Milletçi, Lezgi alimler (A. A. Mirzebeyov, Q. A. Abdurahimov ve D. Q. Abdurahimova…vb.) Lezgi dilinin KafKaz Albancasının esasını teşkil ettiği konusunda makaleler yazıyorlardı. Kırktan çok kadim Alban şairi, harpçisi, mimarı mevcuttu. A. A. Mirzebeyov yazıyordu ki ” kadim Lezgiler Aralık Denizi’nden Hazar’a kadar büyük imparatorluğun sahibi olmuşlardır. Nihayet 14 Nisan 1993 yılında Prof. Yaraliyev "Azerbaycan Demokratik Lezgi Partisi”nin bu bulguların tümünü ilan etmiştir.

Yarəliyev, "Alupanlar" hakkında şöyle yazıyor: En son 2000 yılında “Dağıstanskaya Pravda Gazetesi”nde 1908-ci yılında Girit adasında bulunmuş ve hele de şifresi çözülmemiş "Faest Diski"ni Lezgi dili ile izah ederek "deşifre etmiştir".

Tüm bunlara bakılmaksızın yine bir tarihçi Lezgi olan alim, prof. Murtazali Hacıyev sahte Lezgi tarihçiliğini ve milletçiliğin Kafkaz Albaniyası tarihçiliğini nasıl kirlettiğini yazıp ve muteber ilmi dergilerde makale şeklinde yayınlatır. Etraflı olarak bu yazılanları "Selective Remembrances: Archaeology in the Construction, Commemoration, and Consecration of National Pasts" adlı kitapta yüz altıncı sayfadan itibaren okuyabilirsiniz.

25 Ağustos 1918 günkü, Türkili’nin Batı Azerbaycan ilinde yerleşmiş Urmu (Rumiye, Urmia) kentinde bütünüyle Türk olan “Hayır Yurdu - Selahiye Okulu”nun açılışı yapıldı. Okulun açılışı Osmanlı ve yerel Kaçar askeri, güvenlik ve siyasi yetkililer, kentin önde gelen yöneticileri, büyükleri, din adamları, tüccarlar ve büyük bir kalabalığın katılımıyla, görkemli bir resmi törenle, askeri müzik bandosu eşliğinde Savucbulak - sonraki Mahabad, Sayınkala, Hoy, Maku … Osmanlı yetkilileri yardımı ile kurulan modern Türk okulları dizisinden birisiydi. Urmu Hayır Yurdu Türk okulunun açılış törenine katılan Kaçar idari ve askeri yetkilileri ile şehrin ileri gelenlerinin yanı sıra yerli yönetici ve memurlar ve din adamlarının tümü Türkçüydü ve Osmanlı İttihad-ı İslam hareketine katılmışlardı. Bu okulun Urmu halkı, özellikle gençler arasında Türk milli bilincinin uyanmasında ve Türkçe yazıp okumanın yaygınlaşmasında büyük etkisi olmuştu. Bu monografide, “Urmiye Türk Hayır Yurdu Okulu”, ders kitapları ve başka öğretme/öğrenme materyalleri, okul öğrencilerinin her sabah söylediği "Men Bir Türk’em" (Ben Bir Türk’üm) sabah andı, kurucuları, öğretmenleri ve yöneticileri hakkında dağınık bilgileri bir araya toplanmıştır.