Trabzon-Akçaabat-Mersin Minibüs Kooperatifinin Başkanı Abdullah Sevim Yönetim Kurulu Üyeleri ve Şoförlerle birlikte TAKA Gazetesini ziyaret etti.
 
Sevim çok önemli bir çalışma yaptıklarını, kişisel ve küçük menfaatler sebebiyle bu çalışmadan vazgeçmeyeceklerini söyleyerek, 'Eğer sisteme girmek istemeyenler varsa hatta çalışamayaklar. Şunu da söylüyorum hiç kimsenin plakası yanmayacak' dedi. İşte sevim ile söyleşinin özeti:  

22 İlde İncelemelerde Bulunduk

TAKA : Başkanım, çalışmalarınızla ilgili genel bir değerlendirme alabilir miyiz?


ABDULLAH SEVİM: 29 Mart 2019 tarihinde kooperatif genel kurul üyeleri ile birlikte otobüse dönme noktasında bir karar aldık. Yaklaşık 2 yıldan bu yana Türkiye’de 22 ile giderek bu illerde dolmuşların nasıl otobüse döndüğünü inceledik ve görüşmeler gerçekleştirdik, tecrübe edindik. Dönüşümde her ilin kendine has özellikleri var. Bu dönüşümün bir yazılı kuralı yok. Biz de edindiğimiz tecrübeler bağlamında Akçaabat’ta günlük taşıdığımız yolcu sayısının ne olduğunu öncelikle analiz ettik. Ne kadar yolcu taşıyoruz? Kaç durak var?  Trabzon’a kadar kaç otobüs durağı var? Aralarında ki mesafe nedir diye baktık. Bu mesafelerde her durakta durup kalkmak kaydıyla Trabzon’a Mersin’den, Akçaabat’tan başlayıp Molaz’a bir aracın kaç dakikada gelip döndüğünün analizini yaptık. Kaç aracın saat içerisinde Trabzon’a gelmesi gerektiğini, Akçaabat’a gitmesi gerektiği yönünde çalışma yaptık. Bir çalışma da Ulaşım A.Ş yaptı.

Bu Minibüsler Ile Bu Yolcuyu Taşiyamayiz

TAKA : Bu işe çok kafa yordunuz neden?

ABDULAH SEVİM: Yaptığımız çalışmalarda artık gördük ki; burası artık minibüsler ile bu yolcuyu taşıyamayacağımız kanaati biz de oluştu. Bugün 145 araç günlük çalışıyor. 145 araç ise atıl olarak bekletiliyor. Yani 290 araç çalışmakta. Bugün biz yapacak olduğumuz sistemle minibüslerin otobüse dönüşmesi halinde 230 aracı ortalama güzergâhtan çekeceğiz. 290 aracın yapmış olduğu işlemi bu güzergahta yapacağız. 27 kilometrelik bir alanımız var buradan Mersin’e kadar. Burada özellikle giderlerden kısılacak. Para şoförün elinde. Elektronik sistem ile kazanılan net para ortaya çıkacak.

Başkanimiz Destekliyor

TAKA : Sayın Büyükşehir Belediye Başkanı Murat Zorluoğlu'nun desteğini aldınız mı?


ABDULLAH SEVİM: 230 araç devre dışı kaldığında bu araçların gider maliyeti otomatik olarak 40 araca dönüştüğünde oradan da gelir elde edilecek. Yakıt maliyetlerinden de gelir elde edilecek. Bunların hepsi mal sahiplerine, şoför esnafına olumlu şekilde yansıyacak. Biz bu işi profesyonel şekilde yaptığımız zaman Büyükşehir Belediyesi’nin artık bir şey yapmasına gerek kalmayacak ve otobüslerini çekecek. Başkanımızla görüştük, olumlu yönde ilerliyor. Profesyonel olarak bu işi yaptıktan sonra sorun olmayacak. Biz de engelli rampası hepsi mevcut. Bunların da desteklenmesi yönünde belediye ile birlikte sözleşme yapılacak. Başkanımız Murat Zorluoğlu da bizi destekleyeceğini ifade etti. Şehrimiz güneye doğru büyüyor. Pulathane dediğimiz Kavaklı’dan girip Yıldızlı’dan çıkan Pulathane güzergahına bizi ilave etmesi yönünde görüştük, sıcak bakıyor. Yine Akçaabat TOKİ’de güzergahımız var. Onun da Akçaabat hattına ilave edilmesi yani  Yıldızlı TOKİ’den Akçaabat’a gidecek olan yolcuların bir nevi güzergahında uzatılmasına olumlu bakıyor. Yine Trabzon Üniversitesi’nden kalkıp Yurt var, o bölgeye kuştan yere de olumlu bakıyor. Yine Kavaklı Rahman Camii’nin oradan cezaevinin oraya gidecek güzergah var. Biz belediye başkanımız ve teknik ekibi ile bir araya geldik. Yapmış olduğumuz protokolü neler istediğimizi belediye başkanımız ve ekibi ile konuştuk, ortaya koyduk. UKAME kararını da taslak halinde kararı da yazım aşamasına getirdik. Belediye Başkanımızın talimatları doğrultusunda UKAME’yi toplayıp kararı aldıktan sonra adım atılmış olacak.

Bu Işin Patronu Zorluoğlu

TAKA : Bu sisteme geçmek için epey gayret ettiniz. Ben sizi ilk kez çanta ile görüyorum Sayın Başkan?

