Eğitim hizmeti bütün dünyada birincil kamu hizmeti olarak kabul edilmekte ve bütün gelişmiş ya da gelişmeye çalışan ülkeler, önceliklerini eğitime odaklanarak düzenlemektedirler. Denebilir ki, eğitime önem vermeyen ülke yok gibidir(Özdemir 2009: 5). Eğitimin odağında yer alan okulun başarılı olabilmesi için eğitim yöneticiliğinin etkili olması zorunludur. Bu nedenden dolayı eğitim sisteminde, eğitim yöneticiliğinin önemli olduğunu kabul etmeyen yoktur. O kadar ki, eğitim yönetim bilimcileri, “Okulun, yöneticisi kadar kaliteli okul olduğunda” hemfikirdirler. Böyle olunca eğitimdeki başarının faturası, öncelikle eğitim yöneticilerine çıkarılmalıdır. Bu durumda eğitim yöneticiliğinin meslekleşmesi ve eğitim yöneticiliğinin seçme, atama ve geliştirilmesinin bilimsel bir yolla yapılması elzemdir.

Çünkü meslekleşmemiş okul müdürlerinin böyle bir faturanın üstesinden gelmesi güçtür. Eğitim yöneticilerinin liyakate bağlı olarak seçilmesi ve atanması, bilimsel tutum ve davranışın gereğidir. Yani liyakat, ancak bilimsel kriterlerle belirlenir ve bu kriterlere göre uygulanır. Bu da eğitim yöneticiliğinin bir meslek olduğunun kabul edilmesi ile mümkün olabilir. Cumhurbaşkanı’nın bu açıklaması, eğitim yöneticiliğinin gelişmesi adına ümit verici bir açıklamadır.Geçmişte eğitim yöneticiliği, bir meslek olmaktan çıkarılmış ve eğitim yöneticileri bulundukları makamda “geçici elemanlar” olarak kabul edilir hâle gelmiştir. Kendini geçici bir eleman olarak kabul eden bir eğitim yöneticisinin, gününü gün etmekten başka bir kaygısı olabilir mi? Liyakate dayalı olarak seçilmeyen eğitim yöneticilerinin, kendilerini geliştirmek gibi bir endişeleri de olmaz. Çünkü ne zaman ne olacağı hakkından kimsenin bir öngörüsü yoktur.2023 Vizyon Belgesi, eğitim yöneticiliğinin, yeniden bir meslek hâline getirileceğinin işaretini vermektedir. Nitekim belgede, “Okul müdürlüğü, yüksek lisansa dayalı bir meslek oluyor.” denilmektedir. Bu, eğitim yöneticiliğinin meslekleşmesi yolunda önemli bir adım olarak değerlendirilmektedir. Okul yöneticilerinin özlük haklarının iyileştirileceğine ilişkin çalışma da eğitim yöneticiliği mesleği için önemli bir gelişme olarak değerlendirilmektedir.

2023 Vizyon Belgesi’ nde müfettişlerin seçimi, eğitimi ve kariyerleri ile ilgili hiçbir ifadenin yer almaması, müfettişlik mesleğinin meslekleşmesi önünde önemli bir eksiklik olarak değerlendirilmektedir. Burada müfettişlerin liyakati ve eğitim durumu hakkında hiçbir açıklamanın yer almaması, vizyon belgesinin çok önemli bir eksikliği olarak değerlendirilmektedir.
Eğitim sisteminin en önemli öğelerinden biri olan müfettişlik kurumunun en önemli ihtiyacı olan müfettiş seçimi, eğitim ve kariyeri ile ilgili herhangi bir ifadenin metinde yer almaması müfettişlik mesleğinin meslekleşemeyeceği anlamı gelmektedir. Metinde müfettiş seçimi, eğitimi ve yetiştirilmesi hususunda herhangi bir açıklamanın yer almaması, 2023 Vizyon Belgesi’nin en önemli eksiği olarak değerlendirilmektedir. Çünkü sistemin çağdaşlaştırılması için çağdaş müfettiş eğitimi ve profesyonelleşmiş müfettişlerin olması şarttır. Bu şartları taşımayan bir müfettişlik mesleğinin, çağdaşlaştırılması konusunda etkili olamayacağı açıktır.