Normalde bu yasak ve bir yolcu indirdiğimizde henüz vites yükseltmeden iki adım sonra ‘inecek var’ deniliyor cevap verdiğimiz zaman sorun yaşatıyor şikayet alıyoruz. Şoförlerin değil müşterinin eğitime ihtiyacı var.
 
Ücretler Yeterli Değil
 
ATİLLA PIRASA: Adamın parası var mı yok mu, borcu var mı yok mu soran yok. Evet güzel projeler var. Engelli yolcularımız içinde ama dolmuşçu olarak alacak durumumuz yok. Şoförlerin çoğu eğitimli zaten. Bazı yolcular bebek arabaları yüzünden şikayetçi oluyor, biz bunun ceremesini çekiyoruz. Sıkıntıyı yaşayan biz oluyoruz.

Dolmuş ücretleri yeterli değil benzin fiyatları çok yüksek.
 
Araçlar Yenilenmeli
 
MUSTAFA AKÇAY: Araç şoförlerine ne düzgün bir eğitim verilebilir ne de bu araçlara klima takma şansımız var. Engelli vatandaşlarımız için basamak takma şansımızda yok. Bu araçların yenilenmesi gerekiyor. Bu konuda da yetkililerin ellerini taşın altına koyması gerekiyor.

Bebek arabasıyla binenlere yardımcı olmaya çalışıyoruz, fakat ortak alanı kapattıkları için sorun yaratıyor veya halkın bu konuda yapacağı şey Trabzon Belediyesinin web sayfasına girip Sayın Belediye Başkanımıza bu sorunlarını iletecekler.
 
Maliyeti Beni İlgilendirmez
 
OKAN USTA: Araçların klimalı olmasını isterim. Maliyeti şoför olduğum için beni ilgilendirmiyor. Hem bizim hem müşteri için güzel bir gelişme. İnsanlar verdiği ücretin karşılığını bekliyor.

Haklılar. İki adım sorunu diye bir şey olmamalı.
 
Trabzon Halkı Keyfine Düşkün
 
MURAT BAYRAK: Klima olması daha iyi olur tabi ama bizim Şoförler Odası Cemiyet Başkanımız Var. Ömer Hakan Usta yaptığı çalışmalardan çok memnunuz. Bizim için yeni bir nefes oldu. Gelişmelerin olması güzel fakat araçlarımız eskidi, artık engelli yolcular için basamak klima buradaki araç sahiplerinin ortak sorunu. Borçlar çok şu an bunu yapabilecekleri durum yok. Ne yapacağımız konusunda şaşkınız.

Başkanımıza güveniyoruz. Trabzon halkı keyfine düşkündür bunların istenmesi çok normal. Her yerde sorun yaşıyoruz; anayollar otopark olmuş bu konulara da değinilmesi gerekiyor. Başkanımızla güzel günler göreceğiz.
 
Duyarlı Olalım
 
FURKAN ÖZMEN: Klima gelsin tabi ama iki taraf içinde masraflı bir uygulama olur. Müşterilerimizden daha anlayışlı olmalarını istiyorum. Bazen sert çıkışları oluyor daha duyarlı olalım. Şoförlerin alacağı eğitim konusunda bir bilgim yok.
 
Medeni Değiliz
 
ALİ KEMAL ARSLAN: Eğitim alma konusu güzel, sen bir esnafsın ve halka hizmet sunuyorsun. Kültürlü konuşmayı ve nasıl davranılması gerektiğini bilmeli. Halktan aldığımız gelir fazla dolmuşçulara yeni sigorta yaptırımları geliyor şoförlerimize zorunlu sigorta ödüyoruz.

Bu kursları almak için belli bir bedel ödememiz gerekecek. Trabzon’un gelişeceğini düşünmüyorum. Medeni değiliz. Yeri geldiği zaman tahammülümüz çok az oluyor birbirimize karşı. Sık yaşadığımız sorunlardan biri de yolcuların anlayışsızlığı oluyor. Yolcu indirme yerleri belirlenmeli yolcular iki adım sonra tekrar durun diyor bu bizim açımızdan gerici bir olay. Verdiği ücret karşılığında bizi satın almışlar gibi davranılıyor. Bu konuda biraz daha anlayış bekliyoruz.
 
Halktan Çok Polisle Uğraşıyoruz

 
Trafik polisleri dolmuşlar üzerine oynuyor. Molozdan tut köprü altına kadar her yer otopark oldu. Dolmuş bir yerden yolcu aldığında ki bu halka hizmettir, 108 lira para cezası ödüyoruz. Özellikle kadınlar pazarı civarında bazı dolmuşlar durak yaptı biz duramıyoruz yolcu alıp çıktığımızda ceza yazılıyor. Dolmuş camiası olarak zor durumdayız bunu kamu görevi olarak görün biz halk için varız ama destek beklediğimiz konularda var. Şehrin dört bir yanı otopark oldu halktan çok polisle uğraşıyoruz.
 
Gemiye 2 Domuş’a 6
 
Yakıt fiyatları 6 lira oldu. Önceden aldığımız fiyatla arasında uçurum oluştu araç başı günde 250 lira yakıt yakıyoruz ve elli tane aracımız var gemilerin 2 liradan aldığı yakıt neden dolmuşa 6 lira bize de bu kolaylıklar sağlanmalı.
 
Halkla Aramızda Çözmeliyiz
 
AHMET KARA: Araçlar klimalı olsa çok daha güzel olur. Halk verdiği ücretin karşılığını almak istiyor. Dolmuşlarımız çok eski 1990-2000 model arası değişiyor. Bazı dolmuş duraklarında bir iki yeni araç var.

Halk için tehlikeli bir durum hava almaları için kapı açıyoruz klima şart. Bebek arabaları büyük sıkıntı bizim için halk iki lira karşılığında eve servis istiyor, bunu biz halkla aramızda çözmeliyiz.
 
2 Lirayla Zor Değişir
 
ÖZKAN DURMUŞ: Dolmuşların değişeceğine dair bir kanun geldi. Bir iki yıla değişir diye bekliyoruz. Biraz beklenilmesi gerekiyor ödeme şartları biraz ağır.

Müşterilerle sorun yaşamıyorum ama bebek arabasıyla binenler sorun yaratıyor, kapatıp bineni hiç görmedim. Hayır yolcuyu nasıl alacağımı düşünmeden sadece yargılıyorlar. Dolmuş iki lira bu fiyatla bizim araba değiştirmemiz zor.
 
Klima Uzun Yola Gider
 
AHMET ÇAKIROĞLU: İki adımlık yola klima fayda etmez. Klima uzun yola gider. Uzun mesafeli duraklar yapılsa faydalı olabilir, bu şekilde bir fayda sağlayacağını düşünmüyorum. Moloz durağında sağlı sollu araba park edilmesi bizi zora sokuyor.
 
Değişiklik İyidir
 
CEMİL SEVEN: Değişiklik her zaman daha iyidir. Hem yolcu için hem bizim için iyi bir uygulama. 20 yıldır bu işi yapıyorum taksiden minibüse geçtim.

Minibüslerde birçok farklı insanla iletişim halinde oluyoruz bu yorucu bir durum. Ortak bir nokta bulmak zor. Sistem değişmeli. Dolmuşlarla müşteriler arasında her zaman sorun yaşanır.


Röportaj: