Çocuğunuz yazı yazmada zorluk mu çekiyor? Disgrafi (yazı yazma güçlüğü) teşhisi mi kondu? El yazısı uzmanları tarafından aşağıda sunulan oldukça eğlenceli, etkili ve evde uygulaması da oldukça basit olan yöntemlerden faydalanabilirsiniz.
1 / 8
Harfleri hissedin.
Bir duyu deneyiminin ortadan kalkması genellikle bir diğerini güçlendirir. Uzmanlar,
çocuğunuzun görmekten ziyade hissetmeye-bir harfin nasıl oluştuğuna dair- dayalı aktiviteler
denemesini tavsiye etmektedirler.
Örneğin, parmaklarınızla çocuğunuzun sırtına bir harf çizebilirsiniz ya da siz onun avuç içine
bir harf çizerken o gözlerini kapayıp bu şekilde tahmin etmeye çalışabilir. Daha sonrasında ise
aynı harfi sizin sırtınızda veya bir kâğıt üzerinde gösterip gösteremeyeceğini test edin.
Ya da büyük harf ile yazıp çocuğunuzdan bunu küçük harfle yazmasını veya tam tersini
isteyerek bu işlemi daha zorlayıcı bir hale getirebilirsiniz.
2 / 8
Görebilecekleri şekilde büyük yazın.
Disgrafi (yazı yazma güçlüğü) olan çocuklar genellikle harfleri nasıl bir araya getirip
oluşturacaklarını hatırlamada sorun yaşarlar. Terapistlerin bu süreci daha unutulmaz kılacak
bir yöntemi vardır; geniş motor hareketleri ve çok algılı materyallerin kullanımı eşliğinde
çocukların yazı yazması.
Evde ise küçük çocuklar, banyo vakti gelince tıraş kremi ile harfleri büyük bir şekilde duvara
çizebilirler. Ya da duvardaki kremi düzleştirerek köpükle üstüne harfleri yazabilirler. Ayrıca
içinde nemli kum olan plastik bir leğen içinde de harfleri oluşturabilecekleri gibi parmak
boyasının içine kum eklemek de duyusal girdiyi güçlendirecektir.
3 / 8
Kilin içine saplanın.
Oldukça yoğun ve elastik olan kil çok yönlü bir araçtır. Hatalar bir tutam kil ile kaybolabilir.
Kili iplere geçirin ve çocuğunuzla harfler oluşturmanın keyfini çıkarın. Bu sayede el kasları
güçlenir ve ince motor becerileri gelişir. Aynı zamanda bir de harflerin şekilleri aklında iyice
yer eder.
Başka bir seçenek: Kurabiye tepsisine bir kat kili düzleştirip yayın. Ardından çocuğunuzu
çağırarak bir kalemle kilin üstünde harfler oymasını isteyin. Böylelikle kil aracılığıyla harf
şekillerinin nasıl oluştuğuna dair beyne daha fazla bilgi veren duyusal geribildirim sağlanmış
olur.
4 / 8
Nesneleri tutup çekmeyi deneyin.
Yazı yazmada zorlanan birçok çocuk için kalemi düzgün tutmak bir mücadeledir .Cımbız,
yemek çubukları (bir tarafta birleşen) ve buz maşası gibi evde bulunan “tutup çekmek” için
kullanılan araçlar ile çocuğunuz parmakları güçlenirken ‘’kalem kavramayı’’ da öğrenebilir.
Bu oyunu deneyin: Tahıl parçalarını, toplanmış kâğıt parçalarını veya küçük silgi parçalarını
masaya bırakın. Ardından, sizin ve çocuğunuzun bir dakika içinde elinizdeki araçlar ile kaç
tane çekip toplayabildiğini görün.
Başka bir seçenek: Tahta oyunları oynayın ve oyun parçalarını hareket ettirmenize ve tutup
çekmenize yardımcı olacak araçlar kullanın.
5 / 8
Vücut geliştirme antrenmanına başlayın.
Bir çocuğun düzgün yazabilmesi için vücudunun her iki tarafının da birlikte çalışması gerekir:
Bir kol, kâğıdı dengede tutarken diğeri ise kalem kullanarak asıl yazı işini halleder.
Vücudun her iki tarafında koordineli hareketi teşvik eden herhangi bir aktivite, iyi bir takviye
sağlar. Makas kullanılarak yapılan el sanatları buna dahildir: Bir el tutar, diğeri keser.
Vücut koordinasyonu gerektiren fiziksel egzersizler de yararlıdır. Çocuğunuzun yazı yazmaya
başlamadan önce zıplayıp değişimli olarak ayak parmaklarına dokunma ve fırıl fırıl dönüp
dönmediğine bir bakın.
6 / 8
Dayanıklılık ve sağlamlık sağlayın.
Yazmak fiziksel olarak zor görünmeyebilir. Fakat oturup kalem ve kâğıdı düzgün bir şekilde
kontrol etmek, omuzlarda ve merkezde kas gücü ile denge gerektirir.
Bu alanları düzenleyen faaliyetler yardımcı olabilir. Bunlar arasında tahtalar, şınav çekmeler,
el arabası yürüyüşü, yengeç yürüyüşü, atış sepetleri, oyun parkındaki demirlere asılmak ve ip
tırmanışı sayılabilir. Yerde yüz üstü uzanırken bile bir şeyler okumak güç kazandırır.
Bu nedenle çocuğunuzun hayatına bunlara benzer aktiviteler eklemesi için zaman ayırın.
Herhangi bir spor salonunda, oyun alanında, kendi arka bahçenizde veya oyun odasında bu
hareketleri yapabilir.
7 / 8
“Düzenli” hikâye anlatımı yapın.
Disgrafi (yazı yazma güçlüğü) olan çocuklar genellikle düşüncelerini organize etmekte
zorlanırlar. Yapısal hikâye anlatımı yaparak çocuğunuza yardımcı olabilirsiniz.
Yatmadan önce, nasıl bir gün geçirdiğini size anlatmasını isteyin. “Bugün Perşembe’ydi ve
benim ve arkadaşlarım için yoğun bir gündü” gibi kendinizle alakalı bir girişle başlayın ve
onun gününü sorun. Sabah, öğleden sonra ve akşam saatlerinde neler yaptığını anlatmasını
isteyin. Sonra, genel olarak günün nasıl geçtiği ile ilgili şeyleri kafasında toplayıp
anlamlandırabilir.
Bu yaklaşımı, çocuğunuzun sizinle paylaşmak istediği herhangi bir deneyim ile
kullanabilirsiniz.
8 / 8
Hakkında ilk önce konuşun.
Disgrafi (yazı yazma güçlüğü) olan çocuklar büyük fikirlerle dolu olabilir. Ancak bu fikirleri
yazılı olarak sözcüklerle ifade etmek, onlar için sinir bozucu bir engel olabilir.
Çocuğunuzun, düşüncelerini ya da anlatmak istediği hikâyeyi anlatırken (akıllı telefonda veya
başka bir cihazda) kendi sesini kaydetmesi için onu teşvik edin. Yazmaya devam etmek için
kaydı tekrar oynatabilir ve bu da oldukça yararlı ve güven artırıcı bir araç olabilir.