Kamuoyunda fazla bilinmez ama bir gerçek var ki, önceleri çalışmak için yurt dışına gidenlerin başında asker kökenli pilotlar gelirdi. Bir çok pilot yurt dışına gittiği için uçaklarımızda şu anda onlarca yabancı pilot uçuyor. Daha sonra doktorlar, akademisyenler ve değişik mesleklere mensup çok iyi yetişmiş değerlerimiz beyin göçü fırtınasına kapılıp ekonomik ve diğer nedenlerle yurt dışına gitti veya buna zorlandı.
Son zamanlarda bu furyaya havacılık sektörünün önemli gurubunu temsil eden uçak teknisyenleri de katıldı. Uçak Teknisyenleri Derneği bir kaç ay önce bir açıklama yaparak son bir yılda 300 uçak teknisyeninin yurt dışına gittiğini açıkladığında hiç kimse oralı olmadı. Devlet de onlara ‘durun gitmeyin’ demedi veya diyemedi.
Şimdi çalışma koşullarını iyileştirmek için adım atmayan ve yurt dışına beyin göçünün önüne geçemeyen patronlar devletten yabancı teknisyen ithal edip çalıştırmak için izin taleb etmekteler.
Kısa adı TÖSHİD olan Türkiye Özel Sektör Havacılık İşletmeleri Derneği basında fazla adı sanı geçmeyen ama bürokrasi üzerinde etkili bir kuruluş.
TÖSHİD 1980’lerde kurulduğu zaman Türk Hava Yolları kamu ağırlıklı şirket olduğu için özel sektörün bu derneğine üye olmadı. THY Teknik A.Ş TÖSHİD’e üye iken sonra üyelikten ayrıldı ve yeni şirketleşen A Jet derneğe üye oldu.
Dernek, tehlikeyi sezmiş olacak ki Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’ne Başkan Mehmet Nane (Pegasus Y.K Başkanı) imzasıyla “Lisanslı Teknisyen Krizi” konulu bir yazı gönderme ihtiyacını hissetti. Yazıda, Cumhurbaşkanlığı stratejik planlarındaki "Türkiye'nin bölgesel bakım üssü haline gelmesi" hedefi doğrultusunda, nitelikli bakım personeli ihtiyacının karşılanmasının büyük önem arz ettiği belirtilerek şöyle denildi: “Son yıllarda SHGM lisanslı teknisyen sayısındaki azalma ve yurtdışına iş gücü göçü, sektörde ciddi teknisyen açığına yol açmıştır.
Özellikle EASA (Avrupa Havacılık Emniyet Ajansı) Part-66 lisansı sahibi çok sayıda teknisyen, lisans dönüşüm süreçlerinin zorlaştırılması nedeniyle yurtdışında çalışmayı tercih etmekte. Bu durum, hem sektördeki iş gücü açığını artırmakta hem de stratejik hedeflere ulaşılmasını daha zorlaştırmaktadır.”
TÖSHİD yazısında, yabancı otoriteler tarafından düzenlenmiş lisanslara sahip, deneyimli ve dil yeterliliği olan teknisyenlerin de sektöre kazandırılabileceği değerlendirilmekte denilerek şu görüşlere yer verildi.
1. Ülkemizde yaşanan nitelikli bakım personeli eksikliği göz önünde
bulundurularak, ICAO (Uluslararası Sivil Havacılık Teşkilatı) lisansına sahip teknisyenlerin belirli koşullar altında görev yapabilmesinin önü açılabilir.
2. EASA lisanslı personelin yurtdışına yönelmesi nedeniyle oluşan açığın, Genel Müdürlüğünüzce belirlenecek kıstaslara uygun ICAO lisanslı teknisyenlerle kapatılmasına imkan tanınabilir.
3. ICAO lisansına sahip teknisyenlerin çalışma koşulları ve teknik yeterlilikleri
tarafınızdan (SHGM) belirlenecek standartlar çerçevesinde değerlendirilebilir.
Bu teknisyenlerin görev alacağı bakım kuruluşlarında, şirketlerin onaylı kalite sistemleri tarafından yapılan iç değerlendirme ve yetkilendirme süreçleri ile birlikte çalıştırılacak
ve bahsi geçen teknisyenlerin çalışmaları, Genel Müdürlüğünüzün denetimi ve gözetimi altında olacaktır.
Bu doğrultuda, havacılık emniyetinden ödün verilmeden, nitelikli iş gücü kaynağının artırılması için, ICAO lisansına sahip ve belirli kriterleri karşılayan yabancı uyruklu teknisyenlerin Genel Müdürlüğünüz tarafından uygun görülecek oran dahilinde çalıştırılabilmesine izin verilmesinin sektörün işgücü temininde yaşadığı sıkıntıları gidermede destek olacağı değerlendirilmektedir. Söz konusu önerinin, sektörün sürdürülebilirliği ve ülkemizin bölgesel bakım üssü olma hedefi açısından değerlendirilmesini arz ederiz. Saygılarımla.”
TÖSHİD, uçak teknisyenleri birer birer yurt dışına giderken, hiç bir girişimde bulunmadı. Şimdi, teknisyen krizi var diyerek yabancı teknisyen getirmek içim hem devlete öneride bulunuyor, hem de nasıl olacağını söylüyorlar.
Bunu söylerken Cumhurbaşkanlığı’nın ‘ülkemizin bölgesel bakım üssü olma hedefini’ de araya eklemeyi de ihmal etmiyorlar. Yazıya teknisyenlerin önemli bir bölümünü çatısı altında toplayan Uçak Teknisyenleri Derneği (UTED) gerekli tepkiyi göstermiştir ama, SHGM tek yanlı karar vermemeli.
Patronlar kadar işçiler de bu ülkenin geleceğini ve yarınını düşünmektedir.
Mutlu yarınlar Türkiyem.