Türk tekstil sektörünün en prestijli kurumlarından birinin başına Trabzonlu Mustafa Gültepe geçti. İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri (İHKİB) başkanlığına seçilen Mustafa Gültepe’nin ilk hedefi, ihracatı artırmak…
 
TAKA: 2017 yılı hazır giyim sektörü için nasıl bir yıl oldu. Lütfen bunu türlere ayırarak veya genel rakamla söyleyiniz. Aynı şekilde 2017’de üretilen ürünlerin hangi türün ne kadarı iç pazara, ne kadarı dış pazara sunuldu? İç ve dış pazarda satışı yapılan bu türlerin değeri nedir? Bu alanda Türkiye genelinde kaç firma üretim yapıyor?
 
MUSTAFA GÜLTEPE: Hazır giyim ve konfeksiyon ihracat ağırlıklı bir sektör, üretimin yarısından fazlası ihraç ediliyor. Türkiye genelinde 15 bini ihracatçı olmak üzere yaklaşık 33 bin hazır giyim firması faaliyette bulunuyor. İhracat açısından 2017 yılının ilk yarısı 2016 yılının ortalarından itibaren güvenlik kaygılarıyla ülkemize alıcıların gelmekte tereddüt etmesi nedeniyle negatif etkilerle geçti. Ancak yılın ikinci yarısında Avrupalı alıcıların ülkemize gelmeye başlamaları ve genel olarak istikrarlı bir döneme girilmesiyle tekrar toparlanma sürecine girdi.
 
19 Milyar Dolarlık Performans
 
TAKA: Sektörün 2018 yılına ilişkin hedefleri hakkında da bilgi verir misiniz? (Varsa ciro hedefi, yeni bir yatırım, üretim, ihracat, yeni pazarlar ve iç satışlar hakkındaki hedeflerinizi de bu kısımda anlatabilirsiniz.)
 
MUSTAFA GÜLTEPE: Hazır giyim ve konfeksiyon sektörü 2017’yi 17 milyar 45 milyon dolar ihracat ile kapattı. 2018’de yüzde 8-10’luk bir artışla 19 milyar dolarlık bir ihracat performansı yakalayabileceğimizi öngörüyoruz.
 
Yoğunlaşan Rekabet İhracatımızı Olumsuz Etkiledi
 
TAKA: Sektörün 2017 yılı ihracatını bir önceki yılla karşılaştırır mısınız? Bu dönemde ihracatta bir azalma söz konusu mu? Bunun nedenlerini ihracat yapılan ülkelerdeki sorunları da baz alarak açıklar mısınız? Hangi ülkelere, hangi ürün grupları ihraç ediliyor? Sektör üretimin ne kadarını ihracattan karşıladınız? 2017 yılında iç pazardaki siyasi ve ekonomik sorunlar ve kurdaki dalgalanmaların yanı sıra global ekonomik durgunluk ve Ortadoğu'daki siyasi sorunların satışlara etkisinden bahseder misiniz?2018 yılı beklentileriniz neler?
 
MUSTAFA GÜLTEPE: Hazır giyim ve konfeksiyon sektörü 2017’ye AB ile gerginlik, bölgesel istikrarsızlık ve terörün olumsuz yansımalarıyla başladı.  Sektörel ihracatımızda yüzde 71 paya sahip AB ülkelerinden alıcıların ülkemize gelme konusunda isteksiz davranmaları ve pazarda yoğunlaşan rekabet ihracatımıza olumsuz yansıdı. Ancak yılın ikinci yarısında AB pazarlarında toparlanma, ülkemizde 2016 gibi güvenlik sorunlarının olmaması, hükümetimizin istihdam destekleri, KGF-Eximbank kaynaklı finansman çözümleri gibi  desteklerle olumsuz süreç atlatıldı. Döviz kurlarındaki oynaklık ise ihracatçının lehine olmaktan çok, belirsizlik yaratması nedeniyle bizleri olumlu etkilemedi. Sonuç itibarıyla çeşitli olumsuzluklara rağmen 2017’de hazır giyim ihracatımızda artıya geçmeyi başardık. 2017’de yüzde 0,53 artışla 17 milyar 45 milyon dolarlık hazır giyim ve konfeksiyon ihracatı gerçekleştirdik.   
 
