Karadeniz Teknik Üniversitesi İnşaat Fakültesi öğretim üyelerinden Prof.Dr. Atakan Aksoy ile Trabzon’u, kentin beklentilerini ve projelerini masaya yatırdık.

İYİ Partiden Trabzon Büyükşehir Belediye Başkan aday adaylığını düşenen Aksoy, aday gösterilmesi ve Trabzonluların teveccühü ile seçilmesi halinde Trabzon’a, Belediyeye katkı sağlayacak bir çok projesi olduğunu ifade etti. Dünyaya ve Avrupaya açık ufku ile Türkiye’nin gelecek vaad eden bilim adamlarından olan Aksoy ile yaptığımız söyleşimizi virgülüne bile dokunmadan aktarıyoruz:

Çok Sayıda Çalışma Yaptık

TAKA: Öncelikle bu şehirle derlenen bir insansınız. Son birkaç yıldır projeleriniz ile de konuşulan birisiniz. Karadeniz Teknik Üniversitesi’nde nasıl bir görevde bulunuyorsunuz. Sizi tanıyabilir miyiz?    
       

ATAKAN AKSOY: KTÜ Mühendislik Fakültesi İnşaat Mühendisliğinin Ulaşım anabilim dalında görevliyim. Ulaşım kürsüsünde görev yapıyoruz. Daha önce 3 yıl Avrasya Üniversitesi’nde çalıştım. Oraya Gümüşhane Üniversitesi’nden geldim. Avrupa Birliği projeleri bağlamında Doğu Karadeniz Kalkınma ve Hizmet Birliği kurulmuştu. Kalkınma ajansının kurulması öncesinde turizm çevre alt yapısının bileşen koordinatörlüğünü yürüttüm. O dönemde eğitimler aldık, sertifikalar aldık. Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarımızdan da takdir belgesi aldık. Askerliğimizi Genel Kurmay’da yaptım. Deprem grubunda insan yoğunluğu olan binaların depreme dayanıklılığı ve güçlendirilmelerine yönelik çalıştık. Benim nasibim bu. Mühendisliğin değişik alanlarında uygulamalı olarak çalışma imkanı bulduk.

Siyasetten Uzak Durmam Beklenemez   
        

TAKA: Akademisyenler siyasete uzak durur ama sizin son dönemde Trabzon’un beklentileri, sorunlarını görüp de çözüm merkezinde olamamanın verdiği sıkıntılar siyasete yakınlaştırdı. Trabzon’da devam eden birçok proje var. Ama siz yeterli görmüyorsunuz. Şehri rahatlatacak projeler ile ilgili neler söyleyebilirsiniz?

ATAKAN AKSOY: Öncelikle bütün tespitleriniz harika. Akademisyenlik özellikle mühendislik çözüm üreten bir meslek. Sosyalden de uzak olamazlar. İnşaat Mühendisi isem, ulaşım konusunda görevliysem benim siyasetten uzak durmam beklenemez. Siyasetin tam göbeğinde olmam lazım. Toplumun içinde olmalıyız. Biz bu konular ile dertleniyoruz. Trabzonun çocuğuyuz. Ben bunu iki açıdan açıklayıp birleştirmek istiyorum. Bir tanesi şu, Büyükşehir oldu Trabzon. Bir misyon yüklendi. Büyükşehir yasası diyor ki, şirketler kurun, kurabilirsiniz. Bu şirketler ile katma değer üreten çözümler üretebilirsiniz. Geri dönüşüm sistemlerini uygulayabilirsiniz. Gelir getirici şirketleri satabilir, devredebilirsiniz. Yani büyükşehir yasası büyükşehirleri bir şirketler zinciri mantığına, girişimci bir ruha kavuşsunlar diye yerele güç aktardılar. Bu anlayış ile yola çıkıldığında Trabzon ve Doğu Karadeniz’de yapılan güzel çalışmalar da oldu. Zigana Tüneli, Ovit Tüneli bütün illerdeki tüneller, eğimlerin azaltılması, Kuzey-Güney Akslarının güçlendirilmesi, eğitimlerin azaltılması ile giderlerin azaltılması gibi güzel çalışmala. İşte üsten yapılan bu makro yatırımları karşılayacak olan mikro destekleyici projeler güç üretecek projeler noktasında Trabzon Büyükşehir Belediyesi başarılı olamadı. Bu itici gücü kullanmalıydı, kullanmadı geç kaldı.

