TTSO, Türkiye’nin Kafkaslar ve Orta Asya’ya açılan kapısı konumundaki Doğu Karadeniz Bölgesi’ndeki uluslararası nakliyecilerin, özellikle sınır kapıları ve Gürcistan tarafındaki sorunların çözümünü bekledikleri vurgulandı.

 Bölgede 12 Bin Kişi Ekmek Yiyor

14. Meslek Komitesi (Otomotiv-Nakliyat) Meclis Üyesi Önder Reis, TTSO Nisan ayı meclis toplantısında yaptığı konuşmada, Ulaştırma Bakanlığı Bölge Müdürlüğü verilerine göre 58’i Trabzon’da olmak üzere Karadeniz Bölgesi’nde 111 uluslararası nakliyat firması bulunduğunu belirterek, “Bölgede ayrıca 2 bin 643 çekici, 3 bin 101 yarı römork, 155 kamyon, 50 römork, 18 kamyonet bu sektörde çalışıyor. 500 milyar liralık yatırımın bulunduğu uluslararası nakliye sektöründen yaklaşık 12 bin kişinin geçimi sağlanıyor” dedi.

Sorunlar Çözüm Bekliyor

Uluslararası nakliye sektörünün sorunlarının acil çözümler beklediğini belirten Önder Reis, “Gümrük kapılarına döviz büroları koyulmalı. Nakliyecilere kesilen çeşitli cezalar gümrük sahalarında oldukça düşük döviz kurları üzerinden alınıyor. Sektör bilinçli olarak zarara uğratılıyor. Ticari ve turizm işlemlerinin yoğun olduğu gümrük kapılarında döviz büroları açılması nakliyeciyi sevindirecektir” diye konuştu.

 Eylem Yapıldı Ama Düzelmedi

Özellikle Türkiye’nin Kafkaslar ve Orta Asya’ya açılan kapısı konumundaki Sarp Sınır Kapısı’nda araçların sıraya girmesiyle ilgili büyük problem yaşandığını vurgulayan Reis, şunları söyledi: “Sarp’ın Gürcistan tarafında Türk firmaların araçları sıraya sokulurken, Gürcü ve Azeri firmaların araçları sıraya alınmadan işlemleri tamamlanıyor. 3 yıldır gündemde olmasına rağmen kapıdaki geçişler bir türlü düzeltilemiyor. 20 gün önce Sarp Sınır Kapısı iki yönlü olarak trafiğe kapatıldı. Yetkililer sorunların çözüleceği sözünü verdi. Şimdi bu sözlerin tutulmasını bekliyoruz. Sarp Sınır Kapısı’ndaki sıralar ve karışıklıklar giderilmeli. Giriş ve çıkışlarda yüklü araçların bekletilmesi, dönüşte sağlıklı olmayan TIR parklarında sistemsizce sözde sıra yapılması önemli sorunlarımızın başında geliyor.”
 
Posof Kapısı Yaz Aylarında 24 Saat Çalışmalı

Gürcistan’ın yaz aylarında turizmin etkilendiği gerekçesiyle gündüz saatlerinde TIR geçişine izin vermemesinin yoğunluğu artırdığına işaret eden Önder Reis, sözlerini şöyle sürdürdü: “Sarp Sınır Kapısı’na alternatif olan Posof  Sınır Kapısı’nın sadece gündüz saatlerinde çalışması da büyük sorun oluşturuyor. Gürcistan tarafında sorun yok ancak Posof’taki Türk tarafında mesai saatleri dışında geçişlerin kapatılması  işlemleri aksatıyor. Sarp’ta turizm nedeniyle yavaşlama olunca Posof’un ticari olarak önemi artıyor. Bu nedenle Posof’ta yaz döneminde 24 saat süreyle mesai yapılmasını istiyoruz. Çalışanların mesai ücretleri de zaten TIR geçişlerinde alınan ücrete ekleniyor. Bu nedenle devletin bu yönde bir zararı olmayacak.”

Araçlar arasında akaryakıt aktarımının zorunlu oluşunun nakliyecilerin kaçakçı olarak nitelendirilmesine yol açtığını belirten Önder Reis, “Gürcistan tarafında mazot fiyatları neredeyse Türkiye ile eşit seviyeye geldi. Bu nedenle zaten oradan artık akaryakıt almanın bir cazibesi kalmadı. Bu nedenle nakliyecilere akaryakıtla ilgili bir problem yaratılmaması gerekir” dedi. Reis, lojistiğin ve transportun yapıtaşı olan sanayinin, TIR’ların girebileceği büyüklükte olmayışının, transport sanayisinin olmayışının da bölge nakliyecilerinin en büyük sorunları arasında olduğunu belirterek, kaporta, boya, döşeme, elektrik ve mekanik usta sayısının sınırlı ve yetersiz olduğunu da vurguladı. Önder Reis sözlerinin sonunda kardeş ülke Azerbaycan’la ekonomik ilişkilerin geliştirilmesi için Trabzon-Bakü uçak seferlerinin bir an önce başlatılması gerektiğini söyledi.

TAKA/HABER MERKEZİ
 
Editör: TE Bilisim