ABDULLAH SEVİM: Sayın Turgut Doğru. Bazı arkadaşlar minibüs kalalım şeklinde bir algı ile operasyonu yapmak istiyor. Bu işin patronu Büyükşehir Belediye Başkanıdır. Siz de takdir edersiniz ki burada bir dönüşüm yapılıyor. Bu işin önce fizibilite olarak ortaya koyulması lazımdı. Biz bununla ilgili 2 yıldan bu yana çalışıyoruz. Üniversiteden, Hukukçulardan destek aldık; dersimize iyi çalıştık. Bazı arkadaşlar şunu söyledi. Bu güzergahta isteyen arkadaşlar minibüs isteyen otobüs çalışsın. Böyle bir mantık yok, olmaz. Biz dönüşüm yapıyoruz. Bunu 40 otobüs ile yapacağız. O güzergahlarda da 25 tane engelli erişimli, 17+3 otobüsler ile orada bir çalışma yapacağız. 40 adet otobüs toplam 65 araç ile Akçaabat’ın merkezinde, bize tahsis edilmiş mahallelerde bu taşımayı yapacağız. Bunun haricinde koltuk sayısı üzerinden gittiğimiz de 291 aracımız var. Koltuk sayısı üzerinden de gittiğimiz de belirli bir alacağımız var belediyeden. İlerde oluşacak hatlarda öncelikle bizim sonra belediyenin olacak şekilde fikir birliğine varıldı.

Birçok Arkadaşimiz Imzasini Geri Aldi

TAKA : Sisteme girmiyoruz diye verilen imzalar varmış. Bunlar ne oldu?


ABDULLAH SEVİM: Akçaabat Şoförler Odası 100 tane imza topladık diyor. Bu yüz imza toplayan arkadaşlara şöyle algı yapıldı. Siz isterseniz minibüs olarak bu güzergâhta çalışırsınız. Yanlış bilgilendirme yapıldı onlara. Bir çok arkadaşımız imzalarını geri aldılar. Biz burada bu dönüşümü yaparak hem Akçaabat’ın hem Trabzon’un hem de şoför esnafının geleceğini kurtarma çabası içerisindeyiz. Tahsisli ve taahhütlü plaka deniyor. Bu konu ile ilgili genel kurul kararımız var. Haklarımız baki kalmak kaydıyla bize yeni bir hat kuruldu. M’den dört sıfırlı. Onları otobüse takarak taahhütlü plakamız baki kalmak kaydıyla beraber yeni plaka ile çalışacağız. Bu sözleşme de var.  40 civarında arkadaşımız imzasını geri çekti. O imzaların çok da geçerliliği yoktur. En yetkili, kooperatif genel kuruludur.

'Bazilari diyor araba yakacağiz bu o kadar kolay değil?

TAKA : Sevgili Başkan keşke gerginlik olmasa, bir olsa idiniz?

ABDULLAH SEVİM: Yanlış algılarla yönetilerek bu işi Trabzon’da, Akçaabat’ta başarılamadı düşüncesi var. Asıl rahatsızlıkları şu: 583 kişi tüzel kişi. 2 plaka birleştiğinde dolayı 300 kişinin üyeliği sona erdi. Ama bu sistemle 583 kişi de odalara üye olacak. O haliyle güçlü bir alt yapısı olacak. Bunun güçlülüğünün önünde duramayacaklarını gören bazı kişilerde bu işi değişik algılarla yönlendirmeye çalışıyorlar. Biz bir an önce UKAME kararının alınarak uygulamaya koyulmalı. Bana göre hiçbir sebep şekil yok. Başkanımız talimat verdiğinde bu karar alınır. Bazıları diyor araba yakacağız. Kağıt mı yakıyorlar? Biz bir proje ortaya koyuyoruz.

Ayni Zihniyet Hep Karşi Çikti

TAKA : Sizi kararlı gördüm..

ABDULLAH SEVİM: Aynı zihniyet, hep karşı 2006’da yine karşıydılar. Oldu yine olacak. 2 kooperatifin birleşmesi gündeme geldi onlar yine karşıydı. Bugün dönüşümde yine aynı zihniyet. 5 değişim yaşadık Akçaabat aynı zihniyet karşıydı. Ama bu dönüşüm olacak. Bu işin patronu belediye. Makul proje ile hiç kimsenin hakkı kaybı olmadan hayata geçireceğiz. Hem vatandaş hem de şoför esnafı bu anlamda bu işten kar sağlayacak. Büyükşehir Belediye Başkanımızın bu işe olumlu baktığını da biliyorum. İnşallah en kısa zaman da temennimiz budur. Tüm arkadaşlarıma sevgilerimi sunuyorum ve ekmeklerine sahip çıkmalarını diliyorum.
Güzergah Belirlenmedikten Sonra Dönüşümün Anlami Yok

TAKA : En kritik soru, ben eski siteme devam edeceğim diyen olabilir mi?

ABDULLAH SEVİM: Ben minibüs kalıyorum bu dönüşüme girmiyorum diyen insanların bu güzergahta çalışması mümkün değil. Yetki belediyededir. Belediye ne derse o. Belediye güzergah belirleyecek. Güzergah sistemi belirlenmedikten sonra dönüşümün anlamı yok.