Geri Dönüşüm Önemlidir

TAKA: Büyükşehir alt yapıya ciddi yatırımlar yaptı, asfalt ve beton konusunda da uçtu?

ATAKAN AKSOY: Şimdi deniyor ki 1 milyon 300 ton asflat döktük. Bu bir çalışmadır, başarıdır. Biz hep bardağın dolu tarafını görmek istiyoruz. Bu kadar asfalt döktüm diyen bir belediyeye ben şunu söylüyorum: Bir tabeleyada lütfen şunu yaz, “kazıdığım asfaltın yüzde ne kadarını geri dönüşümde tekrar aşınma tabakasında kullandım da yılda 20 milyon TL Belediyeye kar ettim.” Bunu Trabzonlular tabelalardan okuması lazım.

Büyükşehir Başkanı CEO Olmalı

ATAKAN AKSOY: Trabzon algı yönetimlerini gören ve çözen bir şehirdir. Lütfen insanların aklı ile alay etmeyelim. Makro çalışmaları tamamlayacak mikro çalışmalarda esasında bir makro çalışmadır. Efendim büyükşehirlerin başkanları profesyonel olmalıdır. Bir CEO olmalıdır. Dünya şunu tartışıyor CEO yönetim kurulunun bir parçası mıdır? yoksa doğrudan yönetim kuruluna bağlı çalışan birimidir. Tekniği en ince ayrıntısına kadar bilmelidir. Bizde hakim şartlar geçerlidir. Yanılmaların önüne geçebilmek için Büyükşehir Başkanı Mutlaka teknik bilgiye sahip olmalı, şehirciliği bilmelidir, atık yönetimini, geri dönüşümü bilmedir, çok iyi yabancı dil bilmelidir.

İyi Parti Çatısı Altında Hizmet Etmek İstiyorum

TAKA: Sevgili hocam kulislerde şu konuşuluyor. Atakan Aksoy Büyükşehir’e başkan adayı olmalı. Kulislerde konuşulan da İyi Parti ya da başka bir muhalefet partisi. Ödenmesi gereken borçlar var. Yani bunların altında kalkabilir misiniz? Siz başarılı bir bilim adamsınız. Geri dönüşümleri kullanabilirsiniz. Farklı şeyler kurabilirsiniz. Çözüm sizde mi?

ATAKAN AKSOY: Ben İyi Parti üyesiyim, İyi Partiliyim. Partim çok daha başarılı olacak. Türkiye’de muhafazakâr bir anlayış, liberal bir anlayış, demokrat, çözümcü bir anlayış bunların hepsini, sevgiyi saygıyı ben İyi Parti’de buldum. İyi Partiliyim. Kararım net. İyi Parti bize bir görev düşünürse her görev her nokta benim için kutsaldır. Ben bu çatı altında ülkeme ve Trabzon’a hizmet etmek istiyorum.

İlk 5 Yılda Ciddi Çıkış Yapar

ATAKAN AKSOY: Ben diyorum ki; başkanlık nasip olsa ilk beş yılda Türkiye’de çok ciddi çıkış yapan, çok iyi göstergeler ortaya koyan bir belediye olur Trabzon. İkinci dönemde ise Türkiye’ye değil Avrupa’ya örnek bir belediyecilik modeli üretiriz. Bu konuda kesinlikle inançlıyım. Çalışmalarımız ve öngörülerimizde buna işaret ediyor.

