1879 yılında Sırrı Paşa Trabzon'a vali olarak atandığında azınlıkların eğitim alanında çok ilerde olduklarını lise seviyesinde okullarının bulunduğunu gözlemler.
Bugünkü Kanuni Anadolu Lisesi Rumların okulu idi. Rum tebanın gençlerini eğiten önemli bir eğitim kurumu idi. Türk çocuklarının ise Rüştiye'den (ortaokul) başka okulları bulunmuyordu. Bu durumun da Türk çocuklarının iyi bir eğitim almasını engellediğini görür.
1883 yılında ikinci valilik döneminde bu eksikliği gidermek için çalışmalara başlar.
Bugünkü Trabzon Lisesi'nin yerinin kamulaştırılması ve yapımı için halkın yardımına başvurur.
Bunun için de ekmeğin rayiç fiyatına iki, etin fiyatına ise 5 kuruş zam yaparak Trabzon Lisesi'nin yapımı için gereken ödeneği temin etmeye çalışır.
Çok enteresandır, bu arada metropolid başta olmak üzere şehirden bazı kişiler okul yapımına itiraz eder. Metropolitin itiraz sebebini tahmin edebiliyoruz, lakin diğerlerinin itirazına şaşmamak mümkün değil. Öyle ya Trabzon Lisesi'nin kuruluşunun amacı Türk çocuklarına lise eğitimi verecek bir okul kazandırmaktı.
Mesela Lisenin yerinin merkezden çok uzakta olduğunu öne sürenler bile vardı.
Ama Vali Sırrı Paşa itiraz edenlere de bu bölgenin (kabakmeydanı ,cirit meydanı)Trabzon'un en müsait yeri olduğuna, okulun "leyli" yatılı olacağından etrafının boş, alanın geniş olması gerektiğine ikna eder.
Trabzon Lisesi'nin temel atma töreninde "vatan evladı vatan içindir...Evlad-ı Vatana edilecek en büyük hizmet tahsil-i ilim ve marifettir"
"diye başladığı konuşmasında sevincini dile getiriyordu.
Trabzon Lisesi Mezunları "Evlad-ı vatan "
olarak diplomalarının harcında Trabzon halkının her lokmasından alınan yardım paralarının hakkı olduğunu bilerek gördükleri "tahsil" ile ülkesine yaptıkları hizmetle ödemis ve ödemeye devam etmektedir.
Trabzon Lisesi sadece bir okul adı değildir.
Bir zamanlar Tüm Karadeniz Bölgesi'nin çocuklarına ilim irfan öğreten asırlık bir eğitim yuvasıdır.
Bugün ismine Fen Lisesi eklenmiş olabilir.
Çağın gerektirdiği yeni eğitim modelleri ile eğitim vermeye devam etmiş olabilir.
Ancak Trabzon Lisesi'nin yöneticileri, öğretmenleri, öğrencileri okullarının tarih içindeki misyonunu ve yetiştirdiği önemli şahsiyetlerin ülke isin ne kadar önemli işleri başardıklarını unutmamalıdırlar.
Trabzon Lisesi, kültürel zenginliği ile Mezunları arasındaki dayanışmayı asla unutturmayacak etkinlikler içinde olmalıdır.
Bu görev tarihin okula yüklediği tarihi bir sorumluluktur.