Türkiye’de sıfır ve ikinci el araç fiyatları, Avrupa ülkelerine göre ciddi oranda daha yüksek seyrediyor. LenaCars tarafından yapılan araştırmaya göre, Türkiye’de her bin kişiye 354 motorlu araç düşerken, bu oran Avrupa Birliği’nde ortalama 570’e ulaşıyor. Araştırma, Türkiye’nin sıfır araç fiyatlarında Avrupa’ya göre ortalama yüzde 70, ikinci elde ise 2,5 kata varan fiyat farkıyla karşı karşıya olduğunu ortaya koyuyor. Peki bu fiyat farkının nedeni ne? İşte detaylar…

Türkiye’de araç sahipliği OECD ortalamasının gerisinde

Screenshot At Jun 29 23 54 41

LenaCars Genel Müdürü Selçuk Nazik, Türkiye’nin otomotiv sektöründeki vergi sisteminin güncelliğini yitirdiğini savunuyor. Nazik, “Her 4 araçtan biri 21 yaş ve üzeri. Türkiye’de her bin kişiye 354 motorlu araç düşerken, AB ülkelerinde bu rakam 570. Vergi politikamız gerçek piyasa koşullarına ve çevre standartlarına göre yeniden yapılandırılmalı” dedi. Vergi yükünün yalnızca sıfır araçları değil, ikinci el araçları da ciddi şekilde etkilediğini belirten Nazik, alım gücünün düşmesiyle birlikte vatandaşların eski araçlara yöneldiğini söyledi.

İkinci el araç fiyatları Avrupa’nın kat kat üzerinde

Araştırmaya göre, Türkiye’de sıfır kilometre araç fiyatları Avrupa’ya göre ortalama yüzde 70 daha yüksek. Ancak en çarpıcı fark, 0-5 yaş arası ikinci el araçlarda 2,5 kata, 20 yaş ve üzerindeki araçlarda ise 5 kata kadar çıkıyor. Örneğin Almanya’da 2 bin Euro’ya satılan 20 yaşındaki bir Opel Astra, Türkiye’de yaklaşık 10 bin Euro’ya alıcı buluyor. Nazik, bu durumun temel sebebini vergi yükü olarak açıklıyor. Avrupa ülkelerinde araç vergilendirmesi çevresel emisyona göre yapılırken, Türkiye’de vergilendirme alım gücüne ve vergi matrahına dayalı işliyor.

Screenshot At Jun 29 23 54 26

Yeni ÖTV düzenlemesi fiyatları nasıl etkiler?

Altında Yeni Zirve Senaryosu! Dünya Altın Konseyi Boğa Piyasasını İşaret Etti
Altında Yeni Zirve Senaryosu! Dünya Altın Konseyi Boğa Piyasasını İşaret Etti
İçeriği Görüntüle

Meclis Plan ve Bütçe Komisyonu’ndan geçen yeni ekonomi paketiyle ÖTV oranlarında değişikliğe gidildi. Buna göre, 1600 cc motor hacmine sahip ve vergisiz fiyatı 280 bin TL’nin altında olan araçlar için geçerli yüzde 45, yüzde 50 ve yüzde 70’lik ÖTV oranları kaldırıldı. Artık en düşük oran yüzde 80’den başlayacak. Nazik, “Bu değişiklik, orta segmente alım teşviki sunarken üst dilimler hâlâ yüksek vergi altında kalıyor. Vergi sistemi, enflasyona göre değil, çevresel ve ekonomik gerçeklere göre yeniden düzenlenmeli. Aksi halde araç fiyatları daha da erişilmez olacak” ifadelerini kullandı.

Türkiye’de araç sahipliği oranının OECD ortalamasına yaklaşabilmesi için sizce hangi adımlar atılmalı? Düşüncelerinizi yorumlarda paylaşabilirsiniz.

Kaynak: karar