Karayolları Çok Güzel Bir Noktada

ATAKAN AKSOY: Karayolları Genel Müdürlüğü Ankara noktasında kendini yeniledi çok güzel bir noktada. Amerika’da yapılanların hepsi Ankara’da yapılıyor. Ama yayılmadı. Belediyeler durum kötü. Almanya şuan da Avrupa’da belediye atıklarını en yüksek kullanan ülke. Birinci. Türkiye ise sonda. Türkiye ve Trabzon’da belediyeciliğin dönüşümüne ihtiyaç var. Trabzon’da profesyonel bir belediyeciliğe ihtiyaç var. Trabzon’un buna ihtiyacı var. Asfalt kazıyoruz ya, geri dönüşümü çok kolay. Çöpü değerlendirmemiz mümkün. Değişik parke taşı üretmemiz mümkün. Gelirlerimizi de yanlış yerlere harcamamamız lazım. Para yönetimi çok önemli. 

İş Adamlarının Önü Açılmalı

ATAKAN AKSOY: Belediye Binaları var. Bina için bir verimlilik analizi, çalışan personele göre yapıldı mı? Biz şimdi Ortahisar Belediye binası için alt yapı ihtiyaçlarımız dururken, geri dönüşüme yönelik açılımlar dururken bu kaynakların belediye binasından mı yoksa mevcut alandaki başka rantabl çözümler üretmemiz mi lazım. Parayı kullanmak bir sanattır. İş adamlarının önünü açmamız gerekiyor. Arazi sıkıntısı çekiyorlar, kapalı alan sıkıntısı çekiyorlar. İş adamları diyor ki, 10 bin metre kare alanımız var ama 50 bin metrekare alan lazım. Bu kişilere bu alanları yapılacak ruhsat, imar düzenlemelerinde büyükşehir ön açacak. Büyükşehir o kadar ön açacak ki kırsalda yaşayan kişi hizmeti istemeden alacak.

KTÜ’nün Sinerjisi Artıyor

TAKA: Yıllardır Şehir ve KTÜ ilişkisi tartışılıyor. Bu dönemde biraz daha kıpırdama var mı. TTSO-KTÜ veya çalışmaları, Botanik’e verdiği destek övgü ile bahsediliyor. Neler düşünüyorsunuz?

ATAKAN AKSOY: Trabzon’da 3 tane Üniversite var. 3’ü de çok değerlidir. Şuan da mensubu olduğum KTÜ Noktasında gerçekçi olmak gerekiyor ki üniversite kent iş birliği adına rektörümüz  ve ekibinin güzel hamlesi oluyor. Bu hamle tuttu. Bu tekerlek dönmeye başladı. Sinerji oluşacak. Özellikle Teknoloji Transfer Ofisi’nin OSB’de ofis açması güzel. TTSO Başkanımız Suat Hacısalihoğlu da üniversitemiz için Trabzon’umuz için bir şans. Avrasya Üniversitesi hızlı büyüyor, çok başarılı. Evet KTÜ’de son dönem de bir sinerji var ve bu aratacak.

Olmazsa olmazımız  ‘güney çevre yolu’

TAKA: Güney çevre yoluyla ilgili düşünceniz nedir, geç mi kaldık?

ATAKAN AKSOY: Güney çevre yolu projesi Trabzon’un olmazsa olmaz projesidir. Ancak Güney çevre yolunun kendini finanse etme gerçekleri var. Büyük oranda tünellere dayalı olması gereken bir çevre yolu olmalıdır. Tünellere dayalı olduğunda kamulaştırma avantajları ortaya çıkıyor. Biz hazırlıklıyız. İstabul Büyükşehir Belediyesinin konferansına katıldım ve ana gerekçelerini İstanbul’da sundum. Ben sadece Trabzon Güney çevre yolu değil aynı gerekçelerin Samsun Batum Demiryolu ile ilgili de söyledim. Şehirlerin gerçek anlamda büyüme stratejilerini ortaya koyduk ve yayına dönüştürdük. 1999 yılında planlanan Güney çevre yolu bugün Trabzon gerçekleri ile örtüşmemektedir. Kanuni bulvarında da birçok eksiklik vardır. Mühendislik büyük oranda çözüm üretir. Küçük oranda çözümsüzlük üretir ama o çözümsüzlüğün içinde de çözüm vardır. Ortaya konacak olan projeler büyük oranda çözüm üretmesi gereken projelerdir. O projeler hem aklımızda hem de ajandamızda mevcuttur.