Çömlekçi mahallesi bir dönem Trabzon’un kalbi idi. 1970 ve 80 yılları arasında Trabzon limanının İran ve Irak transit nakliyatının merkezi olması, Çömlekçiyi elini attığında her şeyi bulabileceğin bir yer haline getirmişti.

Köyümün minibüsleri de buradan kalkardı. Minibüs saatini beklerken buz gibi ayranını ve limonatasını içtiğimiz kahvehane sahibini 40 yıl sonra eski halin önünde yürürken gördüm. O günleri yad ettik. Limanın çömlekçiye bakan kısmında saç tan yapılmış hangarlar vardı, onların önünde ki futbol turnuvaları Trabzonspor’un alt yapısının tüm oyuncularının bir araya geldiği maçlardı.

Arnavut kaldırımlar, temiz sokaklar, arkada bahçeli evler. İran ticaretinin son yıllarında koyun nakliyesi başlayınca Çömlekçi de bir koku oldu. Bunun yarattığı huzursuzluk ilçelere kadar yayıldı. Ancak Trabzon’da bir dönem zengin dendiğinde İran’a mal çekenlerin gösterildiği ni de biliyoruz. Çömlekçi için olumsuz ne oldu ise Rusya’nın dağılmasına sonra oldu.

Sarp kapısı açıldı, önce pazar ticareti başladı, ardın dan ise en popüler ticaret olarak Kömür, Kereste ve Derimont ticareti öne çıktı. Çömlekçi’nin yapısı süratle değişmeye başladı. Sadece turizme bağlı olarak artan yoğunluk ardından ticareti de getirdi. Birçok isim, Limana gelen kömür tozları yüzünden bu bölgeden kaçmaya başladı. Çömlekçinin boşalmasının bir diğer nedeni de otellerin ve cafeteryaların amaç dışı kullanılmaya başlaması. Ve Apartmanların otele dönüştürülmesindendi.

Trabzon için bu mahalle Asayiş sorunu haline gelince de dönüşüm için düğme ye basıldı. Erdoğan Bayraktar’ın Bakanlığı(2011-2013) döneminde 109 dönümlük bir dönü şümle Esentepe mahallesi, Tünel civarı, Usta otele ve Benli palasa kadar çıkacaktı. Bayraktar’dan sonra 9 dönüme indirildi. İlk bölüm de tamamlandı. Özellikle, yapılan konutlar ve dükkanlar, Çömlekçi’de geçmişini arayanlar tarafından tercih edilecek diye beklendi. Tamam fiyatlar, evler için 10 milyon TL, dükkanlar 50 ile 70 milyon TL arasında. Fakat, tercih edilme melerinin sebebi para değildi. Limandan çıkan kömür tozu.

TOKİ binaları yaptı ve alıcı da çıkmayınca harekete geçildi. Trabzon limanından kömür nakliyatı kaldırılıyormuş!

Yıllardır bölgede yaşayanların çağrılarına kimse kulak vermemişti. Ama iş milyon dolarlık binaların satış sorununa gelince limanda düzenlemeye gidilme sine karar verildi. Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum da, dönüşümde Tünel ile Esentepe, Meydan bölgesine kadar uzatalım talimatını verdi. Bu yeni kararlar hayata geçerse Çömlekçi eski kimliği ne kavuşabilir. Limanın en büyük nakliyat kalemi kömür olmaya devam ederse Çömlekçi de inşaat ve dönüşüm biter ama mahalleye dönüş olmaz!