ABD, Irak Ve Rusya Önemli Pazarlar
 
TAKA: Türkiye hangi ülkelere, hangi ürünleri ihraç ediyor? Önümüzdeki dönemde hedeflenen pazarlar hangileri? Ayrıca mevcut hazır giyim üretiminin miktar ve değer bakımından ne kadarı ihraç ediliyor?
 
MUSTAFA GÜLTEPE: Hazır giyim ihracatının yüzde 71’i AB ülkelerine yapılıyor. AB ülkeleri içinde de Almanya, İspanya, İngiltere, Fransa ve Hollanda gibi ülkeler öne çıkıyor.  ABD, Irak ve Rusya’yı da sektörümüz için önemli pazarlar arasında sayabiliriz. Ürün bazında bakıldığında örme giyim ağırlıklı bir sektörüz. Tişört, kazak, bluz, çorap gibi örme giyim ürünlerinde 8,9 milyar dolarlık ihracatımız var. AB pazarına da örme giyim ürünleri ağırlıklı bir ihracat söz konusu. Rusya ve Irak gibi ülkelere ise daha çok dokuma giyim ürünleri ihracatı yapılıyor. Rusya’da elbise, etek, bluz gibi dokuma kadın giyim eşyaları öncelikli ihraç ürünlerimiz. Öte yandan ABD’ye örme ve dokuma giyim kategorilerinin yanında önemli miktarda denim ihracatı da gerçekleştiriyoruz.  
 
6’ıncı Büyük Tedarikçi Türkiye
 
TAKA: Türkiye hazır giyim sektörü, dünya hazır giyim ticaretinin neresinde? Bu alanda Türkiye, Avrupa veya diğer gelişmiş ülkeler baz alındığında hangi noktada?
 
MUSTAFA GÜLTEPE: Türkiye hazır giyim ve konfeksiyon ihracatında dünyada yüzde 3,3 payla 6. büyük tedarikçi durumunda bulunuyor. AB pazarında ise yüzde 11,8 payla Çin ve Bangladeş’ten sonra 3. büyük tedarikçiyiz.
 
Yarıdan Fazlasını Kadın Giyim Oluşturuyor
 
TAKA: Hazır giyim sektörü açısından önümüzdeki dönemde öne çıkan ürün türleri hangileri olacak? Sizce bu alanın geleceği hangi ürün gruplarında? Bununla birlikte son yıllarda başta endüstriyel kumaşlar olmak üzere akıllı kumaş dediğimiz türler Türkiye pazarında kendini gösteriyor. Bu konuda imalatçılara kendilerini geliştirme noktasında öneri ve tavsiyelerinizi sıralar mısınız? Sektördeki Ar-Ge sizce yeterli düzeyde mi?
 
MUSTAFA GÜLTEPE: Hazır giyim ve konfeksiyon sektöründe tüketicilerin talepleri modaya bağlı şekilleniyor. Bazı dönemlerde triko öne çıkarken başka dönem dokuma giyim kategorileri öne çıkabiliyor, bazen elbiseler moda olurken bazen gömlek-bluz pantolon trend olabiliyor. Ancak genel tüketim eğilimlerine bakıldığında hazır giyim tüketiminin yarıdan fazlasını kadın giyim oluşturuyor. Çocuk giyim ve erkek giyim de tüketimi gelişen ürünler arasında yer alıyor.
 
Öte yandan, akıllı ve endüstriyel kumaşların kullanımı günden güne artıyor. Konvansiyonel tekstillerde ve kumaşlarda güçlü bir üretici olan Türkiye mevcut bilgi birikimini ve altyapısını bu alana da taşıyabilecek kapasitede. Ancak bununla ilgili bu tür ürünlerin hammaddesi niteliğindeki sentetik ve suni elyaf ile bunlardan üretilmiş özel ipliklerin Türkiye’de yatırımının özendirilmesi gerekiyor.
 
17 Milyar Dolarlık İhracatın 4’te 3’ü
 
TAKA: İHKİB hakkında da bilgi alabilir miyiz sizden?
 
MUSTAFA GÜLTEPE: Yaklaşık 10 binin üzerinde üyemizle 17 milyar dolarlık ihracatın yaklaşık dörtte üçünü gerçekleştiriyoruz. İHKİB olarak fuardan ticaret heyetine, tasarım yarışmalarından moda haftasına, eğitimden sektör sorunlarının her düzeyde takip edilmesine dek pek çok alanda faaliyet gösteriyoruz. Sektörümüzü her zaman bir adım daha öteye taşımak için projeler geliştirip, bunu hayata geçiriyoruz.
Aytekin AKAY